2024-03-29T13:28:07Z
https://jbmp.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14014
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1395
15
28
بازاریابی سیاسی و انصراف از دریافت یارانه نقدی
هاشم
اقازا ده
داریوش
طهماسبی اقبلاغی
علی
ابدالی
چکیده امروزه چالش دولتها برای نمایش چهره متمایز از خود و برترییافتن نسبت به دولتهای پیشین از یکسو و تلاش برای جلب مشارکت مردم در انصراف از دریافت یارانه نقدی، از سوی دیگر، اهمیت بازاریابی سیاسی را بیشازپیش نمایان کرده است. در پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین بازاریابی سیاسی (شامل ابزارهای سنتی و مدرن) و انصراف شهروندان از دریافت یارانه نقدی پرداخته شده است. جامعه آماری پژوهش، شهروندان منطقه ۵ شهر تهران هستند که برای نمونهگیری از روش دردسترس استفاده شد. بررسی و تحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرمافزار PLS 3 صورت گرفت. فرضیهها با استفاده از معادلات ساختاری تحلیل شدند و دو فرضیه رد و سه فرضیه تأیید شد. نتایج پژوهش از یک سو، وجود رابطه معنادار و مستقیم بین ابزارهای مدرن بازاریابی سیاسی با انصراف از دریافت یارانه نقدی و ابزارهای مدرن بازاریابی سیاسی با اعتماد سیاسی و همچنین رابطه بین اعتماد سیاسی با انصراف شهروندان از دریافت یارانه نقدی را تأیید میکند؛ از سوی دیگر، وجود رابطه معنادار و معکوس بین ابزارهای سنتی بازاریابی سیاسی با انصراف شهروندان از دریافت یارانه نقدی و اعتماد سیاسی را رد میکند.
بازاریابی سیاسی
ابزارهای بازاریابی سیاسی
اعتماد سیاسی
یارانه
2017
02
19
13
26
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96496_c095b3984f1be06b0ab6e9a6afd82d7d.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1395
15
28
شناسایی الزامهای مسئولیت اجتماعی تولیدکنندگان کالاهای تندمصرف در حوزه بازاریابی
محمود
محمدیان
زهره
دهدستی شاهرخ
امیر
خانلری
بهاره
ظهوری
چکیده در این پژوهش سعی شده است با بهکارگیری رویکرد کیفی ترکیبی، ابعاد مسئولیت اجتماعی در حوزه فعالیتهای بازاریابی شناسایی و ذینفعان شرکتها در این ارتباط مشخص شوند. بدین منظور نخست با استفاده از روش متاسنتز 79 مقاله مرتبط با مسئولیت اجتماعی شرکتها بهعنوان نمونه پژوهش شناسایی شده و شاخصهای مسئولیت اجتماعی با مطالعه دقیق از آنها استخراج شد؛ سپس بهمنظور شناسایی ابعاد تکمیلی و اجراییتر با مدیران بازاریابی شرکتهای دارای نشان سیب سبز وزارت بهداشت مصاحبه صورت گرفت که 17 نفر بودند. روش نمونهگیری در این مرحله قضاوتی بود و علت انتخاب این شرکتها برای بررسی، آشنایی آنها با موارد مرتبط سلامتی و بخشی از حوزههای مسئولیت اجتماعی بود. پس از تحلیل مضمون محتوای این مصاحبهها با کمک نرمافزار NVIVO 11 سایر ابعاد کاربردی مسئولیت اجتماعی شرکتها در حوزه بازاریابی نیز شناسایی شد. نتایج پژوهش 18 عامل را بهعنوان الزامهای مسئولیت اجتماعی در شرکتهای تولیدکننده کالاهای تندمصرف با رویکرد بازاریابی ارائه کرد. این شاخصها با قدرت تأثیرگذاری متفاوت شرکتها را به سمت بهکارگیری سیاستهای مسئولیت اجتماعی سوق میدهد و ذینفعان سیاستهای مسئولیت اجتماعی شرکت، شامل ذینفعان اولیه و ثانویه، را مشخص میکند.
