ارائه مدل پارادایمی گزاره‌های ارزش مشتری مبتنی بر افزایش وفاداری مشتریان صنعت خرده‌فروشی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی مدیریت بازاریابی گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه

2 استادیار مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران

3 دانشیار مدیریت صنعتی، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

10.48308/jbmp.2025.240364.1679

چکیده

این مطالعه به ارائه مدل پارادایم گزاره‌های ارزش مشتری مبتنی بر افزایش وفاداری مشتریان صنعت خرده‌فروشی می‌پردازد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، کیفی است و بر اساس رویکرد داده‌ بنیاد و ماهیت اکتشافی آن طراحی شده است. جامعه مورد مطالعه شامل خبرگان و متخصصان صنعت خرده‌فروشی زنجیره‌ای در شهر تبریز بوده که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و قضاوت نظری، 14 نفر از آن‌ها مورد مصاحبه عمیق و نیمه‌ساختاریافته قرار گرفته‌اند. به این ترتیب، روش جمع‌آوری اطلاعات به صورت میدانی انجام شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده، از روش کیفی داده‌ بنیاد مبتنی بر رویه سیستماتیک نظریه اشتراوس و کوربین استفاده شده است. تحلیل مصاحبه‌ها به سه دسته کدگذاری باز، محوری و انتخابی تقسیم‌بندی شده و کدهای شناسایی شده با بهره‌گیری از نظریه اشتراوس و کوربین استخراج گردیده است. این چارچوب مفهومی، پنج جز اصلی را ارائه می‌کند: 1) علی (استراتژیک در مقابل عملیات و ادراک در مقابل پیشنهاد)، 2) مداخله‌گر (مشتری، شرکت، ایجاد مشترک و زمینه)، 3) بسترها (شناسایی پیشنهادهای ارزش مشتری رقابتی، توسعه خدمات و تخصیص منابع)، 4) راهبردها (تسهیل خلق ارزش و تعیین اهداف و اندازه‌گیری پیشنهادهای ارزش مشتری برای مزیت رقابتی)، و 5) پیامدها (برایند فعالیت‌ها جهت کسب وفاداری). از طریق این چارچوب، تحقیقات آکادمیک می‌تواند بهتر ادغام شود، به‌نحوی که با نیازهای مشتریان هدف در مدیریت گزاره‌های ارزش مشتری همخوانی داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Providing a Paradigmatic Model of Customer Value Propositions Based on Increasing Customer Loyalty in the Retail Industry

نویسندگان [English]

  • Saber Salehpour 1
  • Hossein Emari 2
  • Alireza Bafandeh Zendeh 3
1 Ph.D. Candidate in Business Management, Marketing Management, Faculty of Management, Economics, Accounting, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
2 Associate Prof., Faculty of Humanities, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran.
3 Associate Prof., Faculty of Management, Economics, Accounting, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

This study presents a paradigm model of customer value propositions based on increasing customer loyalty in the retail industry. The current research method is applied in terms of objective, utilizing a qualitative approach based on foundational data and exploratory nature. The community studied consisted of experts and specialists in the chain retail industry in Tabriz city, with data collected through 14 in-depth and semi-structured interviews using purposeful sampling and theoretical judgment, making the data collection method field-based. To analyze the obtained data, the foundation's qualitative data method based on a systematic approach (Strauss and Corbin's theory) was employed. For this purpose, the interviews were analyzed into three categories: open, central, and selective coding, with the codes identified by applying the theory of Strauss and Corbin. This conceptual framework presents five main components: 1) causal (strategic vs. operational and perceptual vs. offering), 2) interventionist (customer, company, co-creation, and context), 3) contexts (identifying value propositions, competitive customer, service development, and resource allocation), 4) strategies (facilitating value creation and setting goals, and measuring customer value propositions for competitive advantage), and 5) consequences (for activities aimed at gaining customer loyalty). Through this framework, academic research can be better integrated in a way that aligns with the needs of target customers in managing customer value propositions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Customer Value
  • Customer Value Propositions
  • Costumer Loyalty
  • Retail Industry