دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050163020170823اثر ابعاد مسئولیتپذیری اجتماعی بر ترجیح برند با استفاده از طرح چهارگروهی سالومون133196607FAابوالقاسم ابراهیمی* دانشیار، دانشگاه شیراز (نویسنده مسئول).0000-0002-6410-8809سید مسلم علوی** دانشجوی دکتری، دانشگاه شیراز.Journal Article20170828 در پژوهش کاربردی حاضر، با رویکرد پژوهش تجربی و در قالب اجرای طرح چهارگروهی سالومون، اثر ابعاد مسئولیتپذیری اجتماعی بر ترجیح برند پگاه بررسی شده است. جامعه آماری این پژوهش مشتریان برند پگاه از میان کارکنان ادارههای شهرستان استهبان استان فارس هستند که با روش تصادفی ساده 200 نفر از آنها در چهار گروه انتخاب شدهاند. روایی پرسشنامه با روش ظاهری تأیید شده است؛ درحالیکه در سنجش پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافتهها نشان داد که بر اساس آزمون پنجگانه روش سالومون بهطورکل مسئولیتپذیری اجتماعی برند (ترکیب ابعاد اقتصادی، اجتماعی و محیطزیستی) بر ترجیح برند پگاه اثرگذار است. یافته دیگر نشان داد که از میان ابعاد مسئولیتپذیری اجتماعی، بُعد اقتصادی در مقایسه با دو بُعد دیگر تأثیر کمتری بر ترجیح برند پگاه دارد.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96607_797328541862062c54ce27f8e71344a5.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050163020170823تأثیر ابعاد شخصیت برند بر تصویر برند و وفاداری مشتریان334796612FAسعید شیر کوند* استادیار، دانشگاه تهران.امیر خانلری** استادیار، دانشگاه تهرانمهسا حسینی*** کارشناس ارشد، دانشگاه تهران (نویسنده مسئول).Journal Article20170828 چکیده امروزه شرکتها به دنبال حفظ مشتریان هستند. تصویری که از شخصیت برند در ذهن مشتریان نقش میبندد از سازههای برجسته در شکلگیری وفاداری به برند یک سازمان است. هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط شخصیت برند و وفاداری با توجه به متغیر میانجی تصویر برند است. با بررسی مبانی نظری پژوهش مشخص شد که ابعاد شخصیت برند دربرگیرنده پنج بُعد ناهمواری، پیچیدگی، شایستگی، هیجان و صداقت بوده و وفاداری در دو بُعد رفتاری و نگرشی تحلیل شده است. این پژوهش از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی - غیرآزمایشی است. جامعه آماری، خریداران «بیمه کارآفرین» در تهران هستند. حجم نمونه 197 نفر بود و آزمون کیزر- میر- اولکین برای سنجش کفایت نمونهگیری بهکار رفت. دادهها از طریق پرسشنامه گردآوری و با روش معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج بیشترین اثرگذاری بُعد شایستگی بر تصویر برند و همچنین تأثیر بیشتر تصویر برند بر وفاداری نگرشی نسبت به وفاداری رفتاری را نشان میدهد. نقش تصویر برند بهعنوان میانجی تأیید شد. این نتایج نقش برجستهای در تصمیمگیری مدیران بازاریابی و بیان ارزش شخصیت برند دارند.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96612_525f9936317b4a475a6ed387ea44cc30.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050163020170823طراحی و تبیین الگوی ارتباط کارآفرینی سازمانی و عملکرد سازمانی با نقش میانجی بازارگرایی496596621FAسید ابوالفضل ابوالفضلی* استادیار، دانشگاه ارومیه (نویسنده مسئول).جمشید سالار** استادیار، دانشگاه پیام نور.