2024-03-29T09:31:37Z
https://jbmp.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14247
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1398
18
38
تبیین و توسعه مفهومی نظریه بازاریابی کارآفرینانه
سید محمود
حسینی
منیژه
قره چه
محمد
اصولیان
مرضیه
نصیری
بازاریابی کارآفرینانه به عنوان یک پارارایم جدید در بازاریابی ظهور کرده است تا به سازمانها در فضای دارای تحولات شدید کمک کند. این مفهوم که در سالهای اخیر مطرح گردیده است، توسط پژوهشگران مختلف مورد بررسی قرارگرفته است، اما توجه کافی به این نکته نشده است که بهکارگیری این رویکرد بدون در نظرگرفتن الزامات پارادایمی که ریشه در تبار اصلی آن دارد، نتایج مورد انتظار را به همراه نخواهد داشت. بنابراین لازم است به شکلی دقیقتر مشخص گردد بازاریابی کارآفرینانه در کدام شرایط و با چه مفروضاتی در سازمانها پیشنهاد میگردد. به همین جهت این مقاله به توسعه مفهومی بازاریابی کارآفرینانه طبق روششناسی پژوهشی لینهام (2002) میپردازد و طی چهار گام پیشنهادی وتن(2002) سعی میشود عمق بیشتری به نظریه بازاریابی کارآفرینانه داده شود. گام اول سازههای تشکیلدهنده این مفهوم مطرح میشوند، گام دوم ارتباط میان سازهها تبیین میشود. گام سوم ارتباط بازاریابی کارآفرینانه با دو حوزه نظری: 1- رویکرد تاثیرساز[1] مستخرج از ادبیات کارآفرینی و 2- منطق مبتنی بر خدمت[2] مستخرج از ادبیات بازاریابی تشریح میگردد. گام چهارم با استفاده از پیکربندیهای متفاوت از استراتژیسازی تحلیل میگردد که بازاریابی کارآفرینانه با مفروضات رویکرد تحولگرا و همچنین شکلدهی سازگار است. این بدین معناست که بازاریابی کارآفرینانه در بستری کارکرد واقعی خود را خواهد داشت که دو شرط اساسی حاکم باشد: اول آنکه غیرقابل پیشبینی باشد و دوم آنکه بر این باور باشند که محیط قابل شکل دادن و کنترل شدن توسط سازمانها است و با مفروضات کارآفرینی تفاوت دارد.[1] effectuation[2] Service-dominant logic
بازاریابی کارآفرینانه
تاثیرسازی
منطقمبتنی برخدمت
تحولگرا
2019
08
23
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96972_f203d30a67c04e638ea857fe4d88cb02.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1398
18
38
تحول مدل کسب و کار در صنعت حمل و نقل درون شهری: موردپژوهی تطبیقی اسنپ و کارپینو
محسن
نظری
ابوعلی
ودادهیر
حمیدرضا
عزتی
تخریب خلاق در صنعت حمل و نقل درون شهری کشور منجر به شکل گیری تحول در این صنعت شده است. اسنپ و کارپینو دو مورد از پیشگامان این تحول ساختاری در کشور بوده اند. با اینکه این دو به فاصله کمی از یکدیگر شروع به فعالیت کرده اند اما اسنپ رشد سریعی داشت و کارپینو با فراز و نشیب و افول روبرو بود. تجربه این دو کسب و کار دیجیتال از اکوسیستم نوآوری می تواند برای شرکت های نوپا برای ایجاد تحول سرمشق باشد. با موردکاوی تطبیقی میان دو شرکت نوپا عوامل کلیدی استخراج شده و به عنوان یک مدل کنترلی در مراحل مختلف چرخه عمر شرکت نوپا ارایه شده است. این مطالعه با شش مصاحبه میدانی و کدگذاری توسط نرم افزار مکس کیو دی ای انجام شده است و همچنین از مصاحبه های انجام شده در رویدادها و مستندهای از پیش ثبت شده برای درک بهتر مساله استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که در هر مرحله از چرخه عمر نوپا، عوامل متعددی برای کنترل باید مدنظر مدیران باشد.
تحول دیجیتال
تخریب خلاق
اسنپ
کارپینو
کنترل استراتژیک.
