دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050121420130522ارائه الگوی ترکیبی عوامل مؤثر بر توسعه و پذیرش گردشگری مجازی در ایران95037FAمحمد محمودی میمنددانشگاه پیام نورحسن فارسیجانیدانشگاه شهید بهشتیسارا طاهری موسویدانشگاه پیام نورJournal Article20150513امروزه هیچ صنعتی بدون بهره برداری از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی، نمی تواند نقشی تعیین کننده در رقابت های ملی و فراملی ایفا کند. صنعت گردشگری نیز از این امر مستثنی نیست. از آنجا که توسعه صنعت گردشگری به عنوان مهمترین بخش اقتصادی و درآمدزا، یکی از چالش های مهم توسعه اقتصادی در دنیا است، کشورهایی موفق بوده اند که با به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در این صنعت و یافتن راه های جدید به نحو مطلوب از توانمندی های این بخش بهره برده اند. در این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر گردشگری مجازی با استفاده از الگوی جامع گردشگری مجازی )ترکیبی از الگوی نوری و الگوی آرکن( پرداخته شده است. روش پژوهش توصیفی همبستگی است - و جامعه آماری کلیه مدیران شرکت های گردشگری و کارشناسان بخش فناوری اطلاعات شهر تهران که خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه می دهند، تشکیل می دهد. به منظور تحلیل فرضیه ها پژوهش از آزمون تحلیل مسیر در الگوی معادله های ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که آمادگی الکترونیکی و شبکه های مشارکتی مجازی بر گردشگری مجازی تأثیرگذار هستند.دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050121420130522ارائه مدلی برای تبیین اثر تصویر ذهنی مشتری از فروشگاه های زنجیره ای شهروند بر روی وفاداری مشتریان این فروشگاه ها95049FAعباسعلی رستگاردانشگاه سمنان0000-0001-6834-7682داود فیضدانشگاه سمنان0000-0002-5535-4370هادی سبزیدانشگاه سمنانJournal Article20150513امروزه با ظهور انواع مختلف خرده فروشی ها و فروشگاه های زنجیرهای، رقابت در عرصه این صنعت نسبت به گذشته بسیار شدیدتر گشته است. بنابراین تلاش برای افزایش میزان وفاداری مشتریان به فروشگاه مهمترین چالش هر خرده فروشی است. از طرفی پژوهشهای انجام گرفته اثبات میکند که تصویر ذهنی مشتری از یک فروشگاه بر میزان وفاداری وی به فروشگاه بسیار تأثیرگذار است. پژوهش حاضر که پژوهشی توصیفی تحلیلی، از شاخه - همبستگی است، با هدف ارائه مدلی برای تبیین اثر تصویر ذهنی مشتری از فروشگاه های زنجیرهای شهروند بر روی وفاداری مشتریان این فروشگاه ها انجام پذیرفته است. بدین منظور، ابتدا با استفاده از پرسشنامه داده های مورد نیاز جمع آوری شد. سپس از تحلیل عاملی اکتشافی برای استخراج عوامل متغیرها و از تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی هر کدام از سازه ها استفاده شد. برای بررسی تأثیر تصویر ذهنی مشتری بر روی وفاداری مشتری نیز، از مدلیابی ساختاری استفاده شد. ابعاد تشکیل دهنده تصویر ذهنی فروشگاه که در پژوهش تعیین شد عبارتند از: مکان فروشگاه، جو فروشگاه، قیمت/ترفیع و محصول. نتایج پژوهش نشان داد که تصویر ذهنی مشتری از فروشگاه بر وفاداری به فروشگاه، تأثیر مثبت و مستقیم دارد. در پایان پیشنهادهایی برای مدیران ارائه شد.دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050121420130522بررسی نقش ظرفیت جذب دانش بر عملکرد نوآورانه سازمان ها )مطالعه موردی: شرکت های داروسازی و شرکت های بیمه حاضر در بورس اوراق بهادار تهران(95064FAمحمود مرادیدانشگاه گیلانمحمدعلی ولی پوردانشگاه گیلانکیخسرو یاکیدهدانشگاه تهرانعاطیه صفردوستدانشگاه گیلانفرزانه عبداللهیاندانشگاه گیلانJournal Article20150513ظرفیت جذب دانش به مجموعه ای از فرایندها و روندهای سازمانی اشاره دارد که طی آن سازمان به کسب، شبیه سازی، انتقال و استخراج دانش می پردازد، تا قابلیت های پویایی در خود ایجاد کند. این قابلیت ها، توانایی سازمان را برای دستیابی و حفظ مزیت رقابتی افزایش می دهند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ظرفیت جذب دانش )فردی و سازمانی( بر عملکرد نوآورانه سازمانها است. بدین منظور و برای بررسی فرضیه های پژوهش، دو صنعت مهم حاضر در بورس تهران یعنی شرکت های داروسازی و بیمه، به عنوان جامعه آماری پژوهش انتخاب شدند و تعداد 151 پرسشنامه از این شرکت ها جمع آوری و تحلیل شده است. نتایج تحلیل همبستگی و رگرسیون، از رابطه بین ظرفیت جذب فردی و سازمانی، همچنین از رابطه این دو با عملکرد نوآورانه حمایت می کند. همچنین با توجه به نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی، نقش میانجی ظرفیت جذب سازمانی در رابطه بین متغیرهای ظرفیت جذب فردی و عملکرد نوآورانه مورد تأیید قرار گرفت.دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050121420130522مدل سازی عوامل مؤثر بر عملکرد نوآوری بنگاه با استفاده از روش ترکیبی نگاشت علی و شبکه های بیزین در صنعت بیمه95073FAفاطمه میرزایی رابردانشگاه تهرانرضا زعفریاندانشگاه تهرانحسین صفریدانشگاه تهرانJournal Article20150513صنعت بیمه از جمله صنایع خدماتی است که همواره در آن رقابت و نوآوری معنادار بوده است. هدف این پژوهش، طراحی و مدل سازی عوامل مؤثر بر عملکرد نوآوری بنگاه در صنعت بیمه بوده است. جامعه ی آماری پژوهش، خبرگان صنعت بیمه و دانشگاهی کشور ایران هستند. بر همین اساس، ابتدا با مطالعه ادبیات موضوع و مرور پیشینه 33 عامل زیرمجموعه این سازه تعریف گردیدکه با انجام چند مصاحبه با خبرگان، عوامل فوق به 11 مورد تقلیل یافت. در ادامه مدل مفهومی پیشنهادی از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته محک خورده شد. از نظر متدولوژیک براساس روش "پژوهش آمیخته متوالی" انجام می گیرد بدین ترتیب که ابتدا از متدولوژی مدل سازی نقشه علی استفاده شد. خروجی این مرحله معرفی مدل اولیه است. به منظور اطمینان از مدل طراحی شده، از مدل سازی شبکه های بیزین نیز در جهت تأیید مدل استفاده شده است. خروجی نهایی این پژوهش الگوی مفهومی توان نوآوری بنگاه در صنعت بیمه است.دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050121420130522مقایسه سه روش برآورد قیمت رایانه همراه در بازار تهران: رگرسیون لذت باورانه )هدانیک(، شبکه عصبی بازگشتی و شبکه عصبی GMDH95079FAمحسن نظریدانشگاه تهرانسیدوحید طباطبائی کلجاهیدانشگاه تهرانمهدی احراریپژوهشگر اقتصادیJournal Article20150513در این مقاله، با استفاده از سه رویکرد لذت باورانه رگرسیون، شبکه عصبی بازگشتی و شبکه عصبی GMDH ، تابع لذت باورانه قیمت رایانه همراه در بازار تهران الگوسازی و مقایسه شده است. برای انجام این پژوهش، داده های قیمت رایانه همراه از بازار رضای تهران، بزرگترین بازار رایانه همراه تهران جمع آوری و دادههای فنی رایانه همراه ها از وب سایت رسمی شرکتهای تولید کننده استخراج شده اند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که شبکه ی عصبی GMDH با کمترین خطا، تابع قیمت را برآورد میکند. همچنین ظرفیت حافظه درونی پردازشگرcache)، دی وی دی رام، حافظه ی کارت گرافیکی و داشتن ویندوز بر قیمت رایانه همراه اثر مثبتی دارد. با توجه به نتایج این پژوهش، وارد کنندگان رایانه همراه میتوانند برای رسیدن به سود بیشتر، رایانه همراههائی را وارد بازار کشور کنند که شامل خصیصه هائی با بیشترین تمایل به پرداخت توسط خریداران میباشند.دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050121420130522طراحی و تبیین الگوی عدالت محور وفاداری به نام تجاری در شعب بانک تجارت شهرستان یزد95166FAسیدمحمد طباطبایی نسبدانشگاه یزدامیررضا کنجکاومنفرددانشگاه اصفهانعلیرضا سروش محمدآبادیدانشگاه تهرانسیدمسعود حکاکیدانشگاه تربیت مدرسJournal Article20150513وفاداری به نام تجاری مقوله ای است که از عوامل و شرایط متعدد و متنوعی تأثیر می پذیرد که میزان اثرگذاری آن ها با توجه به نوع سازمان، متفاوت است. هدف این مقاله طراحی و تبیین الگوی عدالت محوری است که باعث افزایش وفاداری به نام تجاری خواهد شد. در این راستا، پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه پژوهش، عوامل مؤثر بر وفاداری به نام تجاری شناسایی و بررسی می شود. این پژوهش، توصیفی - پیمایشی و از نوع کاربردی است و جامعه آماری آن را مشتریان شعب بانک تجارت شهرستان یزد تشکیل می دهد. در ابتدا الگو های مفهومی استخراج شده در رابطه با هر یک از عوامل مؤثر بر وفاداری، از طریق تحلیل مسیر و تحلیل عاملی تأییدی ارزیابی و تأیید شد. در نهایت روابط بین عوامل مؤثر بر وفاداری به نام تجاری در الگوی نهایی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل ضمن تأیید برازش الگوی عدالت محور وفاداری نشان داد که کلیه عوامل به جز رضایت مشتری اثر معنی داری بر وفاداری به نام تجاری دارند.دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050121420130522شناسایی و رتبه بندی ابعاد مؤثر بر شخصیت نام و نشان تجاری در صنعت لوازم خانگی95175FAعلیرضا مؤتمنیدانشگاه شهید بهشتیهومن هرمزیدانشگاه سمنانJournal Article20150513امروزه از نام تجاری به عنوان نماد خوشنامی یک سازمان یاد شده و به طور بالقوه میتواند موفقیت های تجاری فراوانی را به دنبال داشته باشد. این موضوع تا جایی اهمیت پیدا کرده که صاحب نظران این حوزه، برای نام تجاری قائل به شخصیت بوده و تلاش میکنند بین شخصیت مشتریان و شخصیت نام و نشان تجاری مورد علاقه آن ها روابطی منطقی بیابند. مقیاس ابعاد شخصیت نام و نشان تجاری که نخستین بار توسط آکر مطرح شده است و در این پژوهش از الگوی تجدید نظر شده آکر برای تشخیص عوامل مؤثر بر شخصیت نام و نشان تجاری در صنعت لوازم خانگی استفاده شد. با استفاده از جمع آوری نظرات افراد خبره در دو شرکت لوازم خانگی، ترتیب و اهمیت ابعاد شخصیت نام و نشان تجاری، در هر شرکت مورد سؤال قرار گرفت. بعد از تجزیه و تحلیل در خصوص تفاوت های مشاهده شده، ترتیب و اولویت بندی به دست آمده برای هر یک از شرکت ها ارزیابی شد. بدین ترتیب مشخص شد که ترتیب عوامل مؤثر بر شخصیت نام و نشان تجاری صنعت لوازم خانگی، در بین شرکت های مختلف کاملاً متفاوت بوده به طوری که تفسیرهای معناداری از آن قابل بررسی است. نتیجه این تفاوت ها در دو سطح عوامل اصلی و عوامل فرعی، فرضیه پژوهش در این خصوص را ثابت کرد. با درنظرگرفتن نتایج به دستآمده حاصل از مقایسه این دو شرکت، با توجه به اینکه بعد لوکس بودن به مراتب سهم بیشتری در ساختن شخصیت نام و نشان تجاری یک محصول لوازم خانگی دارد به تمامی شرکت ها در این حوزه پیشنهاد میشود، به ویژگی های جذاب و زیبا بودن بیش از سایر خصوصیات اهمیت داده و برای ارائه چهرهای شاد به صورت دوستانه تری نسبت به معرفی شخصیت نام و نشان تجاری خود اقدام کنند.