2024-03-29T19:11:10Z
https://jbmp.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14841
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1399
19
44
طراحی مدل رقابت پذیری برند فروشگاهی براساس محرکهای محیطی در فروشگاه های زنجیره ای
محمد
نورانی کوتنایی
حسین
رضایی دولت آبادی
مجید
محمد شفیعی
چکیده هدف : هدف از این پژوهش طراحی مدل رقابت پذیری برند فروشگاهی برای فروشگاههای زنجیرهای از طریق ویژگیهای برند فروشگاهی و پاسخهای مشتریان به محرکهای محیطی فروشگاههای زنجیرهای است. روش: این پژوهش با بهرهگیری از رویکرد کمی و با استفاده از مدل معادلات ساختاری، به دنبال تدوین و طراحی الگوی محرکهای محیطی فروشگاهی جهت دست یابی به الگوی رقابتپذیری در زمینه ایجاد برند فروشگاهی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی است. برای گردآوری دادهها، رویکرد پرسشنامه در کنار مطالعات کتابخانهای مد نظر قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان فروشگاههای زنجیرهای رفاه در شهر تهران بودند. تعداد 384 عدد پرسشنامه بین اعضای نمونه توزیع گردید. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد محرک های محیطی بر روی اصالت برند و تجریه خرید تاثیر مثبت و معناداری دارند و اصالت برند میتواند بر روی تجربه خرید و دلبستگی به برند و تصویر برند فروشگاهی اثرگذار باشد. همچنین نتایج نشان داد دلبستگی به برند و تصویر برند فروشگاهی بر موقعیت رقابت پذیری فروشگاههای زنجیرهای تاثیر معناداری دارند. نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد جهت دست یابی به افزایش رقابت پذیری و ایجاد یک مزیت رقابتی منحصر به فرد، فروشگاهها میتوانند با مدیریت صحیح محرکهای محیط بیرونی و درونی شرایط لازم را برای ایجاد رقابتپذیری برند فروشگاهی از طریق ابعاد اصالت برند، دلبستگی به برند، تصویر برند فروشگاهی و تجربه خرید فراهم نمایند.
برند فروشگاهی
تجربه خرید
رقابت پذیری برند فروشگاهی
محرکهای محیطی
2021
02
19
13
40
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_100861_93e95ef59f20f65f553720128c20d2d0.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1399
19
44
بررسی تأثیر مدیریت دانش مشتری بر تبلیغات توصیه ای با در نظرگیری نقش میانجی وفاداری مشتری (مورد مطالعه: صنعت بانکداری)
محمد
مرادی
غلامحسین
مهرعلیان
هدف: امروزه دانش مشتری نقش قابلتوجهی در کسب مزیت رقابتی برای سازمانها ایفا میکند، با توجه به پویایی و پیچیدگی محیط سازمانها و همچنین انتظارات رو به رشد مشتریان، شناخت مشتریان یک اصل ضروری است. ازاینرو مدیریت دانش مشتری موضوع حائز اهمیتی بوده که مستلزم توجه خاص سازمانها است. هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه بین ادراک مشتریان نسبت به اقدامات مؤسسات درزمینۀ فرایند مدیریت دانش مشتری از قبیل تبادل دوطرفه دانش با مشتریان و تبلیغات توصیهای با توجه به نقش میانجی وفاداری مشتری هست. روش: بهمنظور سنجش ادراک مشتریان از فرایند مدیریت دانش مشتری از سه بعد دانش برای مشتری، دانش از مشتری و دانش درباره مشتری استفاده شده است. پس از مطالعه ادبیات مرتبط با موضوع پژوهش، پرسشنامه مناسب تهیه و در میان مشتریان شعب بانکهای خصوصی در تهران توزیع گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده از نرمافزار Smart-Pls و همچنین SPSS 22 استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مدیریت دانش مشتری با توجه به نقش میانجی وفاداری مشتری، دارای تأثیر مثبت و معناداری در تحریک تمایل مشتری به انجام تبلیغات توصیهای درباره سازمان هست. نتیجهگیری: با توجه به اینکه وفاداری مشتری رابطه بین مدیریت دانش مشتری و تبلیغات توصیهای را میانجیگری میکند، مدیریت دانش مشتری ابزاری سودمند برای سازمانها است که بهوسیله آن میتوانند از راههای مختلف از قبیل بهبود محصولات و خدمات، وفاداری مشتریان را افزایش دهند و از این طریق تمایل مشتریان به ارائه تبلیغات شفاهی در سطح جامعه را افزایش دهند.
