TY - JOUR ID - 96805 TI - طراحی الگوی صادراتی شرکت های کوچک و متوسط بر مبنای رویکرد رفتاری مدیران در ایران JO - چشم انداز مدیریت بازرگانی JA - JBMP LA - fa SN - 2251-6050 AU - معیری فرد, هاجر AU - جلالی, سید مهدی AU - کریم زاده, صمد AD - دانشکده علوم تربیتی (مدیریت و حسابداری)، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن AD - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه (نویسنده مسئول) AD - دانشیار دانشکده علوم تربیتی (مدیریت و حسابداری)، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 17 IS - 33 SP - 101 EP - 120 KW - رفتار مدیریت بین المللی KW - رفتار کارآفرینی KW - شرکت های کوچک و متوسط KW - عملکرد صادرات شرکت DO - N2 - هدف اصلی این تحقیق طراحی الگوی صادرات شرکت های کوچک و متوسط بر مبنای رویکرد رفتاری مدیران در ایران می باشد. برای آزمون الگوی مفهومی نیز از دو رویکرد روش­شناختی کیفی و کمّی بهره گرفته شد. به طوری که در رویکرد کیفی از روش دلفی توسط گروه خبره با ترکیبی از کارشناسان مرکز مطالعات و پژوهش­های بازرگانی و دانشگاهی و در رویکرد کمّی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری تحقیق عبارت است از تمامی صادرکنندگان منتخب استانی کشور که در سال 1395 از سوی سازمان توسعه تجارت ایران در قالب 3 گروه کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات و محصولات با فناوری بالا برگزیده شده اند. تعداد 200 نفر به عنوان نمونه تحقیق از روش نمونه گیری طبقه­ای از مدیران صادرات شرکت­های فوق­الذکر انتخاب شدند و مورد پرسش قرار گرفتند. روابط بین متغیرها با استفاده از مدل­سازی معادلات ساختاری، نرم افزار Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بیانگر این است که رویکرد مدیریت بین­الملل باعث تقویت رفتارهای کارآفرینی مدیران (کنش­گرایی و ریسک­پذیری) می­گردد. در نتیجه شرکت­های کوچک و متوسط با وجود بهره­مندی از مدیرانی با ویژگی­های کارآفرینی قادر به افزایش صادرات می­گردند. UR - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96805.html L1 - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96805_08eefb6f46b68a86745d99eca67e7dc4.pdf ER -