2024-03-29T12:25:49Z
https://jbmp.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14024
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1395
15
27
بافت پردازی و مفهوم پردازی نوسازی استراتژیک کارآفرینانه (مطالعه موردی صنعت کاشی و سرامیک ایران)
امیر محمد
کلابی
محمد رضا
زالی
جهانگیر یدالهی
فارسی
مهران
رضوانی
علی رغم تاکید بر مفهوم نوسازی استراتژیک بعنوان یکی از ابعاد اصلی کارآفرینی سازمانی، تحقیقات این حوزه تلاشی برای مفهومپردازی و بافتپردازی آن مطابق با بافت کارآفرینی سازمانی ننموده اند. لذا مسأله اصلی پژوهش حاضر بافتپردازی و بعبارتی شناخت گستره مفهوم، توالی وقایع، شیوههای کنش و روابط مابین، و مفهوم پردازی و بعبارتی شناخت چیستی و چگونگی مفهوم نوسازی استراتژیک مطابق با ادبیات کارآفرینی سازمانی و توسعه مفهوم نوسازی استراتژیک کارآفرینانه است. جهت نیل به این هدف راهبرد پژوهشی کیفی موردی اکتشافی و مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با 9 تن از فعالان سازمانهای برجسته صنعت کاشی و سرامیک، به منظور پی بردن به معنایی افراد ذیربط در بافت مربوطه به این مفهوم نسبت می دهند اتخاذ شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شده و در نهایت یافته ها حاکی از آن است که مفهوم نوسازی استراتژیک کارآفرینانه در صنعت کاشی و سرامیک دربردارنده شش زیر مقوله فرعی "تشخیص/کشف/خلق فرصت ها"، "پویایی در نوسازی قابلیتها"، "نوسازی اهداف و کارکردهای سازمانی"، "بیش فعالی در بهره برداری از فرصت ها و ارتقا سطح نوآوری"، "رصد مداوم بازار"، و " پذیرش عدم اطمینان به عنوان یک پدیده دائمی" است.
2016
11
21
13
30
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96422_8d1e5a74b645283e505c599facd0613d.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1395
15
27
طراحی الگوی ارزیابی جذابیت صنایع هدف و رتبهبندی صنایع از منظر نظام بانکی
سید محمود حسینی
کشکوئیه
غلامحسین
اسدی
محمد رضا
حمیدی زاده
نظام بانکی با توجه به ماهیت واسطهگری و ویژگیهای محصول اصلی آن یعنی پول، ارتباط تنگاتنگی با دیگر صنایع دارد. در مطالعه حاضر، از منظر خبرگان بانکی الگویی کیفی-کمّی و مبتنی بر دادههای واقعی جهت ارزیابی جذابیت بازار هدف در سطح صنایع ارائهشده است. در این راستا، با استفاده از فن گروههای کانون ابعاد جذابیت صنایع از منظر خبرگان بانکی در 7 بعد اندازه بازار، رشد بازار، سودآوری، ریسک سرمایهگذاری، ارتباطات بین بخشی، قابلیت تنوعبخشی خدمات و محصولات و ارزش صنعت شناسایی شد. در مرحله دوم با استفاده از مصاحبه فردی سنجههای عملیاتی معرف هر یک از متغیرها تعریف شد. سپس با استفاده از نتایج تحلیل عاملی، الگو اصلاحشده و صنایع (ISIC سهرقمی) بین سالهای 85-92 با روش تجزیه مؤلفههای اصلی رتبهبندی شدند. نتایج نشان میدهد جذابترین صنایع از منظر بانکها، تولید مواد شیمیایی اساسی، تولید محصولات اولیه آهن و فولاد، تولید فرآوردههای نفتی تصفیهشده، تولید محصولات کانی غیرفلزی، تولید وسایل نقلیه موتوری، تولید سایر محصولات شیمیایی، تولید فرآوردههای لبنی، تولید وسیله نقلیه هوایی و فضایی، تولید فلزات اساسی گرانبها، تولید سایر محصولات غذایی هستند.
