دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050142220150522Developing an Alliance Performance Conceptual Framework: Resource Based Viewتبیین الگوی عملکرد اتحادهای راهبردی: رویکرد مبتنی بر قابلیتها132895591FAمنیژه قرهچهدانشگاه شهید بهشتیعباسعلی حاجیکریمیدانشگاه شهید بهشتیسید حمید خداداد حسینیدانشگاه تربیت مدرس0000-0001-7435-3632وحید مکیزادهدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20151004 Manizheh Ghareche *, Abbas Ali Hajikarimi **, Sayyed Hamid Khodadadhoseini ***, Vahid Makkizade****[1] Abstract Forming of strategic alliances is one of the most important strategies of firms in the oil industry and its related industries. The performance evaluation is also an important field of study is considered. Hence the purpose of this study is to present a model of strategic alliance performance. 113 questionnaires distributed among firms participating in strategic alliances in the oil, gas and petrochemical industry and 73 usable questionnaires were distributed, returned. Latent variables are all in the range of acceptable reliability. To test the model, partial least squares method and Smart PLS-Graph software version 2.0 was used. The results showed that alliance experience has a positive effect on two dimensions of the alliance capability include of alliance mechanisms and alliance management capability. Positive impact of Alliance management capability on operational capabilities and competitive advantage impact on performance was also confirmed. Separation of impacts showed that experience a significant impact on the performance of alliances. Keywords: Strategic Alliance; Alliance Experience; Alliance Capability; Operational Capability; Alliance Performance; Competitive Advantage.* Assistant Professor, Shahid Beheshti University.** Associate Professor, Shahid Beheshti University.*** Professor, Tarbiat Modarres university.**** Ph.D Student, Shahid Beheshti University (Corresponding Author).E-mail: vahidmakkizade@yahoo.comتشکیل اتحادهای راهبردی یکی از مهمترین راهبردهای بنگاهها در صنعت نفت و صنایع وابسته آن است. از این رو ارزیابی عملکرد آنها نیز یکی از مهمترین عرصههای مطالعاتی به شمار میرود. به همین منظور در این پژوهش الگوی عملکرد اتحادهای راهبردی ارائه شده است. 113 پرسشنامه در میان بنگاههای مشارکتکننده در اتحادهای راهبردی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی توزیع شد که 73 پرسشنامه قابلاستفاده برگشت داده شد. پایایی متغیرهای مکنون همگی در بازه قابلقبول قرار دارد. برای آزمون الگو نیز از روش کمترین مربعات جزیی و نرمافزار Smart PLS-Graph نسخه 0/2 استفاده شد. نتایج نشان داد که تجربه اتحاد بر دو بعد قابلیت اتحاد یعنی قابلیت مدیریت اتحاد و سازوکارهای اتحاد و عملکرد اثر مثبتی دارد. همچنین تأثیر قابلیت مدیریت اتحاد بر قابلیتهای عملیاتی و اثر مزیت رقابتی بر عملکرد نیز تأیید شد. تفکیک آثار نشان داد که تجربه اتحاد تأثیر بسزایی در عملکرد اتحادها دارد.دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050142220150522The Impact of Total Quality Management on Bank Performance: the Intermediary Role of Market Orientationتأثیر مدیریت کیفیت جامع بر عملکرد بانک ها: نقش میانجی بازارگرایی294795631FAعادل آذردانشگاه تربیت مدرسمحّمدرضا تقی زاده جورشریدانشگاه آزاد اسلامی واحد رشتمحمد تأخیرهمؤسسه آموزش عالی راهبرد شمالJournal Article20151004Adel Azar*, Mohammad Reza Taghizadeh Joorshari**, Mohammad Takhire***[1] Abstract Because organizations offering financial services, especially banks that operate in an environment with indistinct products, service quality, known as the first competitive weapon. The purpose of this study is evaluated on the impact of total quality management practices on the performance of banks using the mediator role of market orientation in the relationship between TQM and performance. For this purpose, four hypotheses were developed. To gather the necessary data to test the hypotheses, a standard questionnaire containing 42 questions was used in 13 dimensions and between the 291 employees and managers of 11 commercial banks in the guilan province, as research population has been distributed. First by using exploratory factor analysis, factors related to the three main variables identified in the study population and then using structural equation modeling techniques to evaluate research hypotheses were done in Lisrel software. The analysis indicates that the results are same to the previous research about the positive impact of TQM and Market-oriented approaches on the performance and became apparent that the market orientation could focus on TQM impact on the performance mediator role to play. Keywords: Total Quality Management; Market Orientation; Organization Performance.