مدیریت دانش مشتری
وفاداری مشتری
تبلیغات توصیهای
2021
02
19
42
67
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_100919_7d85989e17856f13be5c94264f47a10c.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1399
19
44
ارائه مدل الزامات پیاده سازی راهبرد همرقابتی در شرایط عدم قطعیت محیطی بحران کرونا
محمد
طالاری
آمنه
بیننده
هدف: بسیاری از کسبوکارها و شرکتها به دلیل بحران کرونا و عدماطمینان ناشی از آن با چالشهای زیادی مواجه شدهاند. با توجه به اهمیت و نقش موثر راهبرد همرقابتی در شرایط بحرانی، هدف این پژوهش بررسی جامع الزامات پیادهسازی همرقابتی در شرایط عدم قطعیت محیطی (کرونا) و ارائه مدلی در این زمینه است. روش: در این نوشتار به منظور تبیین یک مدل جامع، با مرور سیسـتماتیک ادبیـات و بـه کمـک روش پژوهش کیفی فراترکیب (متاسنتز)، کلیة ابعاد همرقابتی شناسـایی شـده اسـت. سـپس میـزان اهمیت و اولویت هر یک از عوامل پیشنهادی به کمـک روش کمـی آنتروپـی شـانون تعیین شده است. یافتهها : در این پژوهش، ابتدا 126 شاخص از الزامات همرقابتی شناسایی و در 13 زیرمقوله و در 35 بعد طبقه بندی شدند. که همه این موارد در سه مقوله توانمندسازیهای سازمانی، بسترسازیهای محیطی، پیشرانهای عدم قطعیت ساز در بحران کرونا جاگذاری شدند. نتیجه : نتیجه پژوهش نشان داد مهمترین محرکهها در بخشهای توانمندسازیهای سازمانی،"سرمایهگذاری استراتژیک"؛ بسترسازیهای محیطی، "پویایی محیطی"؛ و پیشرانهای بحران کرونا، "همکاری فناورانه" است. این پژوهش درک عمیق از ادبیات موجود در مورد استراتژی همرقابتی را با سازماندهی عوامل مؤثر بر آن ارائه میدهد و میتواند در سیاستگذاری و برنامهریزی جهت گذر از بحران کرونا مورداستفاده قرار گیرد.
راهبرد همرقابتی
توانمندسازهای سازمانی
بسترسازهای محیطی
پیشرانهای بحران کرونا
فراترکیب
2021
02
19
69
97
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_101027_47e912765cda92df049cd45bb51b08bc.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1399
19
44
شناسایی و اولویت بندی فرصتهای همآفرینی برند گردشگری
محمد
غفاری
مرتضی
سلطانی
افسانه
شهرکی آزاد
مینا
خوشرو
امروزه برند مقاصد گردشگری نقش بسزایی در موفقیت آنها ایفا میکند و همچنین شناسایی فرصتهای همآفرینی برند مقاصد گردشگری میتواند نقش بسزایی در توسعه و ترویج برند این مقاصد داشته باشد. به همین دلیل هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی فرصتهای همآفرینی برند مقاصد گردشگری در سه مرحله قبل از سفر، حین و بعد سفر است.به منظور شناسایی فرصتهای همآفرینی برند گردشگری ابتدا یک مصاحبه نیمه-ساختاریافته با گردشگران داخلی سفرکرده به شهر تهران در مردادماه 1397 که بصورت قضاوتی انتخاب شدند، انجام شد. سپس برای اولویتبندی فرصتها نیز از روش کمی آنتروپیشانون استفاده گردید. از تحلیل متن مصاحبهها، 53 مضمون فرعی و 13 مضمون اصلی در قالب 3 محور اصلی (قبل، حین و بعد از سفر) شناسایی شدند. که محور قبل از سفر 4 فرصت، محور حین سفر 4 فرصت و در نهایت محور بعد از سفر 5 فرصت را در بر میگیرد. نتایج پژوهش بخش کیفی بیانگر این است که جستجو و جمعآوری اطلاعات در مرحله قبل از سفر، تعامل در مرحله حین سفر، توصیه و سفارش(تبلیغات توصیهای) در مرحله پس از سفر بیشترین اهمیت را دارند. همچنین یافتههای مربوط به بخش کمی نشان میدهد تولید محتوا با اهمیت-ترین فرصت و حفاظت از مقصد نیز کم اهمیتترین فرصت از نقطه نظر متخصصان بازاریابی و گردشگری است.
