دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050183820190823Concept Development of the Entrepreneurial Marketing Theoryتبیین و توسعه مفهومی نظریه بازاریابی کارآفرینانه9697210.29252/jbmp.18.38.13FAسید محمود حسینیدانشگاه شهید بهشتیمنیژه قره چهدانشگاه شهید بهشتیمحمد اصولیاندانشگاه شهید بهشتیمرضیه نصیریدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20181128Objective: Entrepreneurial marketing (EM) has emerged as a new paradigm in marketing in order to assist the firms operating in turbulent environments. Although many researches have been carried out in the field of EM, enough attention was not dedicated to the issue that applying EM will not lead to the desired outcomes unless related basic assumptions are taken into consideration. In other words, it is needed to shed a light on the situation consistent with EM and its underlying assumptions. <br />Methodology: Thus this paper focuses on the concept development of EM based on the methodology suggested by Lynham. According to the four steps proposed by Whetten. <br />Finding: Firstly, the constructs defining EM are discussed. Secondly, the way that the marketing orientation (MO) and entrepreneurial orientation (EO) are related is demonstrated. Thirdly, the effect of two main theories on EM development is studied. One is effectuation which is extracted from entrepreneurship literature, and the other one is service-dominant logic drawn from the literature of marketing. <br />Result: Lastly, frameworks elaborating on strategy formulation are analyzed, and then it is concluded that EM is aligned with the context of transformative and shaping approaches to the strategy development, which means that the emphasis on the prediction is low, and emphasis on control is high. It is also stated how EM is different from entrepreneurship in terms of contextual circumstances. بازاریابی کارآفرینانه به عنوان یک پارارایم جدید در بازاریابی ظهور کرده است تا به سازمانها در فضای دارای تحولات شدید کمک کند. این مفهوم که در سالهای اخیر مطرح گردیده است، توسط پژوهشگران مختلف مورد بررسی قرارگرفته است، اما توجه کافی به این نکته نشده است که بهکارگیری این رویکرد بدون در نظرگرفتن الزامات پارادایمی که ریشه در تبار اصلی آن دارد، نتایج مورد انتظار را به همراه نخواهد داشت. بنابراین لازم است به شکلی دقیقتر مشخص گردد بازاریابی کارآفرینانه در کدام شرایط و با چه مفروضاتی در سازمانها پیشنهاد میگردد. به همین جهت این مقاله به توسعه مفهومی بازاریابی کارآفرینانه طبق روششناسی پژوهشی لینهام (2002) میپردازد و طی چهار گام پیشنهادی وتن(2002) سعی میشود عمق بیشتری به نظریه بازاریابی کارآفرینانه داده شود. گام اول سازههای تشکیلدهنده این مفهوم مطرح میشوند، گام دوم ارتباط میان سازهها تبیین میشود. گام سوم ارتباط بازاریابی کارآفرینانه با دو حوزه نظری: 1- رویکرد تاثیرساز[1] مستخرج از ادبیات کارآفرینی و 2- منطق مبتنی بر خدمت[2] مستخرج از ادبیات بازاریابی تشریح میگردد. گام چهارم با استفاده از پیکربندیهای متفاوت از استراتژیسازی تحلیل میگردد که بازاریابی کارآفرینانه با مفروضات رویکرد تحولگرا و همچنین شکلدهی سازگار است. این بدین معناست که بازاریابی کارآفرینانه در بستری کارکرد واقعی خود را خواهد داشت که دو شرط اساسی حاکم باشد: اول آنکه غیرقابل پیشبینی باشد و دوم آنکه بر این باور باشند که محیط قابل شکل دادن و کنترل شدن توسط سازمانها است و با مفروضات کارآفرینی تفاوت دارد.[1] effectuation[2] Service-dominant logichttps://jbmp.sbu.ac.ir/article_96972_f203d30a67c04e638ea857fe4d88cb02.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050183820190823Transforming the Business Model in the Urban Transportation Industrتحول مدل کسب و کار در صنعت حمل و نقل درون شهری: موردپژوهی تطبیقی اسنپ و کارپینو9697910.29252/jbmp.18.38.37FAمحسن نظریدانشگاه تهران/ دانشکده مدیریت/ دانشیار گروه بازرگانی0000-0003-2861-2052ابوعلی ودادهیردانشگاه تهران/ دانشکده علوم اجتماعی و رفتاری/ دانشیار گروه انسان شناسیحمیدرضا عزتیدانشگاه تهران/ پردیس بین المللی جزیره کیش/ دانشجوی دکترا مدیریت بازرگانی گرایش سیاستگذاری بازرگانیJournal Article20191006Objective: The creative destruction of the country's urban transportation industry has led to the