* Professor, Tarbiat Modares University.** Ph.D, Islamic Azad University, Rasht Branch (Corresponding Author).E-mail: Taghizadeh.joorshari@gmail.com*** M.A, Rahbord Shomal University.از آنجا که سازمانهای ارائهدهنده خدمات مالی و به ویژه بانکها در محیطی با محصولات غیرمتمایز فعالیت میکنند، کیفیت خدمات در آنها به عنوان اولین سلاح رقابتی شناخته میشود. هدف این پژوهش، ارزیابی تأثیر عملیات مدیریت کیفیت جامع بر عملکرد بانکها با استفاده از نقش میانجی بازارگرایی در رابطه بین مدیریت کیفیت جامع و عملکرد میباشد. به این منظور، چهار فرضیه تدوین گردید. برای گردآوری اطلاعات لازم جهت آزمون فرضیه ها، از پرسشنامهای استاندارد حاوی 42 سؤال در 13 بعد استفاده شد و بین 291 نفر از مدیران و کارمندان 11 بانک تجاری در استان گیلان، به عنوان جامعه آماری پژوهش توزیع گردید. ابتدا با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، عاملهای مربوط به سه متغیر اصلی پژوهش در جامعه آماری شناسایی و سپس با استفاده از الگوی معادلات ساختاری، به ارزیابی فرضیههای پژوهش در محیط نرمافزار لیزرل پرداخته شد. تحلیلها، حاکی از آن بود که نتایج به دست آمده همانند پژوهشهای گذشته در خصوص اثرگذاری مثبت دو رویکرد مدیریت کیفیت فراگیر و بازارمحوری بر عملکرد بوده و آشکار گردید که بازارمحوری میتواند در اثرگذاری مدیریت کیفیت فراگیر بر عملکرد نقش واسطه را ایفا کند.دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050142220150522Explanation of the Alignment of Strategic Control and Project Management Elements and its impact on Project Performanceتبیین همسویی کنترل راهبردی و عناصر مدیریت پروژه و تأثیر آن بر عملکرد پروژه496795641FAهانی اربابیدانشگاه تربیت مدرسحسن داناییفرددانشگاه تربیت مدرسمحمدحسین صبحیهدانشگاه تربیت مدرسسید محمد اعرابیدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20151004Hani Arbabi*, Hassan Danaee-fard**, Mohammad Hossein Sobhiyah***, Sayyed Mohammad Aarabi****[1] Abstract Frequently, strategy implementation problems in projects have stemmed from failure of control systems. For replying this need, the control system named strategic control has been emerged. On the other hand Contingency Theory and Strategic Fit theory suggests aligning project strategic control with Project Management Elements such as Strategy, Culture, and Structure can lead to positive project performance results. The purpose of this model is providing an alignment model of strategic control and project monument elements using Strategic Reference Point Theory. We test our model using data obtained via questionnaire from 32 Petrochemical Process Plant projects. The finding supports that alignment between strategic control and project management leads to positive project performance results. Keywords: Project Performance; Strategic Control; Project Strategy; Project Structure; Project Team Culture; Strategic Alignment.* Ph.D. Candidate, Tarbiat Modares University.** Full Professor, Tarbiat Modares University (Corresponding Author).E-mail: hdanaee@modaresac.ir*** Assistant Professor, Tarbiat Modares University.**** Professor, Tarbiat Modares University.معمولاً مشکلات اجرای راهبرد، ناشی از ضعف نظام های کنترلی است. برای این منظور نظام کنترلی با عنوان کنترل راهبردی پیشنهاد شده است. طبق مکتب تئوری اقتضایی و تناسب راهبردی، کنترل راهبردی در صورتی که همسو با عناصر سازمان و در اینجا مدیریت پروژه شود، عملکرد بالاتری رقم خواهد زد. این مقاله سعی دارد با بهره گیری از الگوی نقاط مرجع راهبردی، الگوی همسویی مطلوب بین عناصر مدیریت پروژه نظیر راهبرد، ساختار و فرهنگ با کنترل راهبردی را ارائه کرده و تأثیر آن بر عملکرد را بررسی کند. جامعه آماری پژوهش شامل 32 پروژه احداث واحدهای فرآیندی پتروشیمی است. برای گردآوری داده از پرسشنامه استفاده شده است. یافته های پژوهش حکایت از آن دارد که همسویی کنترل راهبردی، راهبرد، ساختار، فرهنگ پروژه در حد زیادی بر افزایش عملکرد پروژه تأثیرگذار است.دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050142220150522Developing a Model for Student Relationship Management (SRM) in Universities of Iranتدوین الگوی مدیریت ارتباط با دانشجو در دانشگاههای ایران698495651FAبابک سهرابیدانشگاه تهرانعلیرضا حسنزادهدانشگاه تربیت مدرسامیر خانلریدانشگاه تهرانسید وحید اسکوییموسسه عالی بانکداری ایرانJournal Article20151004 Babak Sohrabi*, Alireza Hasanzadeh**, Amir Khanlari***,Sayyed Vahid Oskuee****[1] Abstract At the present time, most universities have a lot of problems regarding student relationship management (SRM) processes and students, professors and university personnel face those problems in their job carrier. These problems have always been outlined by universities and large amount of the budget is allocated for obtaining, developing or improving these systems, but unfortunately many of these problems are unsolved or some of its intensity has decreased. For this reason a survey was conducted to provide a model for student relationship management to review and remove this issue. This research is based on the grounded theory method and to develop the model experts were interviewed. Open sampling, relational and variational sampling and discrimental sampling, and taking the maturity of data and findings by theoretical sampling are stages of development of this model. This paper and after a brief presentation of literature, explains the research methodology and coding steps, and then, in addition to conclusion and introduction of stakeholders and users of this model, it offers some suggestions in order to continue and development of this research. Keywords: Student Relationship Management; Customer Relationship Management; Grounded Theory; Sampling/Coding; University* Professor, Tehran University.** Associated Professor, Tarbiat Modares University.*** Assistant Professor,Lecturer of Iran Banking Institute (IBI) (Corresponding author).E-Mail: sv_oskuee@yahoo.com. در حال حاضر در بیشتر دانشگاهها مشکلات زیادی در رابطه با فرایندهای مدیریت ارتباط با دانشجو به چشم میخورد و دانشجویان، اساتید و پرسنل دانشگاه در طول چرخه عمر کاری خود با آن مشکلات روبرو هستند. همواره در دانشگاهها به این مشکلات اشاره شده و بودجههای کلانی جهت خرید، توسعه و یا بهبود این سیستمها هزینه گردیده است ولی متأسفانه بسیاری از مشکلات یا برطرف نشدهاند و یا صرفاً مقداری از شدت آنها کاسته شده است. بدین منظور پژوهشی صورت پذیرفت تا الگویی جهت مدیریت ارتباط با دانشجویان ارائه داده و این مسئله را بررسی و مرتفع نماید. در این پژوهش از روش کیفی نظریه مبتنی بر دادهها استفاده شده و جهت توسعه الگو با خبرگان مصاحبه صورت پذیرفته است. کدگذاری باز، محوری و گزینشی و رسیدن به کفایت بلوغیافتگی دادهها و یافتهها از طریق نمونهگیری نظری مراحل توسعه این الگو را تشکیل میدهند. این مقاله بعد از معرفی اجمالی از پیشینه پژوهش، روش پژوهش و مراحل کدگذاری را شرح داده و در انتها ضمن جمعبندی و معرفی ذینفعان و استفادهکنندگان از این الگو، جهت ادامه و توسعه این پژوهش پیشنهاداتی را ارائه میدهد.دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050142220150522Path-Structural Modeling of Dynamic Capabilities and Environmental Dynamics Relationshipالگوسازی مسیری ساختاری رابطه قابلیت های پویا و پویایی محیطی8510395659FAمریم نکوئیزادهدانشگاه شهید بهشتیسید محمود حسینیدانشگاه شهید بهشتیمنیژه قرهچهدانشگاه شهید بهشتیعباسعلی حاجیکریمیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20151004 Maryam Nekooeezade*, Sayyed Mahmoud Hosseini**, Manizheh Ghareche***, Abbasali Hajikarimi****[1] Abstract Find a way to cope with the changing environments and organizational survival has become a major challenge among management researchers in recent years. The dynamic capabilities view has gained particular importance. Reviews of the dynamic capabilities literatures reveal that survey effects of environmental dynamism on dynamic capabilities, is one of the research requirements. This paper examines the relationship between dynamic capabilities and environmental dynamics. So, a model of dynamic capabilities (including sensing capability, seizing capability and reconfiguration capability) and environmental dynamics (including technology and market dynamics) constructs