TY - JOUR ID - 97010 TI - طراحی و معماری مدل برندسازی ملی ایران JO - چشم انداز مدیریت بازرگانی JA - JBMP LA - fa SN - 2251-6050 AU - مهدیه نجف آبادی, راضیه AU - ندایی فرد, احمد AD - دانشجوی دکتری، دانشگاه الزهرا AD - دانشیار دانشگاه الزهرا Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 18 IS - 38 SP - EP - KW - برند ملی KW - هویت ملی KW - برندینگ KW - ملت DO - 10.29252/jbmp.18.38.131 N2 - بررسی برند ملی یکی از نکات مهم در حوزه کسب و کار است که اخیرا در تحقیقات، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. اما متاسفانه پژوهش‌های کمی  برای شناسایی عوامل تشکیل دهنده برند ملی در ایران انجام شده است. در این پژوهش، با استفاده از دو روش تحلیل محتوای کیفی، و دیمتل، به استخراج عناصر موثر بر برندسازی ملت پرداخته شده و شبکه ساختاری روابط میان عناصر استخراج شده مورد مطالعه قرار گرفتند. بر همین اساس، در مرحله اول، با 16 نفر از خبرگان مصاحبه‌های عمیق صورت گرفت و 241 مفهوم، 30 کد، 10 مقوله و 4 تم با عناوین پیمایش افکار، بسترسازی نهادی، دگردیسی سیاسی و مقرراتی و تحول ارزشی و ورزشی استخراج گردیدند. ارتباط میان ده مقوله استخراج شده در روش تحلیل محتوای کیفی نیز از طریق روش دیمتل مورد مطالعه قرار گرفت. بر همین اساس مشخص گردید که مقوله سنجش افکار عمومی بین‌المللی بیشترین اثرگذاری را بر سایر عوامل دارد. همچنین، مقوله مدیریت قوم گرایی بیشترین اثرپذیری را نسبت به سایر متغیرها دارد. در نهایت، مقوله بهبود معماری سیستم سیاسی و قانونی کشوربیشترین تعامل را از نظر اثرگذاری و اثرپذیری، با سایر عوامل دارد. UR - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97010.html L1 - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97010_5fbd189175ac55a64377173a6d9daa68.pdf ER -