TY - JOUR ID - 97095 TI - مفهوم‌پردازی سازگاری مدل کسب‌وکار و پیشران‌های محیطی آن در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران JO - چشم انداز مدیریت بازرگانی JA - JBMP LA - fa SN - 2251-6050 AU - دیلمی عضدی, آرمان AU - خداداد حسینی, سیدحمید AU - کردنائیج, اسدالله AU - مشبکی اصفهانی, اصغر AD - دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس AD - استاد و عضو هیئت علمی گروه بازرگانی دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 19 IS - 41 SP - 13 EP - 37 KW - سازگاری مدل کسب‌وکار KW - پیشران‌های محیطی KW - داده‌بنیاد چندگانه KW - صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات DO - 10.52547/jbmp.19.41.13 N2 - در شرایط کسب‌وکار امروز، موفقیت هر سازمانی به سرعت واکنش آن به تغییرات محیط وابسته است و مدل‌های کسب‌وکار ایستا و بدون تغییر در محیط‌های رقابتی فعلی محکوم به شکست هستند. سازمان‌ها در این شرایط باید دائما مدل‌ کسب‌وکار خود را مورد بازنگری قرارداده و در صورت نیاز آن را با شرایط جدید سازگار و منطبق کنند. در همین راستا هدف این پژوهش مفهوم‌پردازی سازگاری مدل کسب‌و‌کار و شناسایی پیشران‌های محیطی سازگاری مدل کسب‌وکار در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات است. برای این منظور با استفاده از نظریه داده بنیاد چندگانه به تحلیل داده­های حاصل از مرور نظام­مند ادبیات (15 سال اخیر) و نیز مصاحبه با خبرگان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران (18 نفر)، که به صورت غیراحتمالی و هدفمند (گلوله برفی) انتخاب شده‌اند، پرداخته شده است. نهایتا مدلی توسعه یافته است که در آن مهمترین مولفه‌های سازگاری مدل کسب ‌کار در سه گروه سازگاری در ارزش پیشنهادی، سازگاری در خلق ارزش و سازگاری در کسب ارزش مفهوم­پردازی شده­اند. همچنین پیشران‌های محیطی که در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، محرک سازگاری مدل کسب‌و‌کار هستند در شش گروه عوامل سیاسی و قانونی، عوامل اقتصادی، عوامل مرتبط با بازار، عوامل مرتبط با فناوری، عوامل اجتماعی و عوامل مرتبط با رقبا قرار گرفته‌اند. UR - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97095.html L1 - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97095_729455460669c6ff275a7529e35c6cd8.pdf ER -