was designed. The data were collected from the questionnaire. Questionnaires were completed by senior managers of production companies in Tehran stock exchange. We used SmartPLS. Results showed the relationship between environmental dynamics and dynamic capabilities as higher-level construct in the model is significant. Also, technological dynamics have a positive impact on sensing capability, seizing capability and reconfiguration capability. Market dynamics have a positive impact on sensing capability and seizing capability too. Keywords: Dynamic Capabilities; Environmental Dynamics; Sensing Capability; Seizing Capability; Reconfiguration Capability* Ph.D Student, Shahid Beheshti University (Corresponding Author).E-Mail: Mmnekooee@Yahoo.Com** Assistant Professor, Shahid Beheshti University.*** Assistant Professor, Shahid Beheshti University.**** Associate Professor, Shahid Beheshti University.طی سالهای اخیر یافتن راهی برای مواجه با محیط های پر تغییر و حفظ بقای سازمان به چالش مهمی در میان محققان حوزه مدیریت بدل شده است. در این میان رویکرد قابلیتهای پویا از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. بررسی متون موجود در این حوزه نشان می دهد یکی از الزامات پژوهشی، بررسی اثرات پویایی محیطی بر قابلیت های پویا است. لذا در این مقاله رابطه قابلیتهای پویا و پویایی محیطی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بدین منظور الگویی متشکل از سازه قابلیت های پویا (شامل قابلیت درک، قابلیت استفاده از فرصتها و قابلیت شکلدهی مجدد منابع) و پویایی محیطی (شامل پویایی فنی و پویایی بازار) طراحی شد. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه و بر مبنای پاسخهای مدیران عالی شرکتهای تولیدی فعال در بورس اوراق بهادار تهران جمع آوری شد. نتیجه بررسی های انجامشده با استفاده از روش کمترین مربعات جزیی و نرم افزار SmartPLS نشان داد رابطه بین پویایی محیطی و قابلیتهای پویا به عنوان سازه های سطح بالاتر معنادار است. همچنین پویایی فنی بر قابلیت درک، قابلیت استفاده از فرصتها و قابلیت شکل دهی مجدد منابع، همچنین پویایی بازار بر قابلیت درک و قابلیت استفاده از فرصتها تأثیر مثبت دارد.دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050142220150522Relations between “Dispersion of Power between Sales and Marketing Units” with “Business Performance”ارتباط توزیع قدرت میان واحدهای بازاریابی و فروش با عملکرد تجاری10512295568FAمصطفی قاضی زادهدانشگاه شاهدعبدالرضا بیگی نیادانشگاه شاهدرقیه روشن قیاسیدانشگاه شاهدJournal Article20151004Mostafa Ghazi Zadeh*, Abdol Reza Beygi Nia**, Roghayeh Roshan Ghyasi***[1] Abstract The main goal of this research is examination relations between “dispersion of decision-making power between sales and marketing units” with “business performance of company”. For this goal, we distributed our surveys among marketing and sales managers of 62 manufacturing firms in food materials, pharmetical and chemical industries that accepted in bourse exchanges market. The result showed that, “dispersion of decision-making power between sales and marketing units” does have positive and significant relationships with “Collaboration and Interaction between marketing and sale units”, “Customer-oriented culture”, “Generating value for customer” and “Business performance of company”. But, “dispersion of decision-making power between sales and marketing units”does have negative and significance relationships with “Operational role clarity of marketing and sales units”. Furthermore, “Generating value for customer” does have positive and significant relationships with “Business performance of company”. Keywords: Dispersion of Decision-making Power; Sales; Marketing; Customer-oriented Culture; Business Performance.* Assistant Professor, Shahed University (Corresponding Author).E-mail: ghazi.iran@yahoo.com**Assistant Professor, Shahed University.