انتخاب بازار هدف
جذابیت بازار
رتبهبندی صنایع
نظام بانکی
2016
11
21
31
49
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96446_12220d9cc930f8f70b86d80b92773a87.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1395
15
27
ارائه روشی برای توسعه و رتبهبندی سناریو مبتنی بر دیدگاه بازیگران کلیدی
منوچهر
منطقی
امیر علی
سیف الدین
محسن
اکبر پور شیرازی
علی
زارع میرک اباد
چکیده در زمینه سناریونگاری در حوزه هوایی در سطح بینالمللی، پژوهشهای اندکی صورت گرفته است. هدف پژوهش حاضر، ارائه روشی برای توسعه و رتبهبندی سناریوهای پیش روی صنعت هوایی ایران در افق 1404 مبتنی بر دیدگاه بازیگران کلیدی است. این پژوهش از حیث حیطه مکانی و همچنین رویکرد توسعه و رتبهبندی سناریوها (بر اساس بازیگران و دیدگاههای حاکم) از سایر پژوهشهای مشابه متمایز است. در این پژوهش از روش سناریونگاری GBN برای توسعه سناریوها و از روش کیو برای ایجاد دیدگاهها و اوزان بهره گرفته شد. جامعه آماری این پژوهش را خبرگان صنعت هوایی کشور تشکیل میدهند. دادهها با ابزار پرسشنامه و مصاحبه عمیق گردآوری شدند. طبق نظر خبرگان سه عدمقطعیت شامل نحوه فعالیت صنعت هوایی، رویکرد اقتصادی صنعت هوایی و توجه به مسائل امنیتی، انتخاب و بر اساس آن هشت سناریو استخراج شد. در ادامه با وزندهی و درنظرگرفتن بازیگران کلیدی که توسط روش کیو شناسایی شدند، بهترتیب رتبه، سناریوهای S4، S5، S3 و S7 انتخاب شدند.
آیندهپژوهی
صنعت هوایی
سناریونگاری
تحلیل بازیگران
2016
11
21
51
72
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96458_e4bb0ac592193648e17bbe98ef5a0cfa.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1395
15
27
نقش میانجی کارآفرینی صادراتی در تأثیر عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی
عباسعلی
رستگار
عاطفه
شعبانی
کارکرد صادراتی شرکتها ازجمله متغیرهایی است که در متون بازاریابی بینالملل بر آن تأکید شده است. هدف این پژوهش، ارائه تعریف درستی از کارآفرینی صادراتی و ابعاد آن و بررسی تأثیر کارآفرینی صادراتی بر عملکرد صادراتی بر اساس دیدگاه منبعمحور و رودیکرد اقتضایی است. پژوهش حاضر کاربردی و از نظر هدف، توصیفی است. به کمک جدول مورگان نمونه 285تایی از 1045 صادرکننده برتر سال 1393 بهدست آمد و با نمونهگیری ساده، 301 پرسشنامه بهصورت الکترونیکی جمعآوری شد. پایایی با بررسی سازگاری درونی و روایی از طریق روایی همگرا و واگرا موردتأیید قرار گرفت. بررسی فرضیهها نیز در قالب مدل معادلات ساختاری و به کمک نرمافزار Smart PLS2 انجام شد. در سطح اطمینان 05/0 نتایج نشان داد که کارآفرینی صادراتی وابستگی مثبتی با عوامل داخلی چون تعهد صادراتی مدیریت و منابع مرتبط با تجربه و ساختار و عوامل اقتضایی محیطی مثل شدت رقابت و تفاوت بین بازارهای صادراتی شرکت دارد؛ همچنین کارآفرینی صادراتی بهطور مثبت عملکرد صادراتی را تحتتأثیر قرار میدهد
کارآفرینی صادراتی
تعهد صادراتی مدیریتی
شدت رقابت
فاصله بازار
عملکرد صادراتی
2016
11
21
73
90
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96465_f39796b91bff09f76e7b7bd214c35655.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1395
15
27
قابلیتهای واحد بازاریابی و عملکرد سازمان؛ تحلیل نقش میانجی نفوذِ تصمیمگیری
مهدی
خادمی گراشی
مهدی
شجاع
یکی از چالشهای مهم واحد بازاریابی، دفاع از ارتباط بین فعالیتها و برنامههای خود و نتایج سازمانی آنها است. ناتوانی واحد بازاریابی در تأثیر بر تصمیمهای راهبردی سازمان، می تواند زمینهساز دور شدن سازمان از دغدغههای بازار و محیط رقابتی شود. بنابر این واحد بازاریابی بهعنوان مرجع تحلیل نیازهای بازار، باید بتواند دیدگاههای خود را در سازمان القا نموده و در تصمیمگیریها، به اندازه کافی قدرت و نفوذ داشته باشد. هدف این پژوهش تحلیل ابعاد قابلیتهای واحد بازاریابی و مطالعه سطح نفوذ آن در تصمیمگیری و تأثیر بر عملکرد سازمان است. جامعه آماری این پژوهش شرکتهای بزرگ صنعت مواد غذایی در ایران است. نتایجِ پیمایش نشاندهنده جایگاه کم اثر واحد بازاریابی در تأثیر بر تصمیم گیری های مهم سازمان و مصادره دامنهِ نفوذ آن توسط سایر واحد ها است.
