TY - JOUR ID - 96767 TI - تاثیر ابعاد شخصیتی خریداران بر فعالیت تبلیغات کلامی JO - چشم انداز مدیریت بازرگانی JA - JBMP LA - fa SN - 2251-6050 AU - احقر بازرگان, نگین AU - تیموری, هادی AU - انصاری, آذرنوش AD - دانشگاه اصفهان Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 16 IS - 32 SP - EP - KW - ابعاد شخصیتی مایرز- بریگز- تبلیغات شفاهی- خرید- وفاداری DO - N2 - فروشندگان همواره تلاش می‌کنند خریداران را به خرید از فروشگاه خود ترغیب نمایند و مشتریان فروشگاه خود را گسترش دهند. بدین منظور از شیوه‌های مختلف تبلیغ استفاده می‌کنند. رضایت مشتریان، نه تنها باعث تکرار خرید آن‌ها از یک فروشگاه می‌شود، بلکه باعث تبلیغات شفاهی داوطلبانه فروشگاه، می‌گردد. با توجه به تاثیر زیاد و هزینه‌ی کم این تبلیغات شفاهی، امروزه یکی از جذاب‌ترین شیوه‌های تبلیغ برای فروشگاه‌هاست. عوامل مختلف درونی و بیرونی بر میزان فعالیت تبلیغات شفاهی مشتریان، موثر است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ابعاد شخصیتی خریداران بر فعالیت‌های تبلیغات شفاهی آن‌ها است. برای نیل به این هدف، از پرسشنامه‌ی شخصیتی استاندارد مایرز- بریگز برای سنجش ابعاد شخصیتی خریداران و از پرسشنامه‌ی محقق ساخته برای بررسی تبلیغات شفاهی مشتریان استفاده می‌شود. جامعه‌ی آماری پژوهش، خریدارن لوازم جانبی کامپیوتر هستند.  پرسشنامه‌ی پژوهش به صورت تصادفی بین 385 نفر از جامعه‌ی آماری پژوهش توزیع گردید. نتایج حاصل از 329 پرسشنامه‌ی قابل تحلیل به شیوه‌ی مدل‌سازی معادلات ساختاری حاکی از آن است که احساسی بودن با ضریب 74%، برون‌گرایی با ضریب 61% و قضاوتی بودن با ضریب 28% بر فعالیت‌های تبلیغات شفاهی مشتریان راضی موثر است. در حالی که تاثیر حسی بودن بر فعالیت‌های تبلیغات شفاهی رد شده‌است. UR - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96767.html L1 - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96767_15cb19077bf158f87a7afca07a60b115.pdf ER -