*** MSc, Shahed University. بررسی رابطه بین چگونگی توزیع قدرت تصمیم گیری میان واحدهای بازاریابی و فروش با عملکرد تجاری شرکت مهمترین هدف این پژوهش است که با توزیع پرسشنامه در میان مدیران بازاریابی و فروش 62 شرکت تولیدکننده در صنایع مواد غذایی، دارویی و شیمیایی پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار انجام گردیده است. یافته های پژوهش نشان داد که بین متغیر چگونگی توزیع قدرت تصمیم گیری میان واحدهای بازاریابی و فروش با متغیرهای همکاری و تعامل میان واحدهای بازاریابی و فروش، فرهنگ مشتری مداری، ایجاد ارزش برای مشتریان و نهایتاً عملکرد تجاری شرکتها رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. از سوی دیگر بین متغیر چگونگی توزیع قدرت تصمیم گیری میان واحدهای بازاریابی و فروش با وضوح نقشهای عملیاتی بازاریابی و فروش رابطه ی منفی و معنی داری وجود دارد. نتایج این پژوهش، همچنین نشان داد که بین ایجاد ارزش برای مشتریان با عملکرد تجاری شرکت رابطه ی مثبت معنی داری وجود دارد.دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050142220150522Relationship between Entrepreneurial Management, Market Orientation, and Performanceارتباط مدیریت کارآفرینانه، بازارگرایی و عملکرد12313995576FAسید ابوالفضل ابوالفضلیدانشگاه ارومیهجمشید سالاردانشگاه پیام نورعلی رضائیاندانشگاه شهید بهشتیJournal Article20151004Sayyed Abolfazl Abolfazli*, Jamshid Salar**, Ali Rezaeian***[1] Abstract The present study has been investigated with the aim of analyzing the role of mediator in market orientation in relation to entrepreneurial management and organization performance for this purpose a questionnaire designed to measure these variables and after the assurance of validity and reliability of the measurement tool by exploratory confirmatory factor analysis, this questionnaire spread among a sample of 292 of company managers of chemical industries. This present study is in description correlational form. The results of the study show that entrepreneurial management directly has a positive and significant relation with market orientation.The results of the study also show that if the entrepreneurial management were accompanied by market orientation, its effect on performance would be more sustainable. So the indirect impact of entrepreneurial management on organization performance is more than its direct impact. The results show that firms with high market orientation and entrepreneurship use entrepreneurial management style. While those with low degree of entrepreneurship and market orientation, use administrative style of management. Keywords: Organization Performance; Entrepreneurial Management; Market Orientation. * Assistant Professor, Urmia University (Corresponding Author).E-Mail: s.a.abolfazli@gmail.com** Assistant Professor, Payame Noor University.*** Professor, Shahid Beheshti University.پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی بازارگرایی بر ارتباط بین مدیریت کارآفرینانه و عملکرد سازمانی انجام شده است. بدین منظور پرسشنامهای برای سنجش این متغیرها طراحی شد و پس از اطمینان از روایی و پایایی ابزار اندازهگیری توسط تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، در میان نمونهای متشکل از 292 نفر از مدیران شرکتهای صنایع شیمیایی توزیع شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. نتایج حاصل از الگوی این پژوهش نشان داد که مدیریت کارآفرینانه به طور مستقیم، با عملکرد سازمانی ارتباط مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد اگر مدیریت کارآفرینانه با بازارگرایی همراه باشد تأثیر آن بر عملکرد بیشتر و پایدارتر خواهد بود؛ بنابراین تأثیر غیرمستقیم مدیریت کارآفرینانه بر عملکرد سازمانی از تأثیر مستقیم آن بیشتر است. همچنین شرکتهایی با درجه کارآفرینی و بازارگرایی بالا از سبک مدیریت کارآفرینانه استفاده مینمایند درحالیکه شرکتهایی که درجه کارآفرینی و بازارگرایی پایینی دارند از سبک مدیریت اداری و محافظهکارانه استفاده مینمایند.دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050142220150522The Effect of Philanthropy Corporate Social Responsibility on Loyalty by Mediating Corporate Brand Equity and Corporate Reputationتأثیر مسئولیت اجتماعی بشردوستانه بر وفاداری با میانجیگری ارزش ویژه برند و شهرت شرکت14115895598FAسید محمود حسینیدانشگاه شهید بهشتیمرتضی رضاییدانشگاه شهید بهشتیوحید حسین آبادیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20151004 Sayyed Mahmoud Hosseini*, Morteza Rezaee**, Vahid Hossein Abadi***[1] Abstract Today, industrial companies are seeking sustainable development as for market complexity. Hence, many researchers knew social responsibility and sustainable development parallel and aligned and they introduce social responsibility foundational for sustainable and Consistent branding. So, this study examines