دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050183920191122Identifying and Ranking of Factors Influencing the Formation of Types of International Strategic Allianceشناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر تشکیل انواع اتحادهای استراتژیک بینالمللی9701510.29252/jbmp.18.39.13FAمحمدجواد نیکبختدانشگاه تربیت مدرساصغر مشبکیدانشگاه تربیت مدرساسدالله کردنائیجدانشگاه تربیت مدرس0000-0003-0540-6141سید حمید خداداد حسینیدانشگاه تربیت مدرس0000-0001-7435-3632Journal Article20200107 Objective: The paper aims to identify the factors influencing the types of international strategic alliances formulation to help managers to choose the best type of strategic alliance by considering the organization needs and goals. Methodology: All factors affecting the types of international strategic alliances in Iran’s manufacturing industries were identified using existing knowledge, interviews with manufacturing industry managers having experience of forming international strategic alliances and academic experts. The research population in the qualitative phase was professors of Tehran universities and senior executives of manufacturing industries with experience of forming international strategic alliances. The statistical population in the quantitative stage was manufacturing companies with experience of forming international strategic alliances. Subsequently, 190questionnaires were distributed among manufacturing companies with experience of forming international strategic alliances and also factors affecting the formation of a variety of international strategic alliances were examined. Finding: Finally, by using one-way ANOVA and Duncan tests, the influence and ranking of each factor on the types of international strategic alliances is examined and confirmatory factor analysis modeling method was used to explain the model. Conclution: According to the findings, Iranian manufacturing industries behave differently in forming international strategic alliances. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر تشکیل انواع اتحادهای استراتژیک بینالمللی است تا مدیران سازمان با شناسایی نیازها و اهداف استراتژیک سازمان خود بتوانند بهترین نوع اتحاد استراتژیک را انتخاب کنند. کلیه عوامل مؤثر بر انواع اتحادهای استراتژیک بینالمللی در صنایع تولیدی ایران با استفاده از بررسی دانش موجود در قالب الگوی اولیه شناسایی و سپس بر اساس مصاحبه با خبرگان صنعت و دانشگاهی، الگوی ثانویه طراحی شد. جامعه پژوهش در مرحله کیفی شامل استادان دانشگاههای سراسری تهران و مدیران عالی صنایع تولیدی با تجربۀ تشکیل اتحادهای استراتژیک بینالمللی و در مرحله کمّی شامل شرکتهای تولیدی با تجربۀ تشکیل اتحادهای استراتژیک بینالمللی بوده است. در ادامه با روش نمونهگیری غیراحتمالی دردسترس، 190 پرسشنامه در میان شرکتهای تولیدی توزیع و عوامل مؤثر بر تشکیل انواع اتحادهای استراتژیک بینالمللی بررسی شد. درنهایت با استفاده از آزمون واریانس یکطرفه و دانکن، میزان تأثیر و رتبه هر یک از عوامل بر انواع اتحاد استراتژیک بینالمللی بررسی شد و برای تبیین الگو، روش مدلسازی تحلیل عاملی تأییدی بهکار رفت. بر اساس یافتهها، صنایع تولیدی ایران به اقتضای شرایط مالی، بازار، زنجیره تأمین، فناوری و نوآوری رفتار متفاوتی در تشکیل اتحادهای استراتژیک بینالمللی از خود بروز میدهند.دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050183920191122Planning a Comprehensive Model of CommunicationBased Branding in the Iranian Banking Industryطراحی مدل جامع برندسازی رابطه مند در صنعت بانکداری در ایران9702210.29252/jbmp.18.39.33FAحسن عباس زادهدانشگاه آزاد اسلامیدکتر اکبر عالم تبریزمعاون پژوهشی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتیدکتر منصور ایران دوستاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی سنندجعادل صلواتیدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندجJournal Article20191102 Objective: To survive in the present competitive time, the marketers have arrived at the conclusion that they should try to achieve competitive advantages. In this regard, branding is considered as a maeans of increasing the customers' knowledge and of promoting the market share. Banks are not excluded from this principle and marketing is considered as a new form of communications between the banks and their customers for the purpose of competitive necessity and dominant paradigm in the marketing of banking industry. Regardless of the dynamism of branding