نقش خوشه های صنعتی بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط در دستیابی به تولید در کلاس جهانی "مطالعه موردی: خوشه طلای تهران"

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

بنگاه های کوچک و متوسط، به علت محدودیت های و موانع ذاتی شان، از توان تولیدی بالا برای حضور در کلاس جهانی برخوردار نیستند. این امر باعث ایجاد چالش ها و مشکلاتی برای این بنگاه ها برای حضور در رقابت های جهانی شده است. هدف از این پژوهش، بررسی نقش خوشه صنعتی (در اینجا طلاسازی) در توانمندسازی بنگاه های کوچک و متوسط برای دستیابی به مزیت رقابتی مستمر در زمینه هایی مثل کیفیت، هزینه و انعطاف پذیری (تولید در کلاس جهانی) می باشد. تأثیرات خوشه صنعتی بر بنگاه های درون آن را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد: عوامل ساختاری (مزیت های بیرونی) و عوامل توسعه ای طبق نتایج تحقیق، رابطه عوامل خوشه (عوامل ساختاری و توسعه ای) و تولید در کلاس جهانی، مثبت و معنادار می باشد؛ به این معنا که با با افزایش عوامل تأثیرگذار خوشه بر بنگاه های طلاسازی، دستیابی به تولید در کلاس جهانی نیز افزایش می یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of industrial clusters of small and medium-sized manufacturing enterprises in achieving world-class production: "Case study: Tehran Gold Cluster"

  1. Andersson, T., Serger, S. S., Soervik, J., & Hansson, W.E. (2004). The Cluster Policies Whitebook, IKED, Malmo.
  2. Belleflamme, P., Picard, P. & Thisse, J.F. (2000). An Economic Theory of Regional Clusters. Journal of Urban Economic, 48(1), 158-84.
  3. Bergman, E. M. & Feser, E. J. (1999). Industry Clusters: A Methodology and Framework for Regional Development Policy in United States. OECD Publications, Paris.
  4. Chiu, M., Lin, H. W., Nagalingam, S.V., & Lin, G. C. (2006). Inter-Operability Framework towards Virtual Integration of SME in the Manufacturing Industry. International Journal of Manufacturing Technology and Management, 9(3/4), 328-49.
  5. Eisebith, M., & Eisebith. G. (2004). How to Institutionalize Innovative Clusters? Comparing Explicit Top-Down and Implicit Bottom up Approaches. Univercity of Salzburg, Austria, page 44.
  6. Fassoula, E. D. (2006). Transforming the Supply Chain. Journal of Manufacturing Technology Management, 17(6), 848-60.
  7. Gallo, C., & Moehring, J. (2002). Innovation and Clusters. Proceedings of the East-West Cluster Conference OECD LEED,Grado,Italy.
  8. Gradzol, J. R., Gradzol, C. J., & Rippey, S. T. (2005). An Emerging Framework for Global Strategy. International Journal of Manufacturing Technology & Management, 7(1), 11.
  9. Gulati, R. (1998). Alliances and Networks. Strategic Management Journal, 19, 293-317.
  10. Harrison, A. (1998). Manufacturing Strategy and Concept of World Class Manufacturing. International Journal of Operation & Production Management, 18(4), 397-408.
  11. Kumar, S., & Petersen, P. (2006). Impact of E-commerce in Lowering operational Costs and Raising Customer Satisfaction. Journal of Manufacturing Technology Management, 17(3), 283-302.
  12. Karaev, A., Lenny Koh, S.C., & Szamosi, L. (2007).The Cluster Approach and SME Competitiveness:a Review. Journal of Manufacturing Technology M anagement, 18(7), 818-835
  13. Lavratto, N. (2002). Diversite des mondes Production et des Petites enterprisesUne analyse Par les Cartes auto-organisatrices. congres international francophne surla PME .
  14. Martin, R., & Sunley, p. (2003). Deconstructing Clusters: Chaotic Concept or Policy Panacea?. Journal of Economic Geography3, 132.
  15. Porter, M. (1990). The Competitive Advantage of Nations. The Free Press, New York, NY.
  16. Pouder, R., & St John, C. H. (1996). Hot spots and Blind Spots: Geographical Clusters of Firms and Innovations. The Academy of Management Review, 21(4), 1192-226.
  17. Preissl, B., & Solimene, L. (2003). Innovation Clusters: Virtual Links and Globalization. Proceedings of the Conference on Clusters, Industrial Districts and Firms: The Challenge of Globalization held at University of Modena and Reggio Emilia.
  18. Raymond, L. S. P. (2002). Performance Effects of Commercial Dependency for Manufacturing SMEs. International Business Trends:Contemporary Business Readings,D.L.Moore and S.Fullerton[ED.],133-142.
  19. Roper, S. L. (2002). Product Innovation and Small Business Growth. A Comparison of Strategies ofGerman,U.K ANDIrish Companies, Research Policiy, 31, 1087-1102.
  20. Skandalakis, A. A. (2011). Benchmarking as a Diagonostic Process to Increase the Competitiveneaa of Small and Medium Size Manufacturing Enterprise. International Journal of Business Performance Management, 3(2/3/4), 261-275.
  21. Szechenyi, N. (2010). World Class Cluster:Attempt to Formulate the Criteria of World Class Cluster. Discussion Paper.
  22. 30-Unido (2000). Promoting enterprise Through Network Regional Development . Unido Publications,Vienna.
  23. Wolter, K. (2003). A Life Cycle for Clusters? The Dynamics Governing Regional Agglomerations. Proceedings of the Conference on Clusters, Industrial Districts and Firms: The Challenge of Globalization held at University of Modena and Reggio Emilia