the relationship and the effects of philanthropy corporate social responsibility on loyalty with mediating corporate brand equity and corporate reputation at active food companies in the industrial towns of Tehran. That, data have gathered by easy nonprofit sampling (from purchasing managers of 92 companies). In this study used partial least squared (PLS) method by Smart pls2 software. The results show, philanthropy corporate social responsibility has a significant effect with corporate reputation (β= 0.731, t= 14.456) and with corporate brand equity (β= 0.548, t= 5.536). Also, corporate reputation has a significant effect on corporate brand equity (β= 0.330, t= 3.189) and loyalty (β= 0.364, t= 2.498); and also, corporate brand equity and loyalty (β= 0.464, t= 3.572). Also, with the determination of total effect was recognized that social responsibility has most total effect (0.632) and corporate brand equity has lowest total effect (0.464) on industrial buyers' loyalty. Keywords: Philanthropy Corporate Social Responsibility (PCSR); Corporate Brand Equity (CBE); Corporate Reputation (CR); Industrial Buyers' Loyalty (IBL).* Assistant Professor, Shahid Beheshti University. ** MBA, Shahid Beheshti University (Corresponding Author).E-mail: Mr_1332@yahoo.com*** MBA, Shahid Beheshti University. امروزه، شرکتهای صنعتی با توجه به بحرانها و پیچیدگی های بازار، به دنبال کسب توسعه پایدار هستند. در همین راستا، بسیاری از پژوهشگران مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار را همراستا و موازی با هم دانسته و مسئولیت اجتماعی به عنوان لازمه ی برندسازی پایدار و سازگار معرفی شده است. لذا، این پژوهش، اثر مسئولیت اجتماعی بشردوستانه بر وفاداری خریداران صنعتی با میانجیگری شهرت و ارزش ویژه برند را در شرکتهای مواد غذایی فعال در شهرکهای صنعتی تهران، بررسی می نماید؛ که از طریق نمونه گیری غیراحتمالی آسان داده ها (مدیران خرید 92 شرکت) جمع آوری شدهاند. در این پژوهش، از روش حداقل مربعات جزئی به کمک نرم افزار Smart-Pls 2 استفاده. نتایج نشان میدهند، مسئولیت اجتماعی بشردوستانه شرکت با شهرت شرکت (731/0= β، 456/14t=) و ارزش ویژه برند (548/0=β، 536/5t=) اثر معنادار دارد، همچنین، شهرت شرکت بر ارزش ویژه برند (33/0= β، 189/3= t) و وفاداری (364/0=β، 496/2t=) اثر معنادار دارد؛ و ارزش ویژه برند به وفاداری (464/0=β، 572/3t=) اثر معنادار دارد. همچنین، با تعیین اثر کل، مسئولیت اجتماعی بیشترین اثر (632/0) و ارزش ویژه برند شرکتی کمترین اثر (464/0) را بر وفاداری دارند.دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050142220150522Effective Factors on the Attitudes towards the Extension and the Effect of Advertising on Consumer's Behaviorعوامل موثر بر نگرش تعمیم برند و تاثیر تبلیغات بر رفتار مصرف کننده15917495611FAعبدالهادی درزیان عزیزیدانشگاه شهید چمران اهواززینب زارعپوردانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20151006Abdol Hadi Darzian Azizi*,Zeinab Zarepour**[1] Abstract Product extending is one of the marketing strategies considered by managers to respond the changes of customers’ needs, demands, and preferences in the market. One of the main concerns of managers in this field is a brand extension of the new product. This research has been implemented to investigate the effective factors on brand extension attitude and brand extension effect as well as advertising on consumer behavior. In this research, first, the effective factors on brand extension attitude, and then the effect of brand extension attitude on the final brand image and purchase intention have been investigated. Also, the effect of advertising as the modifying variable on the relationship between brand extension attitude and final brand image has been investigated which has not been investigated in former research. Data collection was implemented through two pre-tests using a questionnaire. Data analysis related to 497 students of Shahid Chamran University of Ahvaz was applied through structural equations and LISREL software. Results showed that brand image appropriateness was the most effective factor on brand extension attitude. Also, brand-based advertising had a stronger effect on brand extension attitude compared to product-based advertising. Keywords: Brand Extension; Attitude Towards Brand Extension; Brand Image Fit; Advertising and Consumer's Behavior* Assistant Professor, Shahid Chamran University.