قابلیت بازاریابی
نفوذ تصمیمگیری
عملکرد سازمان
2016
11
21
91
106
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96471_2545663ee3b666fb9953ca3aeece22f3.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1395
15
27
نقش میانجی رضایت در تأثیر تصویر مقصد بر توسعۀ گردشگری مذهبی
سید فتح الله
امیری عقدائی
حسین
رضایی دولت ابادی
اذر نوش
انصاری
حسان
العجی
تصویر مقصد و رضایت گردشگر از اجزای کلیدی دستیابی به موفقیت در بهبود و توسعه صنعت گردشگری بهشمار میآید. هدف مقاله حاضر بررسی و تعیین میزان تأثیرگذاری تصویر مقصد و رضایت گردشگران مذهبی از امکانات و خدمات گردشگری ارائهشده بر توسعه گردشگری مذهبی در شهر قم است. در پژوهش حاضر برای تحلیل نقش میانجی رضایت در تأثیر تصویر مقصد بر توسعه گردشگری مذهبی از الگوی تلفیقی استفاده شده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. با استفاده از نمونهگیری دردسترس تعداد 215 پرسشنامه با پایایی 937/0 جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار PLS2 استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که تصویر مقصد بر توسعه گردشگری مذهبی با اثر کل 67/0، تأثیرگذار است که بهصورت مستقیم اثر ضعیف و بهصورت غیرمستقیم از طریق متغیر میانجی رضایت اثر قوی دارد. این موضوع نشان میدهد که اثر غیرمستقیم متغیر رضایت گردشگر در این رابطه بیشتر از اثر مستقیم است؛ درنتیجه رضایت گردشگر نقش اساسی در این رابطه دارد.
توسعه گردشگری مذهبی
رضایت گردشگر
تصویر مقصد گردشگری
شهر قم
2016
11
21
107
124
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96411_8e156a0165575961c3fa6325e8f5840e.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1395
15
27
رابطه قابلیتهای پویا و عملکرد شرکت با میانجیگری قابلیتهای عملیاتی
علی
حیدری
علی
دیواندری
سید محمد
اعرابی
نادر
سید کلالی
قابلیتهای عملیاتی ازجمله مهمترین قابلیتهای سازمانی هستند که میزان قوت و ضعف آنها نقش تأثیرگذاری بر عملکرد شرکتها دارد. با اینحال، در شرایط پویایی محیط خارجی، ضرورت دارد که این قابلیتها بهروزرسانی و اصلاح شوند. پژوهشها نشان میدهند که مجموعهای از قابلیتهای سازمانی باعنوان «قابلیتهای پویا» وجود دارند که نوسازی و بازپیکرهبندی قابلیتهای عملیاتی مانند قابلیتهای بازاریابی و فناورانه را میسر میکنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر قابلیتهای عملیاتی در میانجیگری رابطه بین قابلیتهای پویا و عملکرد شرکت انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل شرکتهای مشاوره مدیریت کشور ایران بود. برای گردآوری دادهها، پرسشنامهای طراحی و در میان مدیران عامل این شرکتها توزیع شد. برای بررسی وتحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری واریانسمحور استفاده شد. نتایج نشان داد که عملکرد شرکت و قابلیتهای عملیاتی در شرکتهایی قویتر هستند که قابلیتهای پویای قویتری داشته باشند؛ بهعلاوه قابلیتهای عملیاتی، رابطه بین قابلیتهای پویا و عملکرد شرکت را میانجیگری میکند.
قابلیتهای پویا
قابلیتهای عملیاتی
عملکرد شرکت
2016
11
21
125
140
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96414_1a0cb06f5a2cf6485c45474033f25559.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1395
15
27
هوشمندی سازمانی در بستر شبکههای دانش
علی
رضائیان
روح الله
باقری
با توانمندسازی شبکه دانش سازمان، بستری مناسب برای تولید، اشتراک و بهکارگیری دانش و درنهایت بازتولید دانش فراهم میشود که به فرآیند تبدیل هوش فردی کارکنان به هوش سازمانی کمک میکند. هدف پژوهش حاضر، بررسی نحوه تعامل بین هوشمندی سازمانی و ابعاد شبکههای دانش در «مرکز پژوهش صنعت خودرو» است. پژوهش حاضر از نوع تلفیقی (کیفی و کمّی) است. اطلاعات مربوط به مبانی نظری موضوع و پیشینه با روش کتابخانهای از کتابها، پایاننامهها، مقالهها و منابع اینترنتی جمعآوری شد. در روش کیفی، مطالعه اسناد و مدارک و نظرسنجی از خبرگان برای بررسی و تأیید مؤلفههای استخراجشده از مبانی نظری موضوع بهکار رفت؛ سپس با استخراج مدل مفهومی پژوهش، رابطه بین ابعاد شبکههای دانش و هوشمندی سازمانی در جامعه آماری «مرکز پژوهش صنعت خودرو» موردآزمون قرار گرفت و دادههای بهدستآمده با نرمافزار SPSS 22، تجزیهوتحلیل شد. پس از تحلیل دادهها، فرضیههای پژوهش بررسی شدند. نتایج نشان داد که بین ابعاد شبکههای دانش (عوامل محیطی، ماهیت دانش، فرهنگ، سیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرآیندهای مدیریتی) و هوشمندی سازمانی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.