مسئولیت اجتماعی شرکت
کالاهای تندمصرف
ذینفعان
متاسنتز
تحلیل مضمون
2017
02
19
27
44
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96505_9b479057f92e26fbf17a14fb6b1180a9.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1395
15
28
تأثیر اینرسی دانش و شدت کارآفرینی بر عملکرد برند
بهاره
اصانلو
سهیلا
خدامی
درک یک مدیر از محیط، ظرفیت تأثیرگذاری بر راهبردها و رفتارهای سازمانی مختلفی را دارد؛ بهخصوص ادراکهایی که محرک رویکردهای یادگیری سازمانی و کارآفرینی مبتنی بر راهبرد بازاریابی است. سازمانهایی که در یک محیط رقابتی فعالیت میکنند، تمایل دارند روشهای نوآورانهای را برای اجرای فعالیتهای ایجادکننده ارزش دنبال کنند که مستلزم توسعه قابلیتهای یادگیری است. مبنای یادگیری، دانش است. هنگام مواجه با مشکلها، افراد برای دستیابی به راهکار معمولاً به دانش و تجربه گذشته خود رجوع میکنند. این راهبرد حل مشکل روتین، «اینرسی دانش» نام دارد. هدف پژوهش حاضر مفهومسازی اینرسی دانش و شدت کارآفرینی و بررسی تأثیر این عوامل بر عملکرد برند سازمان است. این پژوهش با رویکردی ترکیبی عوامل درونسازمانی و برونسازمانی مؤثر بر عملکرد برند سازمان را بررسی کرده است. به این منظور از میان سازمانهای فعال در صنعت فناوری اطلاعات، 210 نمونه بر اساس تعریف جکسون و به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شد. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت توصیفی-پیمایشی است و از پرسشنامه برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. نتایج تجزیهوتحلیل اطلاعات با استفاده از روش معادلات ساختاری نشان داد که نوآوری سازمانی و قابلیت یادگیری سازمانی در سه بُعد یادگیری متمرکز بر بازار، یادگیری متمرکز بر رابطه و یادگیری متمرکز داخلی، نقش میانجی را در ارتباط میان اینرسی دانش و شدت کارآفرینی با عملکرد برند ایفا میکنند.
اینرسی دانش
شدت کارآفرینی
یادگیری سازمانی
نوآوری سازمانی
عملکرد برند
2017
02
19
45
62
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96511_15d0efafe6f6e068a4c2f29924c8863d.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1395
15
28
تأثیر ارزیابی و نگرش به محصول بر تصویر برند کشور مبدأ و تمایل به سفر
میثم
شیر خدایی
محبوبه
شاهی
چکیده پیشفرضهای گذشته بر این فرض استوار است که تأثیر کشور مبدأ بهعنوان یک پدیده بازاریابی تنها به رابطه کشور و واردات محصولات مربوط بوده، درحالیکه اخیراً موردنقد قرار گرفته است. امروزه پژوهشگران حوزه بازاریابی خدمات و محصولات و حوزه بازاریابی گردشگری موضوع جدیدی مبنی بر تأثیر تصویر برند کشور مبدأ بر جذب گردشگر را مطرح کردهاند؛ به این معنا که محصولات و برندهای ساختهشده در یک کشور چگونه میتوانند موجب جذب گردشگران خارجی شوند؛ از اینرو، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ارزیابی محصول بر تمایل به سفر از طریق متغیرهای نگرش محصول و تصویر برند کشور مبدأ پرداخته است. جامعه آماری شامل 450 نفر از مصرفکنندگان محصولات برندهای کشور آلمان در استان مازندران است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی- همبستگی است. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه بهکار رفت و برای بررسی روابط علّی میان متغیرها از الگویسازی معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS 2 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ارزیابی محصول تأثیر مثبتی بر نگرش محصول (باور کشور، تعامل مطلوب و احساسات افراد) دارد؛ همچنین نگرش محصول بر ابعاد تصویر کشور مبدأ (باور کشور، تعامل مطلوب و احساسات افراد) تأثیر مثبت و معناداری داشت. در نهایت، تعامل مطلوب تأثیر مثبت و معناداری بر تمایل به سفر میگذارد.
ارزیابی محصول
نگرش به محصول
تصویر برند کشور مبدأ
تمایل به سفر
برند مقصد
2017
02
19
63
80
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96522_d41f6971200b25607f838321564f1e5e.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1395
15
28
تأثیر عوامل نهادی بر عملکرد پایدار بنگاهها
محسن
اکبری
مصطفی
ابراهیم پور
میلاد
هوشمند چایجانی
چکیده امروزه مناطق آزاد، بهخصوص در کشورهای درحالتوسعه، بهعنوان ابزاری برای ورود به بازارهای جهانی مورداستفاده قرار میگیرند. این مناطق با داشتن بسترهای قوی حمایتی (منابع، قوانین، سیاستها، ارتباطات و غیره) عملکرد شرکتهای مستقر در خود را تحتتأثیر قرار میدهند؛ بنابراین در پژوهش حاضر با نگاهی استراتژیک به این بستر اقتصادی از دو منظر بیرونی (بررسی تأثیر عوامل نهادی) و درونی (بررسی قابلیتهای پویای بهرهبرداری و اکتشاف) به بررسی پایداری در عملکرد شرکتهای مستقر در منطقه آزاد انزلی پرداخته شد. به این منظور نظرهای 151 شرکت فعال مستقر در منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی (هر شرکت یک مدیر ارشد) با استفاده از ابزار پرسشنامه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل صورتگرفته با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS حاکی از آن بود که نخست، عوامل نهادی بر عملکرد پایدار و دوسوتوانی (بهعنوان قابلیتی ترکیبی از بهرهبرداری و اکتشاف) شرکتهای مستقر در منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی اثر دارد. دوم، دوسوتوانی ضمن تأثیر مستقیم، بهطور غیرمستقیم نیز بر عملکرد پایدار این شرکتها تأثیر دارد.