**. MA Student, , Shahid Chamran University (Corresponding Author).E-mail: T.zarepour@yahoo.comتوسعه محصول یکی از راهبردهای بازاریابی مورد توجه مدیران برای پاسخگویی به تغییر در نیازها، خواسته ها و ترجیحات مشتریان در بازارها است. یکی از دغدغه های اصلی مدیریت در این زمینه تعمیم برند موجود برای محصول جدید است. این پژوهش با هدف بررسی عوامل موثر بر نگرش تعمیم برند و تاثیر نگرش تعمیم برند و تبلیغات بر رفتار مصرف کننده انجام شده است. در این پژوهش، ابتدا تاثیر عوامل موثر بر نگرش تعمیم برند و سپس تاثیر نگرش تعمیم برند بر تصویر نهایی برند و قصد خرید مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در این پژوهش تاثیر متغیر تبلیغات به عنوان متغیر تعدیل گر بر رابطه ی بین نگرش تعمیم برند و تصویر نهایی برند مورد بررسی قرار گرفته است که در پژوهش های پیشین تاثیر تبلیغات بر این رابطه بررسی نشده است. گردآوری داده ها از طریق دو پیشآزمون و با استفاده از یک پرسشنامه صورت پذیرفت. داده های 497 دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز با استفاده از الگوی معادلات ساختاری و نرمافزار LISREL تجزیه و تحلیل شد و نتایج نشان داد تناسب تصویر برند بیشترین تاثیر را بر نگرش تعمیم برند داشت. همچنین تبلیغات مبتنی بر برند تاثیر قوی تری در مقایسه با تبلیغ مبتنی بر محصول بر نگرش تعمیم برند دارد.دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050142220150522The Impact of the Package Design on The Select Consumersتأثیر طراحی بستهبندی بر انتخاب مصرفکنندگان17519495621FAداود فیضدانشگاه سمنان0009-0009-6870-0533عظیم الله زارعیدانشگاه سمنانفاطمه اشرفیدانشگاه سمنانJournal Article20151006 Davood Feiz*, Azim.Zarei**, Fatemeh Ashrafi***[1] Abstract Most Products offered in the markets must be packaged. Some marketing managers believe that the packaging is the fifth-P next to the 4 traditional Ps of Product, Price, Promotion& physical Distribution. They often think of the packaging as an important element of the product strategies. Packaging consists of activities including the design and manufacture of a product container or cover. Packaging must actually describe the product and its appearance should convince the buyer that it is reliable. Hence, the present study the impact of the packaging design on the select consumers in the tissue industry. Using a questionnaire and observation form, the opinions of 400 respondents were collected in the Mazandaran province. In order to analyze the data,SPSS statistical software was used. The results of research suggest the positive impact of color, shape, and image elements on the tissue package on Select consumers. Also, the value of the chi-square statistic shows that the gender and age of the respondents have impacts on their color of the package selection. Therefore, it is suggested that designers of the tissue packages design its products according to the results found in this study. Keywords: Packaging; Attractive Design; Color; Form and Shape* Assosiate Professor, Semnan University.** Assistant Professor, Semnan University.*** Master, Semnan University (Corresponding Author).E-mail: Fashrafi1388@gmail.comبسیاری از محصولاتی که به بازار عرضه میشوند، باید دارای بستهبندی باشند. برخی از اندیشمندان بازاریابی، بستهبندی را بعد از محصول، قیمت، مکان و ترویج فروش، پنجمین رکن آمیخته بازاریابی (P) میدانند. بستهبندی به معنای طراحی و تولید یک ظرف یا پوشش برای محصول میباشد. بستهبندی در حقیقت باید محصول را شرح دهد و با ظاهر خود، خریدار را نسبت به قابلاعتماد بودن محصول متقاعد کند. به دلیل اهمیت این موضوع، در این پژوهش پژوهشگر به بررسی تأثیر طراحی بستهبندی بر انتخاب مصرفکنندگان در صنعت بستهبندی دستمال کاغذی پرداخته است. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه و فرم مشاهده از 400 نفر از افراد نمونه آماری در سطح استان مازندران جمعآوری شده و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از نرمافزار آماری Spss استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر مثبت متغیرهای رنگ، شکل و تصاویر موجود بر روی بسته دستمال- کاغذی بر انتخاب مصرفکنندگان است. همچنین با توجه به مقدار عددی آماره کای دو مشخص گردید که مؤلفههای مربوط به جنسیت و سن پاسخگویان بر انتخاب رنگ بستهبندی مورد نظرشان مؤثر بوده است.