transformation of the industry. Snape and Carpino were two of the pioneers of this structural transformation in the country. Although the two started working shortly afterwards, Snape grew rapidly and Carpino faced ups and downs. The experience of these two digital businesses in the innovation ecosystem can be a paradigm shift for startups. <br />Methodology: A comparative case study between two startups extracted key factors and presented a control model at different stages of the startup life cycle. The study was conducted with six field interviews and coded by Max QDA 12 software, as well as interviews with pre-recorded events and documentaries to better understand the problem. <br />Finding: The results showed that at each stage of the startups life cycle, several factors need to be taken into account by managers. In the pre- startup phase, the experience of the founders and the superiority of the new business model were crucial. Paying attention to the time of entry has also played a significant role . <br />Result: It is also important to achieve product and market fit and pay attention to the emerging integration of development.تخریب خلاق در صنعت حمل و نقل درون شهری کشور منجر به شکل گیری تحول در این صنعت شده است. اسنپ و کارپینو دو مورد از پیشگامان این تحول ساختاری در کشور بوده اند. با اینکه این دو به فاصله کمی از یکدیگر شروع به فعالیت کرده اند اما اسنپ رشد سریعی داشت و کارپینو با فراز و نشیب و افول روبرو بود. تجربه این دو کسب و کار دیجیتال از اکوسیستم نوآوری می تواند برای شرکت های نوپا برای ایجاد تحول سرمشق باشد. با موردکاوی تطبیقی میان دو شرکت نوپا عوامل کلیدی استخراج شده و به عنوان یک مدل کنترلی در مراحل مختلف چرخه عمر شرکت نوپا ارایه شده است. این مطالعه با شش مصاحبه میدانی و کدگذاری توسط نرم افزار مکس کیو دی ای انجام شده است و همچنین از مصاحبه های انجام شده در رویدادها و مستندهای از پیش ثبت شده برای درک بهتر مساله استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که در هر مرحله از چرخه عمر نوپا، عوامل متعددی برای کنترل باید مدنظر مدیران باشد.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96979_bea0e5d32df5988556b7ff7755c37851.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050183820190823Diagnosing Service Delivery Channels through Analyzing the Customer Journey Experienceعارضه یابی کانال های ارایه خدمت با استفاده از تحلیل تجربه سفر مشتریان (مورد مطالعه: یکی از بانک های تجاری عضو بورس)9699110.29252/jbmp.18.38.59FAعلی دیواندریدانشگاه تهرانمحمدصادق هاشمیدانشگاه تهرانهانیه فتحیدانشگاه تهراننوشین ابراهیم زادهدانشگاه تهرانJournal Article20190522 Objective:This research aims to identify the bottlenecks of a commercial bank’s service delivery to retail customers via main channels of branches, internet banking, and mobile banking. The authors used the new approach to “customer journey experience.” Methodology: First, they conducted ten semi-structured interviews with sample branch officers. Using systematically coding and qualitative content analysis (Thematic Analysis Method), nine main steps for retail customers showed up. Based on these steps, worksheets were designed to record customer experiences. Then 20 structured interviews were done with sample customers. Finding: Using qualitative content analysis and combining data from both the internal and the external sources, customer journey maps including the main steps, the interactions among each step, the must-have, and could have expectations and positive and negative experiences were depicted and analyzed. Result:in the end, to conclude and summarize the results, 18 bottlenecks for the branch channel, nine bottlenecks for internet banking and ten bottlenecks for mobile banking are introduced. این تحقیق به دنبال شناسایی گلوگاههای ارائه خدمت یکی از بانکهای تجاری عضو بورس به مشتریان از طریق سه کانال اصلی شعب، اینترنت بانک و موبایل بانک بر اساس رویکرد جدید تجربه سفر مشتریان است. در این پژوهش نخست با 10 نفر از رئسای شعب بانک مصاحبه نیمه ساخت یافته انجام گرفت و با روش سیستماتیک کدگذاری و تحلیل محتوای کیفی (تحلیل تم)، 9 گام نقشه سفر برای