سید جعفر زنوزیدانشجوJournal Article20170828 پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر کارآفرینی سازمانی بر عملکرد سازمانی و با لحاظکردن بازارگرایی، بهعنوان متغیر میانجی، انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش جمعآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی است. بدین منظور پرسشنامهای برای سنجش متغیرها طراحی شد و پس از اطمینان از روایی و پایایی ابزار اندازهگیری توسط تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی در میان نمونهای متشکل از 292 نفر از مدیران شرکتهای صنایع شیمیایی و فرآوردههای نفتی ایران توزیع شد. برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل 80/8 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که کارآفرینی سازمانی طبق الگوی تحلیل مسیر ارائهشده بر عملکرد سازمانی تأثیر مثبت دارد؛ همچنین بازارگرایی، بهعنوان متغیر میانجی، در ارتباط بین کارآفرینی سازمانی و عملکرد سازمانی نقش ایفا میکند.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96621_c884085199ca656b651d7684fc56852d.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050163020170823الگوی مدیریت راهبردی سازمان مادر678796628FAهاشم اقازادهدانشیار، دانشگاه تهران (نویسنده مسئول).ایمان احمدی** کارشناس ارشد، دانشگاه تهران.Journal Article20170828با توجه بهضرورت مدیریت راهبردی، هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی مدیریت راهبردی برای یک سازمان مادر است. بهمنظور طراحی چنین مدلی چهار مرحله اصلی انجام شده است: بررسی مبانی مدیریت راهبردی؛ مطالعه تطبیقی سازمانهای مشابه داخلی و خارجی؛ بررسی نتایج آسیبشناسی برنامه راهبردی پنجساله نخست سازمان و بررسی ویژگیهای سازمان موردمطالعه. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده اکتشافی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران ارشد منتخب ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و گروه مشاوره است که درمجموع 36 نفر هستند. بر اساس نتایج، هیچ مدل جامعی برای همه سازمانها وجود ندارد. نتیجه مطالعه تطبیقی، باعث شناسایی دو نوع سازمان شد که در طراحی مدل بر ویژگیهای مثبت این سازمانها تأکید و از ویژگیهای منفی پرهیز شده است. ازآنجاکه در آسیبشناسی برنامه قبلی، کنترل و اجرا بیشترین شکاف را با وضع مطلوب داشتهاند، در مدل نهایی لایهای تحتعنوان عوامل زیرساختی که تضمینکننده اجرای موفق راهبردهای سازمان است، مدنظر قرار گرفت. پس از طراحی الگوی اولیه، برای مطابقت با سازمان، از جامعه آماری نظرسنجی صورت گرفت و پس از تحلیل و اعمال نظرها، الگوی نهایی باعنوان «الگوی مدیریت راهبردی سازمان مادر»، طراحی شدhttps://jbmp.sbu.ac.ir/article_96628_5c4464bed85c7cbcf9e6e4b156c1f7a9.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050163020170823رابطه خدمات منصفانه و کیفیت خدمات با رضایت، اعتماد و وفاداری مشتریان در بانک8910896638FAمحمد رضا کریمی علویجه* استادیار، دانشگاه علامه طباطبایی (نویسنده مسئول).طیبه محمد امینی** کارشناس ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.Journal Article20170828 ارائه خدمات منصفانه و کیفیت خدمات در بانک، تأثیر زیادی بر میزان رضایت مشتریان دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه میان خدمات منصفانه و کیفیت خدمات با رضایت، اعتماد و وفاداری مشتریان «بانک ملت» در شهر تهران است. الگوی پژوهش نسخهای توسعهیافته از پژوهشهای کاسیم و اسیاه عبداله (2010) و چنو همکاران (2012)، است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان بانک ملت در شعبههای منطقه 3 شهر تهران است که از این جامعه آماری نمونهای 400 نفره انتخاب شد. برای آزمون فرضیهها از الگوی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی و نرمافزارهای SPSS و PLS استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که خدمات منصفانه و کیفیت خدمات با رضایت مشتریان از بانک، سطح اعتماد و وفاداری آنها از بانک رابطه دارد و از میان 13 فرضیه موجود، 10 فرضیه تأیید شد. در این پژوهش متغیر کیفیت خدمات و رضایت مشتریان با سطح اطمینان 99 درصد بیشترین تأثیر را بر درک از منصفانهبودن خدمات بانک داشته است و متغیر اعتماد مشتریان در سطح اطمینان 95 درصد کمترین رابطه با متغیر خدمات منصفانه را داشته است.