TY - JOUR ID - 96935 TI - تدوین و تبیین مدل ارزیابی و انتخاب شرکای تجاری در تشکیل شرکت های سرمایه گذاری مشترک بین المللی در صنعت خودروسازی ایران JO - چشم انداز مدیریت بازرگانی JA - JBMP LA - fa SN - 2251-6050 AU - محمودی میمند, محمد AU - صفایی, مجید AD - دانشگاه پیام نور AD - دانشگاه پیام نور - مرکز تحصیلات تکمیلی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 17 IS - 34 SP - 91 EP - 110 KW - تکنیک تصمیم گیری آزمون و ارزیابی آزمایشگاهی (دیمتل) DO - N2 - موضوع انتخاب شریک در تشکیل شرکت های سرمایه گذاری مشترک بعنوان یکی از مهمترین عوامل موفقیت شرکت ها در بکارگیری استراتژی رشد و توسعه از طریق ایجاد شرکت سرمایه گذاری مشترک مطرح می باشد و همواره مورد توجه و تآکید محققین و صاحب نظران بوده است. انتخاب شریک نیازمند بکارگیری یک الگوریتم مشخص و علمی می باشد تا بتوان با درنظرگرفتن کلیه متغیرها و روابط  بین آنها از طریق انجام یک فرآیند علمی به انتخاب بهترین گزینه برای شراکت دست یافت. در این تحقیق مدلی برای کمک به انتخاب شریک خارجی در تشکیل شرکت های سرمایه گذاری مشترک ارائه گردیده است. این تحقیق از دو مرحله اصلی تشکیل شده است در بخش اول برای انتخاب متغیرهای مؤثر بر انتخاب شریک از بررسی ادبیات تحقیق و مطالعات کتابخانه ای استفاده شده است و تعداد 239 متغیر در این مرحله استخراج گردید و سپس با کمک تکنیک تصمیم گیری گروهی دلفی پس از چندین دور برگزاری تحقیق و توزیع پرسشنامه و بحث های انفرادی در نهایت تعداد 14 متغیر اصلی مؤثر بر انتخاب شریک در صنعت خودروسازی ایران شناسایی شد. در مرحله دوم با کمک تکنیک معادلات ساختاری تفسیری[1] مدل نهایی ساخته شد و سپس با کمک نظرات خبرگان و با بکارگیری دو تکنیک، تکنیک تحلیل فرآیند شبکه ای[2] و تکنیک تصمیم گیری آزمون و ارزیابی آزمایشگاهی (دیمتل)[3] ، اولویت بندی هر سطح از متغیرها انجام شد و در نهایت وزن هر کدام از متغیرها در مدل نهایی مشخص شد.[1] Interpritive Structural Modelling (ISM)[2] Analytical network process(ANP)[3] Decision-Making Trial and Evaluation Laboratory (Dematel) UR - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96935.html L1 - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96935_3aa58ea4b1c447da4dd9d05b45048343.pdf ER -