مشتریان از مواجهه ایشان با تبلیغات و تلاشهای بازاریابی بانک گرفته تا درخواست و استفاده خدمات متنوع بانکی و در نهایت ارتباط بلندمدت و مستمر با بانک شناسایی گردید. سپس با طراحی کاربرگ ثبت تجارب مشتریان، با 20 مشتری مصاحبه ساخت یافته صورت گرفت و با تحلیل محتوای کیفی مصاحبه ها و ترکیب داده های بدست آمده از دو منبع درونی و بیرونی، نقشه سفر مشتریان شامل مراحل و تعاملات، انتظارات اصلی و فرعی و تجارب مثبت و منفی ایشان در مسیر سفرشان ترسیم و تحلیل گردید. در پایان با هدف جمعبندی و خلاصه سازی نتایج تحقیق 18 گلوگاه اصلی در کانال شعب، 9 گلوگاه در کانال اینترنت بانک و 10 گلوگاه ارائه خدمت در کانال موبایل بانک معرفی گردید.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96991_37cf67585c2f6b2e948885d00753c83b.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050183820190823A Model for the Problem Identification of Entry into the B2B Online Marketsارائه مدل شناسایی مشکلات ورود به بازارهای آنلاین کسب و کار با کسب و کار9699910.29252/jbmp.18.38.87FAمحسن کرمیدانشگاه سمنانعباسعلی رستگارهیات علمی دانشگاه سمنان0000-0001-6834-7682عادل آذرهیات علمی دانشگاه تربیت مدرس0000-0003-2123-7579داوود فیضهیات علمی دانشگاه سمنان0000-0002-5535-4370محمدرحیم اسفیدانیهیات علمی دانشگاه تهرانJournal Article20200107Objective: Identifying the problems and limitations for entry into the B2B online markets is a prerequisite for any action for those companies that seek to broaden their online market. To identify these problems, while knowing that very little research has been done about B2B online market entry problems, the data were drawn from in-depth interviews with experts (high-level managers). Methodology: 12 key people, with relevant work and education experience, who were interested to participate in the interviews, were chosen from 15 business-to-business companies active in IT industry by judgmental sampling method. Finding: Data were analyzed using qualitative research and thematic analysis. By examining the basic themes, two general orientations of "problem nature" and "problem-solving time" were identified. Result: By combining these two Organizer themes, nine universal themes were formulated including internal prolems, internal-external problems, and external problems in short-term, mid-term and longterm timeشناخت مشکلات و محدودیتهای احتمالی بر سر راه ورود به بازار آنلاین کسب و کار با کسب و کار پیش نیاز هرگونه اقدام اجرایی است. باهدف شناسایی این مشکلات، در این تحقیق با استفاده از پژوهش کیفی و تکنیک تحلیل مضمون، داده های حاصل از مصاحبه های نیمه ساختار یافته بررسی و مورد تحلیل قرار گرفت. با بررسی مضامین اولیه، دو جهتگیری کلی "ماهیت مشکل" و "گرایش زمانی حل مشکل" شناسایی گردید. از ترکیب دو مضمون فراگیر، 9 مضمون سازمان دهنده شامل مشکل داخلی و حل مشکل در میان مدت، مشکل داخلی – خارجی و حل مشکل در کوتاه مدت، مشکل داخلی – خارجی و حل مشکل در میان مدت، مشکل داخلی – خارجی و حل مشکل در بلند مدت، مشکل خارجی و حل مشکل در میان مدت، مشکل خارجی و حل مشکل در بلند مدت، مشکل داخلی و حل مشکل در بلند مدت، مشکل خارجی و حل مشکل در کوتاه مدت، و مشکل داخلی و حل مشکل در کوتاه مدت تدوین گردیده است. https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96999_fcab40f9d115facd05ef68640bbdb02b.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050183820190823Content Analysis of Six Decades of Advertising Campaign Studiesتحلیل نقادانه شش دهه مطالعات راجع به کمپین تبلیغاتی9700410.29252/jbmp.18.38.110FAزینب زمانیدانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانمحمد علی بابایی زکلیکیدانشیار،دانشگاه الزهرا تهرانJournal Article20181214Objective: One of the needs of any field of study is to identify thematic trends in order to identify the theoretical gap in previous studies and clarify the path of future studies. Advertising campaigns, as a complex and structured form of advertising are also a field of study, which is no exception. Methodology: This study analyzes the content of the articles conducted in the advertising campaign areas and their classification using co-word analysis (using VOSviewer software) and systematic mapping. The data for this study were retrieved from Scopus on December 2017. The term “Advertising campaigns” was used as search topic. This topic search means that the term “Advertising campaigns” is identified in the title of the publications. Quotation marks have been included in the search term. The time span was set from 1950 to December 2017 included. Findig: The co-word analysis placed advertising campaign studies in three broad categories that they were named as: 1. Studies related to traditional advertising campaigns and mass media. 