"مقصد گردشگری"
"همآفرینی برند"
"همآفرینی برند مقصد گردشگری"
2021
02
19
98
119
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_101068_2211ec3eaed105f29769f67a77a1bf9b.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1399
19
44
ویژگیهای اثرگذار بر ایجاد برند مکان در اینستاگرام: رویکرد دادهکاوی
محمدمهدی
پورسعید
فرزانه
شجاعی
محبوبه
برزگرپور
چکیدهاین تحقیق با هدف بررسی ویژگیهای مؤثر بر برندسازی مکان در شبکه اجتماعی اینستاگرام با استفاده از تکنیک داده کاوی انجام گرفته است. در این تحقیق صفحات اینستاگرام سه مقصد توریستی داخلی و چهار مقصد توریستی خارجی مورد بررسی قرار گرفت و در یک بازه یک ساله، 912 پست اینستاگرامی در صفحات مورد نظر بررسی شد. تجزیه و تحلیل و دادهکاوی با استفاده از نرم افزار IBM SPSS Modeler انجام شد و از روش دستهبندیهای مبتنی بر قانون به منظور تجزیه و تحلیل دادهها و همچنین یافتن ویژگیهای مهم در مجموعه داده جمعآوری شده، استفاده شد. در این پژوهش نشان داده شد عواملی مانند نوع، محتوا، ماه و روز انتشار پست، تعداد تگ و هشتگ و نوع کپشن بر مشارکت مخاطبان و آگاهی از برند مکان تأثیر دارند. با استفاده از نتایج این تحقیق سازمانهای متعددی که مسئولیت برندسازی مکان گردشگری را برعهده دارند می توانند عواملی که بر برند مکان در شبکه های اجتماعی تأثیر دارد را،آموخته و مخاطبان بیشتری را از آن مکان و برند گردشگری آگاه کنند و تحت تأثیر قرار دهند.