شبکه دانش
هوشمندی سازمان
فناوری اطلاعات
اشتراک دانش
2016
11
21
141
158
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96424_7d0f3d0eb96ee41577a25108d1188aab.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1395
15
27
تأثیر ارتباطات برند مصرفکننده بر بشارت برند
محمد رحیم
اسفیدانی
امیر حسین
عباسی
در جامعه مصرفکننده امروزی، جایی که برای مصرفکننده بهآسانی امکان نشاندادن طرفداری برند وجود دارد، برای صاحبان بازار، فهم رفتارهایی که به انتخاب برند منجر میشوند مهم است. هدف مطالعه حاضر بررسی چگونگی تأثیر ارتباطات برند مصرفکنندگان بر متغیرهای بشارت برند است که به رفتارهای حمایتی برند منجر میشود. مطالعه حاضر اثر سه مؤلفه از مؤلفههای ارتباطات برند مصرفکننده را بر مؤلفههای بشارت برند بررسی میکند. دادهها بهوسیله پرسشنامه از جامعه آماری شامل 350 نفر از دانشجویان و در مورد برند گوشی همراه بهدست آمد. فرضیههای پژوهش حاضر با استفاده از معادلات ساختاری تحلیل شده و سه فرضیه رد و هشت فرضیه تأیید شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مفهوم ارتباطات برند مصرفکننده بر بشارت برند تأثیر مثبت میگذارد؛ بهعبارتدیگر هویتپذیری برند بر توصیه مثبت و منفی برند، تعهد برند بر قصد خرید و توصیه منفی برند و اطمینان برند بر قصد خرید و توصیه مثبت برند تأثیر مثبت میگذارد؛ همچنین مشخص شد که متغیر قصد خرید بر دو متغیر توصیه مثبت و منفی برند تأثیر مثبت دارد.
ارتباطات برند مصرفکننده
بشارت برند
هویتپذیری برند
اطمینان برند
تعهد برند
2016
11
21
159
175
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96429_fa126f11bbf7e5bf5870479e53e79aaa.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1395
15
27
تأثیر مدیریت ارتباط با مشتری بر عملکرد سازمانی
علی
بنیادی نائینی
سیروس
امیر قدسی
ندا
خیبری
چکیده در پژوهش حاضر تأثیر مدیریت ارتباط با مشتری بر عملکرد سازمانی در شعب «بانک اقتصاد نوین» بررسی میشود. این پژوهش، کاربردی و از نظر روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری شامل کارکنان «بانک اقتصاد نوین» به تعداد 3140 نفر است که تعداد 342 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه است که روایی آن با استفاده از روش روایی تحلیل محتوا و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ با ضریب 973/0 و 918/0 برای دو متغیر مدیریت ارتباط با مشتری و عملکرد سازمانی تأیید شد. نتایج نشان داد که متغیر مدیریت ارتباط با مشتری با مقدار بتای 89/0 بر عملکرد سازمان تأثیر معناداری دارد؛ همچنین مؤلفههای فناوری اطلاعات، کاربرد مدیریت دانش، پاسخ به مشتری، تعامل سودمند، فرایند CRM، سازماندهی CRM و مشتریمحوری دارای تأثیر معناداری بر عملکرد سازمانی هستند. از میان مؤلفههای متغیر مدیریت ارتباط با مشتری، مؤلفه سازماندهی CRM (شدت تأثیر برابر با 807/0)، بیشترین تأثیر و مؤلفه فناوری اطلاعات (شدت تأثیر برابر با 474/0) کمترین تأثیر را بر عملکرد سازمانی دارد.
مدیریت ارتباط با مشتری
عملکرد سازمانی
بانک
رضایت مشتری
الگو معادلات ساختاری
2016
11
21
177
193
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96437_989e1e1aea2d221c4423e5ec4dccf71e.pdf