2. Social marketing advertising campaigns. 3. Online and digital advertising campaigns. Result: The results of the detailed analysis showed that the studies conducted in this field were diverse and focused on commercial, tourism, social and cultural campaigns, In addition to the three main groups of studies (similar to the results of co-word analysis),ten subcategories were also identified.In addition, most studies focused on first and second category. Finally, studies in each category focused mainly on assessing the effectivenessکمپینهای تبلیغاتی به عنوان شکلی پیچیده و ساختاریافته از اقدامهای تبلیغاتی نقش مهمی در دستیابی به اهداف تبلیغات دارند. این مطالعه به تحلیل محتوای مقالات انجام شده در حوزهی کمپین تبلیغاتی و طبقهبندی آنها، از طریق تحلیل هم واژگانی (با استفاده از نرم افزار VOSviewer) و مطالعه هر یک از مقالات میپردازد. برای این منظور با جستجوی مقالات با عنوانی شامل کلیدواژه "کمپین تبلیغاتی" در بانک اطلاعاتی Scopus در دی ماه 1396 دادههای لازم که جمعاً 159 مقاله از سال 1950 تا 2017 بود، استخراج گردید. تحلیل هم واژگانی، مطالعات را بر مبنای فراوانی تکرار واژگان کلیدی در سه دسته کلی قرار داد که آنها در قالب 1- مطالعات مربوط به کمپینهای تبلیغاتی سنتی و رسانههای جمعی 2- کمپینهای تبلیغاتی بازاریابی اجتماعی 3- کمپینهای تبلیغاتی اینترنتی و دیجیتالی نامگذاری شدند. نتایج تحلیل جزئیتر نشان داد، مطالعات انجام شده در این زمینه متنوع بوده و به کمپینهای تجاری، گردشگری، اجتماعی و فرهنگی پرداختهاند و علاوه بر سه دسته اصلی مطالعات(مشابه نتایج تحلیل هم واژگانی)، یازده دسته فرعی دیگر نیز شناسایی شد. . افزون بر این مطالعات قرارگرفته در هر دسته عمدتاً بر ارزیابی اثربخشی کمپین تبلیغاتی متمرکز بوده و کمتر به دیگر مراحل اجرای کمپین تبلیغاتی از جمله شناسایی مخاطبان هدف، برنامهریزی رسانه، تعیین بودجه تبلیغاتی، طراحی محتوا و استراتژی پیام متناسب با رسانه و اهداف کمپین تبلیغاتی پرداختهاند. https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97004_c83cdcc0de9b290248b5a69c92f97c90.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050183820190823Designing and Architecting the Iran National Brandطراحی و معماری مدل برندسازی ملی ایران9701010.29252/jbmp.18.38.131FAراضیه مهدیه نجف آبادیدانشجوی دکتری، دانشگاه الزهرااحمد ندایی فرددانشیار دانشگاه الزهراJournal Article20190811 Objective: The national brand survey is one of the most important business issues that has received much attention in recent research. Unfortunately, however, little research has been done to identify the constituents of the national brand in Iran. Methodology: In this study, using two methods of qualitative content analysis, and DEMATEL, the elements that influence the nation branding were extracted and the structural network of relationships among the extracted elements were studied. Finding: Accordingly, in the first stage, in-depth interviews were conducted with 16 experts and 241 concepts, 30 codes, 10 categories, and 4 themes were extracted with Themes such as opinion scrolling, institutional setting, political and regulatory transformation, and value and sport transformation. The relationship between the ten categories extracted in the qualitative content analysis method was also studied through the DEMATEL method. Result: Accordingly, it was found that the issue of measuring international public opinion has the most influence on other factors. Also, ethnicity management has the most impact on other variables. Finally, the issue of improving the architecture of the country's political and legal system has the most interaction with other factors in