concept, it has not been sufficiently studied. The aim of this study is compilation of a comprehensive model of communication-based branding in the Iranian banking industry. Methodology: A compounded (quantitative & qualitative) approach has been used in this research. Finding: The results of the qualitative interview led to extracting 560 concepts, 33 minor themes and 11 comprehensive contents and an interpretive- structural modeling method has been used for classifying the factors. Conclution: The results of this study show that the comprehensive model of communication-based branding in the Iranian banking industry consists of 5 levels containing brand identity (the most effective in the fifth level), service quality, brand tendency, perceived value, brand trust, satisfaction, reputation, personality, commitment, attachment (in the middle level) and finally brand loyalty (the most impressionable in the first level).در عصر رقابتی کنونی بازاریابان به این نتیجه رسیده اند که به منظور بقاء باید به دنبال کسب مزیت رقابتی باشند. دراین راستا برندسازی به عنوان یکی از ابزارهای افزایش آگاهی مشتریان و ارتقای سهم بازار به شمار می رود. موسسات مالی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برندسازی به عنوان شکل جدیدی از ارتباطات میان مشتریان و بانک ها به منظور الزام رقابتی و پارادایم غالب در بازاریابی صنعت بانکداری مطرح است. علیرغم پویایی این مفهوم و نیز گستردگی پژوهش های انجام شده، هنوز به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته است. هدف این پژوهش، تدوین مدل جامع برندسازی رابطه مند در شبکه بانکی کشور می باشد. به منظور انجام پژوهش از رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) استفاده شده است. نتایج حاصل از مصاحبه کیفی منجر به استخراج 560 مفهوم، 33 تم فرعی و 11 مضمون گسترده بوده و جهت سطح بندی عوامل از روش مدلسازی ساختاری-تفسیری بهره گیری شده است. نتایج نشان می دهد مدل جامع برند سازی رابطه مند در سیستم بانکی دارای پنج سطح می باشد که از مقوله های هویت برند به عنوان تاثیرگذارترین در سطح پنجم و کیفیت خدمات، تمایل برند، ارزش ادراک شده، اعتماد، رضایت، شهرت، شخصیت، تعهد، دلبستگی در سطوح میانی و وفاداری برند به عنوان تاثیر پذیرترین عامل در سطح اول تشکیل شده است.دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050183920191122Creating Shared Value beyond Corporate Social
Responsibility (A study of Iranian Enterprises' experiences)خلق ارزش مشترک فراتر از مسئولیت اجتماعی شرکت (مطالعه تجارب بنگاههای ایرانی)9702710.29252/jbmp.18.39.59FAهاشم آقازادهدانشگاه تهرانشاهین قرصی عنبراندانشگاه تهراننیما سپهرصادقیاندانشگاه تهرانJournal Article20191123Objective: The purpose of this study is distinguishing shared value activities from corporate social responsibility activities in Iranian enterprises. Through examining the social activities experiences of Iranian enterprises, focusing on activities which have characteristics of creating shared value, we identified several types of social activities of Iranian enterprises. Methodology: Due to the lack of a similar model, we used Grounded Theory until we could explore the traveled path of social activities of Iranian companies, using practical experiences of 37 interviews with managers and other related experts. Finding: The final model suggests 6 types of social activities in Iranian enterprises, displaying Iranian creating shared values in a spectrum. The first two types didn’t have the capability of creating shared value, but on the other hand, the other four categories can create shared value with different intensity and effectiveness. Conclution: Results suggest that Iranian companies created shared value through four ways (enhancing reputation and legitimacy through social activities, decreasing risks and costs through environmental protection activities, increase in revenue through creating economic opportunities due to solving social issues, and increase in revenue through enhancing transmitted benefits of stakeholders). هدف این پژوهش، تفکیک فعالیتهای خلق ارزش مشترک از مسئولیت اجتماعی شرکتها در بنگاههای ایرانی است. از طریق بررسی تجارب فعالیتهای اجتماعی بنگاههای ایرانی، با تمرکز به اقداماتی که دارای ویژگیهای خلق ارزش مشترک هستند، اقدام به بررسی نوع فعالیتهای اجتماعی بنگاههای ایرانی گردید. به علت عدم وجود مدل مشابه، از نظریه داده بنیاد استفاده گردید تا با استفاده از تجارب عملی، به کشف مسیر پیموده شده در انجام اقدامات اجتماعی شرکتهای ایرانی بپردازیم. تعداد 37 مصاحبه با مدیران و خبرگان مرتبط انجام گردید. مدل بهدستآمده در این پژوهش، فعالیتهای اجتماعی بنگاههای ایرانی را به شش دسته تقسیم میکند، که نشاندهنده اقدامات خلق ارزش مشترک بنگاههای ایرانی در یک طیف هستند. دو دسته اول، قابلیت خلق ارزش مشترک ندارند. چهار دسته دیگر، میتوانند ارزش مشترک را با شدت و قابلیت اثرگذاری متفاوتی خلق نمایند. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که شرکتهای ایرانی از چهار مسیر (بهبود وجهه عمومی از طریق اقدامات اجتماعی، کاهش ریسکها و هزینهها از طریق اقدامات محافظت از محیطزیست، افزایش درآمد از طریق خلق فرصتهای کسبوکاری ناشی از حل مشکلات اجتماعی، و از طریق افزایش درآمد از طریق بهبود منافع انتقالیافته به یک گروه از ذینفعان) به انجام اقدامات خلق ارزش مشترک میپردازند.دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050183920191122Analysis of export readiness measure of small and medium enterprises in Kermanshah provinceتحلیل آمادگی صادراتی شرکت های کوچک و متوسط (مورد مطالعه: شرکتهای تولیدی استان کرمانشاه)9703010.29252/jbmp.18.39.83FAمحمدرضا کریمی علویجهعضو هیات علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طبطباییپریسا تاککارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20171112 This study aim to analyze the amount of export readiness of small and medium manufacturing enterprises in Kermanshah Province in various industries and identify weaknesses of these enterprises by compiling a native questionnaire. The main approach used is the ImportancePerformance Analysis Matrix (IPA) and the data collection method is a questionnaire. with the study of literature and theoretical background, Initial indicators of export readiness assessment were extracted and after the approval of experts, a final questionnaire with 9 components and its indicators were prepared. Thus a comprehensive and indigenous questionnaire was developed to assess the export readiness of the small and medium industrial -manufacturing enterprises. 132 operating production enterprises in 7 industries were selected and evaluated by relative stratified method. To analyze the data, the tests of confirmatory factor analysis, One-Sample T-test,Paired- Samples T- test, IPA technique (analysis matrix of Importance-Performance) were used.The results of study indicate that manufacturing small and medium-sized enterprises of various industries in Kermanshah Province Generally are not in good situation in terms of managerial competencies, human resources, corporate characteristics, knowledge and technical expertise, financial features, marketing conglomerates, the market and the role of government, and only have export readiness in terms of manufacturing capabilities. Among industries, in terms of all nine components of export readiness, the textile and mineral industries are in good situation and cellulose industry is in a poor situation. هدف این پژوهش تحلیل وضعیت آمادگی صادراتی شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط استان کرمانشاه در صنایع مختلف و شناسایی نقاط ضعف این شرکتها است. رویکرد اصلی مورد استفاده ماتریس تحلیل اهمیت- عملکرد IPA)) و شیوهی جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه است. با مطالعهی ادبیات و پیشینهی پژوهش، شاخصهای اولیهی ارزیابی آمادگی صادراتی استخراج و پس از تایید خبرگان، پرسشنامهی نهایی با 9 مولفه و شاخصهای آن تهیه شده است. 132 شرکت تولیدی فعال در میان 7 صنعت، به روش طبقهبندی نسبی، انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. برای تحلیل یافتهها نیز از آزمونهای تحلیل عامل تاییدی، مقایسه میانگین T یک گروهی، مقایسهی میانگین T زوجی و ماتریس تحلیل اهمیت- عملکرد استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که به طور کلی شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط استان کرمانشاه از نظر مولفههای: شایستگیهای مدیریتی، منابع انسانی، ویژگیهای شرکتی، دانش و تخصص فنی، ویژگیهای مالی، آمیختههای بازاریابی، بازار و نقش دولت در شرایطی نامناسب قرار گرفتهاند و تنها از نظر مولفهی قابلیتهای تولیدی، دارای آمادگی صادراتی هستند. در میان صنایع مختلف نیز از نظر هر نه مولفهی آمادگی صادراتی، دو صنعت نساجی و کانی در شرایط مناسب و صنعت سلولز در شرایطی نامناسب قرار گرفتهاند.دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050183920191122Presenting a Paradigmatic Model of Conceptualizing Social Inclusive Businesses with a Meta-Synthesis Approachارائه مدل پارادایمی مفهومسازی کسبوکارهای فراگیر اجتماعی با رویکرد فراترکیب9703910.29252/jbmp.18.39.101FAمحمدرضا فلاحاستادیار گروه مدیریت دانشکده علوم انسانی دانشگاه حضرت معصومه (س)0000-0003-2889-8492Journal Article20191127 Objective: Social Inclusive Business, an up-to-date version of Social Entrepreneurship and Social Business, seeks to create a shared value networks in firms. This business achieves this through the approach of engaging with the Base of the Pyramid (BOP), the socially disadvantaged, and the disabled in the society, not only as consumers, but also as a manufacturers, distributors, marketers and suppliers. The main purpose of this study is to provide a paradigmatic model for the conceptualization of Social Inclusive Business. Methodology: The strategy of the present research is qualitative; in terms of purpose, it is fundamental and in terms of nature and method is descriptive-analytical. In this study, Meta-Synthesis approach was used for data collection and Grounded Theory was used for data analysis. Articles related to the research topic between 2010 and 2019 were reviewed. Finding: based on the date analysis, 48 concepts were identified, conceptualized, and classified under 13 subcategories and 6 main categories. The results show that different aspects of the business should be considered with an innovative look and in order to gain social legitimacy. Conclution: To this end, conceptualization and creation of " Social Inclusive Businesses" should be undertaken with "multiple capacity building" through "inclusive growth" and "sustainable innovation" as well as reproduction of "social value creation" involving "shared value network" and "dynamic value creation". کسبوکار فراگیر اجتماعی که نسخه بهروز شده کارآفرینی اجتماعی و کسبوکارهای اجتماعی است به دنبال ایجاد شبکه تأمین ارزش در بنگاه میباشد که برای رسیدن به این هدف از رویکرد درگیر نمودن افراد پایه هرم درآمد، آسیب دیدگان اجتماعی، معلولان و اقشار محروم جامعه نهتنها بهعنوان مصرفکننده بلکه بهعنوان تولیدکننده، توزیعکننده، بازاریاب و تأمینکننده استفاده مینماید. استراتژی پژوهش حاضر کیفی و ازنظر هدف بنیادی و از نگاه ماهیت و روش توصیفی – تحلیلی است. در این پژوهش از روش فراترکیب برای جمعآوری اطلاعات و از تحلیل داده بنیاد گلیزری برای تجزیه و تحلیل داده ها استفادهشده است و مقالات مرتبط با موضوع پژوهش بین سالهای 2010 تا 2019 موردبررسی قرارگرفته است. ماحاصل تجزیهوتحلیل یافته، شناسایی و برچسبگذاری 48 مفهوم در قالب 13 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی است. نتایج نشان میدهد با «ظرفیتسازی چندگانه» از طریق «رشد فراگیر» و «نوآوری پایدار» و بازتولید « خلق ارزش اجتماعی » با درگیر نمودن « شبکه ارزش مشترک » و «ارزشآفرینی پویا» مفهومسازی و خلق «کسبوکارهای فراگیر اجتماعی» میسر میگردد.دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050183920191122Consequences Post-Purchase Cognitive Dissonance among Consumer's of Fast Moving Consumer Goods (FMCG)تأملی بر پیشایندها و پسایندهای ناهمسانی شناختی پس از خرید در بین مصرف کنندگان کالاهای تُند مصرف9704410.29252/jbmp.18.39.121FAمرتضی ملکی مین باش رزگاهاستادیار و عضو هیئت علمی، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.0000-0001-5780-5967هوشمند باقری قره بلاغدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.Journal Article20190508 Objective: Some empirical studies and investigate of human behavior have pointed to a kind of dissonance between attitude and behavior. Nevertheless, this study seeks to examine the Reflection on Antecedents and consequences post-purchase cognitive dissonance among consumers of Fast Moving Consumer Goods (FMCG). Methodology: In terms of the applied results and goal, the present study is descriptive which has been conducted through survey method. The statistical sample is the Semnan city Fast Moving Consumer Goods which 432 persons have been selected as the sample using Cochran Sampling Formula. Structural equations’ modeling was used to analyze research data with Smart-PLS software. Finding: The results of the study showed that Consumer expectations of product, Consumer attitudes towards firms’ marketing and trait anxiety has a positive and significant effect on the post-purchase cognitive dissonance. Conclution: the post-purchase cognitive dissonance between perceived significant impacts on the self-confidence consumer was not found. Also, this