نظریه نهادی
عملکرد پایدار
دوسوتوانی
مناطق آزاد
بهرهبرداری و اکتشاف
2017
02
19
81
100
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96525_d556d4abc9357e1c0de2b4e170066c5e.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1395
15
28
قواعد رقابت سالم و مقایسه کشورهای منتخب از نظر رقابتپذیری
امیر عباس
علاالدینی
محمد جعفر
قنبری جهرمی
چکیده مداخله دولت در اقتصاد امری اجتنابناپذیر است؛ اما از یکسو مداخلات نباید بهحدی برسد که سبب تصدیگری در اقتصاد شود و از سوی دیگر با سپردن اقتصاد به دست بازار بدون نظارت بر آن، به علت نارساییهای موجود در محورهای توزیع، تخصیص، تثبیت و تقنین، همواره هدف نهائی که افزایش کارآیی و رفاه مصرفکننده و ایجاد تعادل است، میسر نخواهد شد. پژوهش حاضر با روش تحلیلی ـ توصیفی به مقایسه رتبه ایران با سایر کشورها از نظر شاخصهای رقابتپذیری میپردازد و نشاندهنده وضعیت نامناسب کشور از این لحاظ است. این در حالی است که ابزار حقوق رقابت بهنحو کارآمد بر محیط اقتصادی تأثیرگذار است و سیاستهای اقتصادی را تحقق میبخشند و بدیهی است که بازیگران اقتصادی و بهویژه مدیران در راستای موفقیت مجموعه خود باید از آن قواعد مطلع باشند و در تصمیمهای مدیریتی خود آنها را موردملاحظه جدی قرار دهند، چه بسا آشنایی با این قواعد و رعایت آنها بهعنوان یکی از زیربخشهای شاخصهای رقابتپذیری در ارتقای رتبه ایران از نظر رقابتپذیری جهانی نقش مؤثری را ایفا میکند
مداخله دولت در اقتصاد
رقابت در بازار
سیاست رقابتی
حقوق رقابت
رقابتپذیری
2017
02
19
101
120
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96482_6b8455173bd776419ba83c0ccd349abb.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1395
15
28
بخشبندی بازار مشتریان دوربینهای عکاسی دیجیتال
سیما
حدادیان
بخشبندی بازار از مهمترین موضوعهایی است که در تحلیل ویژگیهای مشتریان و اتخاذ راهبردهای مناسب برای آنها استفاده میشود. در پژوهش حاضر به بخشبندی مشتریان و تاکسونومی بازار دوربینهای دیجیتال در ایران توجه شده است. موردمطالعه، بازار دوربینهای عکاسی دیجیتال در شهر مشهد است. ابتدا با بررسی مبانی نظری پژوهش، عمدهترین متغیرهای تأثیرگذار در انتخاب این دوربینها در قالب 10 مورد شناسایی شد. بر این اساس، پرسشنامهای طراحی و در بین میان نمونهای صدتایی توزیع شد. با توجه به تحلیل دادههای جمعآوریشده با استفاده از تحلیل مؤلفههای اصلی، این متغیرها در قالب پنج عامل شامل مُد، فنی، هزینه، ظاهر و برند گروهبندی شدند؛ درنهایت، با استفاده از تکنیک خوشهبندی k- میانگین، مشتریان در سه خوشه با عناوین افراد متخصص، ماهر و ناشی قرار گرفتند؛ همچنین با استفاده از تحلیل تشخیصی مشخص شد که عوامل هزینه فنی و برند باعث ایجاد بیشترین تمایز بین گروههای مختلف مشتریان شده است. نتایج این پژوهش، زمینه را برای شناسایی ویژگیهای مختلف مشتریان و بازار دوربینهای دیجیتال در کشور ایران فراهم میآورد
بخشبندی بازار
تاکسنومی
ابعاد معرف
تحلیل مؤلفه اصلی
تحلیل خوشهای
تحلیل تشخیصی
2017
02
19
121
138
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96490_225e48deb3790d07eebaa4c53d239576.pdf