برندسازی مکان
شبکههای اجتماعی
اینستاگرام
رویکرد داده کاوی
2021
02
19
120
146
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_101093_a7bd3d4ed2b8962167799064f438cd7a.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1399
19
44
طراحی مدل عوامل اثرگذار بر اجرای استراتژی بازاریابی در بانک های تجاری
احمد
طاهری
محمدمهدی
پرهیزگار
محمدتقی
امینی
حبیب اله
دانایی
هدف : اجرای درست استراتژی به عنوان یکی از توانمندی های کلیدی سازمانها در راستای تحقق اهداف تعیین شده، شناخته می شود. این درحالی است که بسیاری از سازمانها به دلیل فقدان برخورداری از فرایند مناسب اجرای استراتژی های تدوین شده، از توانایی کافی جهت دستیابی به اهداف خود برخوردار نیستند. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل اجرای استراتژی بازاریابی در سازمان های خدماتی تجاری و بطور مشخص بانک های تجاری انجام شده است.روش : این پژوهش به لحاظ هدف،کاربردی؛ از منظر میزان نظارت و درجه کنترل، میدانی و از حیث چگونگی تحلیل دادهها، از انواع توصیفی است. رویکرد حاکم بر این پژوهش، کیفی و روش انجام آن، تکنیک دلفی است. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از خبرگان صاحب نظر در بانک های تجاری استان بوشهر که با استفاده از روش هدایت شده، نمونه گیری شده اند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته و پرسشنامه است.یافته ها : نتایج تحقیق بیانگر تاثیرگذاری 13 عامل محیط داخلی و خارجی متشکل از دو دسته عوامل داخلی و یک دسته عوامل محیط خارجی بر اجرای درست استراتژی بازاریابی در بانک های تجاری است. نتیجه : عوامل موثر بر اجرای استراتژی بازاریابی شامل: 1- نرم افزارهای درون سیستم ( شامل ریسک-پذیری مدیریت عالی؛ روابط بین بخشی؛ تعهد مدیریت عالی؛ دانش اجرای استراتژی؛ تاکتیک رهبری؛ همسویی منافع کارکنان و سازمان؛ برنامهریزی؛ هماهنگیسازمانی؛ فرهنگسازمانی )، 2- عوامل سخت افزاری درون سازمان (شامل تکنولوژی و ساختار سازمانی) و 3 - عوامل محیطی خارجی (شامل اطلاعات محیطی و قوانین و مقررات دولتی) هستند.
اجرای استراتژی
استراتژی بازاریابی
بانک های تجاری
تکنیک دلفی
2021
02
19
147
170
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_101132_7ae0474fbfc499574a53f513042b7f52.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1399
19
44
تحلیل تجارب پدیدار شناختی مدیریت استراتژیک در گمرک ایران
سجاد
اعتمادیان
محمد مهدی
پرهیزگار
سازمانهای حوزه تجارت نیازمند تطبیق خود با تغییرات این حوزه هستند.گمرک ایران نیز بر اساس برنامهریزی استراتژیک سازمان جهانی گمرک اقدام به تدوین و اجرای برنامهریزی استراتژیک کرد. هدف پژوهش حاضر تحلیل تجربیات پدیدار شناختی مدیریت استراتژیک در سازمان گمرک به روش تحلیلی جیورجی است. روش تحلیل جیورجی به تحلیل دادهها در پدیدارشناسی توصیفی میپردازد و شامل 5 مرحله است:1.در نظر داشتن نگرش پدیدارشناسی 2.مطالعه متن مصاحبه برای درک کلی از آن 3.تفکیک واحدهای معنایی اولیه 4.تبدیل واحدهای معنایی به عبارات روانشناختی و 5.ساخت ساختار روانشناختی عمومی تجربه بر اساس مولفههای اصلی. برای مشخص شدن اهمیت این روش تحلیل و کاربرد آن، در این پژوهش یک سوال مطرح میشود: تجربیات مدیریت استراتژیک در زمان تدوین و اجرای برنامه استراتژیک است که منجر به جهت دار شدن عملکرد سازمان شد و متغیرهای مهم در این سازمان چیستند؟ جامعه مورد مطالعه کارکنان و مدیرانی هستند که در استراتژیهای سازمان نقش داشتند و تجربیات خود را بیان و توصیف میکنند. با نمونه گیری مبتنی بر هدف تعداد 12 نفر از کارکنان و مدیران صفی و ستادی انتخاب شدند. سپس دادههای مورد نیاز با مصاحبه انفرادی نیمه ساختارمند (30 تا 55 دقیقه) در محدوده زمانی 15/2/98 تا 20/6/98 جمعآوری شد. یافتههای پژوهش به روش جیورجی در 5 مفهوم اساسی طبقه بندی شد که عبارتند از فرهنگ و ارزشهای سازمانی، کنترل، شبکهها و ارتباطات، عملکرد و ساختار سازمانی.
مدیریت استراتژیک
تجارب (تدوین
اجرا و کنترل)
تحلیل پدیدار شناختی
روش جیورجی
2021
02
19
172
197
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_101195_5ef95de135bef7fb56cf37757529b0b0.pdf