2019
08
23
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96979_bea0e5d32df5988556b7ff7755c37851.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1398
18
38
عارضه یابی کانال های ارایه خدمت با استفاده از تحلیل تجربه سفر مشتریان (مورد مطالعه: یکی از بانک های تجاری عضو بورس)
علی
دیواندری
محمدصادق
هاشمی
هانیه
فتحی
نوشین
ابراهیم زاده
این تحقیق به دنبال شناسایی گلوگاههای ارائه خدمت یکی از بانکهای تجاری عضو بورس به مشتریان از طریق سه کانال اصلی شعب، اینترنت بانک و موبایل بانک بر اساس رویکرد جدید تجربه سفر مشتریان است. در این پژوهش نخست با 10 نفر از رئسای شعب بانک مصاحبه نیمه ساخت یافته انجام گرفت و با روش سیستماتیک کدگذاری و تحلیل محتوای کیفی (تحلیل تم)، 9 گام نقشه سفر برای مشتریان از مواجهه ایشان با تبلیغات و تلاشهای بازاریابی بانک گرفته تا درخواست و استفاده خدمات متنوع بانکی و در نهایت ارتباط بلندمدت و مستمر با بانک شناسایی گردید. سپس با طراحی کاربرگ ثبت تجارب مشتریان، با 20 مشتری مصاحبه ساخت یافته صورت گرفت و با تحلیل محتوای کیفی مصاحبه ها و ترکیب داده های بدست آمده از دو منبع درونی و بیرونی، نقشه سفر مشتریان شامل مراحل و تعاملات، انتظارات اصلی و فرعی و تجارب مثبت و منفی ایشان در مسیر سفرشان ترسیم و تحلیل گردید. در پایان با هدف جمعبندی و خلاصه سازی نتایج تحقیق 18 گلوگاه اصلی در کانال شعب، 9 گلوگاه در کانال اینترنت بانک و 10 گلوگاه ارائه خدمت در کانال موبایل بانک معرفی گردید.
تجربه مشتری
سفر مشتری
نقشه سفر مشتری
کانال ارائه خدمت
2019
08
23
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96991_37cf67585c2f6b2e948885d00753c83b.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1398
18
38
ارائه مدل شناسایی مشکلات ورود به بازارهای آنلاین کسب و کار با کسب و کار
محسن
کرمی
عباسعلی
رستگار
عادل
آذر
داوود
فیض
محمدرحیم
اسفیدانی
شناخت مشکلات و محدودیتهای احتمالی بر سر راه ورود به بازار آنلاین کسب و کار با کسب و کار پیش نیاز هرگونه اقدام اجرایی است. باهدف شناسایی این مشکلات، در این تحقیق با استفاده از پژوهش کیفی و تکنیک تحلیل مضمون، داده های حاصل از مصاحبه های نیمه ساختار یافته بررسی و مورد تحلیل قرار گرفت. با بررسی مضامین اولیه، دو جهتگیری کلی "ماهیت مشکل" و "گرایش زمانی حل مشکل" شناسایی گردید. از ترکیب دو مضمون فراگیر، 9 مضمون سازمان دهنده شامل مشکل داخلی و حل مشکل در میان مدت، مشکل داخلی – خارجی و حل مشکل در کوتاه مدت، مشکل داخلی – خارجی و حل مشکل در میان مدت، مشکل داخلی – خارجی و حل مشکل در بلند مدت، مشکل خارجی و حل مشکل در میان مدت، مشکل خارجی و حل مشکل در بلند مدت، مشکل داخلی و حل مشکل در بلند مدت، مشکل خارجی و حل مشکل در کوتاه مدت، و مشکل داخلی و حل مشکل در کوتاه مدت تدوین گردیده است.
بازار آنلاین
کسب و کار با کسب و کار
تجارت الکترونیک
شرکتهای دانش بنیان
2019
08
23
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96999_fcab40f9d115facd05ef68640bbdb02b.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1398
18
38
تحلیل نقادانه شش دهه مطالعات راجع به کمپین تبلیغاتی
زینب
زمانی
محمد علی
بابایی زکلیکی
کمپینهای تبلیغاتی به عنوان شکلی پیچیده و ساختاریافته از اقدامهای تبلیغاتی نقش مهمی در دستیابی به اهداف تبلیغات دارند. این مطالعه به تحلیل محتوای مقالات انجام شده در حوزهی کمپین تبلیغاتی و طبقهبندی آنها، از طریق تحلیل هم واژگانی (با استفاده از نرم افزار VOSviewer) و مطالعه هر یک از مقالات میپردازد. برای این منظور با جستجوی مقالات با عنوانی شامل کلیدواژه "کمپین تبلیغاتی" در بانک اطلاعاتی Scopus در دی ماه 1396 دادههای لازم که جمعاً 159 مقاله از سال 1950 تا 2017 بود، استخراج گردید. تحلیل هم واژگانی، مطالعات را بر مبنای فراوانی تکرار واژگان کلیدی در سه دسته کلی قرار داد که آنها در قالب 1- مطالعات مربوط به کمپینهای تبلیغاتی سنتی و رسانههای جمعی 2- کمپینهای تبلیغاتی بازاریابی اجتماعی 3- کمپینهای تبلیغاتی اینترنتی و دیجیتالی نامگذاری شدند. نتایج تحلیل جزئیتر نشان داد، مطالعات انجام شده در این زمینه متنوع بوده و به کمپینهای تجاری، گردشگری، اجتماعی و فرهنگی پرداختهاند و علاوه بر سه دسته اصلی مطالعات(مشابه نتایج تحلیل هم واژگانی)، یازده دسته فرعی دیگر نیز شناسایی شد. . افزون بر این مطالعات قرارگرفته در هر دسته عمدتاً بر ارزیابی اثربخشی کمپین تبلیغاتی متمرکز بوده و کمتر به دیگر مراحل اجرای کمپین تبلیغاتی از جمله شناسایی مخاطبان هدف، برنامهریزی رسانه، تعیین بودجه تبلیغاتی، طراحی محتوا و استراتژی پیام متناسب با رسانه و اهداف کمپین تبلیغاتی پرداختهاند.