terms of effectiveness and effectivenessبررسی برند ملی یکی از نکات مهم در حوزه کسب و کار است که اخیرا در تحقیقات، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. اما متاسفانه پژوهشهای کمی برای شناسایی عوامل تشکیل دهنده برند ملی در ایران انجام شده است. در این پژوهش، با استفاده از دو روش تحلیل محتوای کیفی، و دیمتل، به استخراج عناصر موثر بر برندسازی ملت پرداخته شده و شبکه ساختاری روابط میان عناصر استخراج شده مورد مطالعه قرار گرفتند. بر همین اساس، در مرحله اول، با 16 نفر از خبرگان مصاحبههای عمیق صورت گرفت و 241 مفهوم، 30 کد، 10 مقوله و 4 تم با عناوین پیمایش افکار، بسترسازی نهادی، دگردیسی سیاسی و مقرراتی و تحول ارزشی و ورزشی استخراج گردیدند. ارتباط میان ده مقوله استخراج شده در روش تحلیل محتوای کیفی نیز از طریق روش دیمتل مورد مطالعه قرار گرفت. بر همین اساس مشخص گردید که مقوله سنجش افکار عمومی بینالمللی بیشترین اثرگذاری را بر سایر عوامل دارد. همچنین، مقوله مدیریت قوم گرایی بیشترین اثرپذیری را نسبت به سایر متغیرها دارد. در نهایت، مقوله بهبود معماری سیستم سیاسی و قانونی کشوربیشترین تعامل را از نظر اثرگذاری و اثرپذیری، با سایر عوامل دارد.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97010_5fbd189175ac55a64377173a6d9daa68.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050183820190823The Effect of Manager’s Authority and Strategic Control on Effectiveness of Strategic Planningبررسی اثر اختیار مدیران و کنترل استراتژیک بر اثربخشی برنامهریزی استراتژیک در صنایع کوچک و متوسط9701410.29252/jbmp.18.38.153FAحسین رحمان سرشتاستاد دانشگاه علامه طباطباییبهرام جبارزاده کرباسیعلامه طباطباییJournal Article20170503Objective: The importance of strategic planning in today's organizations due to the growing competitive environment is not overlooked, and its application by managers can bring positive benefits to organizations, in the long-term. This is especially important in the SMEs, considering the role of these industries in the country's economy. The aim of this study is to investigate the effect of managers' authority and strategic control on organizational policies, strategic flexibility and strategic planning effectiveness in Kerman industrial districts SMEs. Methodology: The research is a survey and its statistical society is the managers employed in the companies located in the industrial areas of Kerman and the data gathering tool is a questionnaire. Finding: The results indicate that managers' authority impacts on strategic flexibility, but does not affect organizational policies. Result: On the other hand, it became clear that strategic control impacts on organizational policies, and strategic flexibility and organizational policies also impact on strategic planning effectivenessاهمیت برنامه ریزی استراتژیک در سازمان های امروزی با توجه به شرایط رقابتی رو به گسترش، برکسی پوشیده نیست و به کارگیری آن توسط مدیران می تواند در درازمدت ثمرات مثبتی برای سازمانها به بار آورد. این مساله به ویژه در صنایع کوچک و متوسط، با توجه به نقش این صنایع در اقتصاد کشور، از اهمیت خاصی برخوردار است. از طرفی شناسایی عوامل موثر بر اثر بخشی برنامه ریزی استراتژیک نقشی مهم در اجرا و رسیدن این برنامه ها به اهداف مورد نظر دارد. این مطالعه نیز با هدف بررسی اثر اختیار مدیران و کنترل استراتژیک بر سیاستهای سازمانی، انعطاف پذیری استراتژیک و اثربخشی برنامهریزی استراتژیک در صنایع کوچک و متوسط شرکتهای واقع در نواحی صنعتی کرمان انجام شد. نوع تحقیق علّی است و جامعه ی آماری این پژوهش، مدیران شاغل در شرکتهای مستقر در نواحی صنعتی کرمان و ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه است. پایایی پرسشنامه برای متغیر های اختیار مدیران، کنترل استراتژیک، انعطاف پذیری استراتژیک، سیاست های سازمانی و اثر بخشی برنامه ریزی استراتژیک به ترتیب، 882/0، 722/0، 866/0، 832/0 و 744/0 به دست آمد. نتایج حاکی از آن است که اختیار مدیران بر انعطاف پذیری استراتژیک موثر است اما بر سیاست های سازمانی اثری ندارد. از طرفی مشخص شد که کنترل استراتژیک بر سیاست های سازمانی اثر گذار است و انعطاف پذیری استراتژیک و سیاست های سازمانی نیز بر اثر بخشی برنامه ریزی استراتژیک اثر گذارند.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97014_fd8cfc8c733a52482f923782e25233c4.pdf