post-purchase cognitive dissonance has a positive and significant effect on the value of consumption and negative behaviors after purchaseبرخی مطالعات تجربی و بررسی رفتارهای انسانی، به نوعی ناهمسانی بین نگرش و رفتار اشاره کردهاند، علیرغم این موضوع؛ مطالعه حاضر درصدد بررسی تأملی بر پیشایندها و پسایندهای ناهمسانیشناختی پس از خرید در بین مصرفکنندگان کالاهای تُند مصرف است. تحقیق حاضر، جهت جمعآوری دادهها از روش پیمایشی و جهت تحلیل دادهها از روش همبستگی استفاده نموده است. جامعۀ آماری پژوهش 432 نفر از مصرفکنندگان کالاهای تند مصرف در شهر سمنان میباشند که به روش نمونهگیری کوکران انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادههای میدانی از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری بر اساس نرمافزار Smart-Pls استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد؛ انتظارات مصرفکننده از محصول، نگرش مصرفکنندگان نسبت به بازاریابی شرکت و اضطراب صفتی مصرفکننده بر ناهمسانیشناختی پس از خرید تأثیر مثبت و معناداری داشته و بین اعتماد به نفس مصرفکننده با ناهمسانیشناختی تأثیر مثبت و معناداری یافت نشد. همچنین این ناهمسانیشناختی؛ بر ارزش مصرف و رفتارهای منفی پس از خرید تأثیر مثبت و معناداری دارد.دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050183920191122The Role of Technology-Based Business Strategy in Innovation with the Mediating Role of Technological Competence, Network Competence and Human Resource Competenceتأثیر استراتژی تجاری تکنولوژیمحور بر نوآوری با نقش میانجی قابلیتهای تکنولوژیک، شبکه و منابعانسانی9705210.29252/jbmp.18.39.141FAسارا خضرلودانشگاه ارومیهیوسف پاشازادهدانشگاه ارومیهJournal Article20191213 Objective: Today, more than ever, organizations need to be able to differentiate themselves by adhering to technology-based business strategy. On the other hand, environmental conditions have become so complex and dynamic that organizations can no longer guarantee longterm survival without innovation. In this regard, extensive studies have been conducted on the relationship between business strategy and innovation in various manufacturing industries. However, the relationship between these two variables in service organizations has been rarely studied. Thus, the purpose of this study was to investigate the impact of technology-based business strategy on innovation, with the mediating role of technological competence, network competence and human resource competence in the medical clinics of Urmia city. Metodology: The data of the completed questionnaires by 214 respondents were analyzed using structural equation modeling (SEM) through Amos23 software and Sobel test. <br />Finding: Results showed that technology-based business strategy had a direct impact on service innovation and process innovation. This variable also had a significant impact on service and process innovation, mediated through technological competence as well as human resource competence. <br />Conclution: While technology-based business strategy did not have a significant impact on service innovation through network competence, its significant impact on process innovation through network competence was acknowledged. امروزه بیش از هر زمان دیگری، ضرورت دارد تا سازمانها بتوانند با داشتن استراتژی تکنولوژیمحور خود را متمایز سازند. از سویی دیگر شرایط محیطی به حدی پیچیده و پویا گردیده که سازمانها دیگر نمیتوانند بدون نوآوری حیات بلندمدت خود را تضمین نمایند. بر این اساس، مطالعات گستردهای در خصوص ارتباط میان استراتژی تجاری و نوآوری در صنایع تولیدی مختلف انجام شده است، این درحالیست ارتباط میان این دو متغیر در سازمانهای خدماتی به ندرت مطالعه گردیده است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر استراتژی تجاری تکنولوژیمحور بر نوآوری با نقش میانجی قابلیتهای تکنولوژیک، شبکه و منابعانسانی در کلینیکهای پژشکی شهر ارومیه انجام شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامههای کامل شده توسط 214 پاسخدهنده از آزمون معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Amos23 و آزمون سوبل استفاده شد. نتایج یافتهها نشان داد استراتژی تجاری تکنولوژیمحور به صورت مستقیم بر نوآوری خدمت و فرآیند تأثیر معناداری دارد. همچنین این متغیر از طریق قابلیت تکنولوژیک و قابلیت منابعانسانی بر نوآوری خدمت و فرآیند تأثیر معناداری دارد. این در حالیست که استراتژی تجاری تکنولوژیمحور از طریق قابلیت شبکه بر نوآوری خدمت تأثیر معنادار ندارد، اما تأثیر معنادار آن بر نوآوری فرآیند از طریق قابلیت شبکه مورد تأیید قرار گرفت.