تبلیغات
کمپین تبلیغاتی
بازاریابی اجتماعی
تحلیل محتوا
تحلیل همواژگانی
2019
08
23
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97004_c83cdcc0de9b290248b5a69c92f97c90.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1398
18
38
طراحی و معماری مدل برندسازی ملی ایران
راضیه
مهدیه نجف آبادی
احمد
ندایی فرد
بررسی برند ملی یکی از نکات مهم در حوزه کسب و کار است که اخیرا در تحقیقات، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. اما متاسفانه پژوهشهای کمی برای شناسایی عوامل تشکیل دهنده برند ملی در ایران انجام شده است. در این پژوهش، با استفاده از دو روش تحلیل محتوای کیفی، و دیمتل، به استخراج عناصر موثر بر برندسازی ملت پرداخته شده و شبکه ساختاری روابط میان عناصر استخراج شده مورد مطالعه قرار گرفتند. بر همین اساس، در مرحله اول، با 16 نفر از خبرگان مصاحبههای عمیق صورت گرفت و 241 مفهوم، 30 کد، 10 مقوله و 4 تم با عناوین پیمایش افکار، بسترسازی نهادی، دگردیسی سیاسی و مقرراتی و تحول ارزشی و ورزشی استخراج گردیدند. ارتباط میان ده مقوله استخراج شده در روش تحلیل محتوای کیفی نیز از طریق روش دیمتل مورد مطالعه قرار گرفت. بر همین اساس مشخص گردید که مقوله سنجش افکار عمومی بینالمللی بیشترین اثرگذاری را بر سایر عوامل دارد. همچنین، مقوله مدیریت قوم گرایی بیشترین اثرپذیری را نسبت به سایر متغیرها دارد. در نهایت، مقوله بهبود معماری سیستم سیاسی و قانونی کشوربیشترین تعامل را از نظر اثرگذاری و اثرپذیری، با سایر عوامل دارد.
برند ملی
هویت ملی
برندینگ
ملت
2019
08
23
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97010_5fbd189175ac55a64377173a6d9daa68.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1398
18
38
بررسی اثر اختیار مدیران و کنترل استراتژیک بر اثربخشی برنامهریزی استراتژیک در صنایع کوچک و متوسط
حسین
رحمان سرشت
بهرام
جبارزاده کرباسی
اهمیت برنامه ریزی استراتژیک در سازمان های امروزی با توجه به شرایط رقابتی رو به گسترش، برکسی پوشیده نیست و به کارگیری آن توسط مدیران می تواند در درازمدت ثمرات مثبتی برای سازمانها به بار آورد. این مساله به ویژه در صنایع کوچک و متوسط، با توجه به نقش این صنایع در اقتصاد کشور، از اهمیت خاصی برخوردار است. از طرفی شناسایی عوامل موثر بر اثر بخشی برنامه ریزی استراتژیک نقشی مهم در اجرا و رسیدن این برنامه ها به اهداف مورد نظر دارد. این مطالعه نیز با هدف بررسی اثر اختیار مدیران و کنترل استراتژیک بر سیاستهای سازمانی، انعطاف پذیری استراتژیک و اثربخشی برنامهریزی استراتژیک در صنایع کوچک و متوسط شرکتهای واقع در نواحی صنعتی کرمان انجام شد. نوع تحقیق علّی است و جامعه ی آماری این پژوهش، مدیران شاغل در شرکتهای مستقر در نواحی صنعتی کرمان و ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه است. پایایی پرسشنامه برای متغیر های اختیار مدیران، کنترل استراتژیک، انعطاف پذیری استراتژیک، سیاست های سازمانی و اثر بخشی برنامه ریزی استراتژیک به ترتیب، 882/0، 722/0، 866/0، 832/0 و 744/0 به دست آمد. نتایج حاکی از آن است که اختیار مدیران بر انعطاف پذیری استراتژیک موثر است اما بر سیاست های سازمانی اثری ندارد. از طرفی مشخص شد که کنترل استراتژیک بر سیاست های سازمانی اثر گذار است و انعطاف پذیری استراتژیک و سیاست های سازمانی نیز بر اثر بخشی برنامه ریزی استراتژیک اثر گذارند.
2019
08
23
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97014_fd8cfc8c733a52482f923782e25233c4.pdf