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96638_0e259e594eddf2e0e44c7cbf724f9bda.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050163020170823عوامل مؤثر بر رفتار خرید مصرفکننده با نقش میانجی ترجیح برند سبز10912596581FAابوالحسن حسینی* استادیار، دانشگاه مازندران.میثم شیر خدائی** استادیار، دانشگاه مازندران.Journal Article20170828چکیده ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﻲ ترجیح نام تجاری سبز، اعتماد به برند سبز و ارزش ویژه برند سبز اﺳﺖ. این ﭘﮋوﻫﺶ از نظر ﻫﺪف، ﻛﺎرﺑﺮدی و از ﻧﻈﺮ جمعآوری دادهها، ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ - ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ اﺳﺖ. جامعه آماری شامل دانشجویان «دانشگاه مازندران» بود که از طریق نمونهگیری تصادفی، اطلاعات از 370 نفر بهصورت پرسشنامه جمعآوری شد و ﻣﻮرد تجزیهوتحلیل ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. برای تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریﺷﺪه و اﻧﺠﺎم ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﺎﻣﻠﻲ تأییدی و آزﻣﻮن الگوی پژوهش، نرمافزار PLS 3.0 و بهمنظور ﺑﺮرﺳﻲ ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ و آمار توصیفی، نرمافزار SPSS21 بهکار رفت. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﻛﻲ از آن اﺳﺖ ﻛﻪ رابطه مثبت و معناداری بین تصویر نام تجاری سبز، رضایت از برند سبز و اعتماد به برند سبز با ترجیح برند سبز وجود دارد؛ همچنین ترجیح برند سبز با رفتار خرید مصرفکننده رابطه مثبت و معناداری دارد.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96581_3a1a8c77174a65a449b827491cbb150a.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050163020170823رویکردهای تعاملپذیر در صنایع خدماتی سنجش شبکههای نظام سلامت12714496587FAعلی رضاییان* استاد، دانشگاه شهید بهشتی (نویسنده مسئول).محمد رضا کاشفی نیشابوری** دانشجوی دکتری، دانشگاه شهید بهشتی.Journal Article20170828چکیده هدف از پژوهش حاضر، توسعه رویکردهای تعاملپذیر در صنایع خدماتی و سنجش خوشههای نظام سلامت کشور مبتنی بر شبیهسازی کارکردهای تعاملپذیر در مراکز بهداشتی و درمانی و تبیین روابط چند سطحی میان متغیرهای تعریفشده در سطوح مختلف است. الگوهای عملیاتی تعاملپذیری در حوزه سلامت از سطوح و ابعاد متعددی برخوردار است که تبیین دقیق و صحیح سازوکارهای مربوط به آنها، تسهیلکننده فرایندهای اجرایی ذیربط خواهد بود. در همین راستا در این پژوهش سعی بر آن است تا ضمن تبیین الگوی تعاملپذیری در این حوزه، رویکردهای رایج در این بخش استخراج و سپس مطابق با رویکرد شبیهسازی بهکاررفته، چارچوب پیشنهادی برای تعاملپذیری دولت الکترونیکی در حوزه سلامت کشور ارائه شود. جامعه آماری موردمطالعه کارشناسان، مدیران و خبرگان حوزه سلامت، فناوری اطلاعات و مدیریت درمان بودند که با بهرهگیری از الگوی نمونهگیری خوشهای-تصادفی و با برگزاری جلسههای دلفی، مؤلفهها و ابعاد موردنظر الگوی پیشنهادی اعتبارسنجی شد. درنهایت، چارچوب پیشنهادی با استفاده از نظرسنجی از خبرگان اعتبارسنجی و تبیین شد؛ بهنحوی که با ضرایب نزدیکی مربوط به خوشهها، رویکردهای بهینه تعاملپذیری بر حسب شاخصهای هزینهای، درآمدی، زمانی و کیفی ارائه شد.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96587_94c91d1d5961fa1b739429ea9d4b90e1.pdf