در سالهای اخیر شرکتها برای بهدستآوردن سهمی از بازار مصرفکنندگان از روشهای گوناگونی استفاده میکنند. یکی ازاین روشها که امروزه موردتوجه بنگاهها قرار گرفته است، حمایت از راهبردهای بازاریابی خیرخواهانه است؛ ازاینرو هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر راهبردهای بازاریابی خیرخواهانه بر قضاوت اخلاقی و افزایش قصد خرید مصرفکننده در چارچوب محرک- ارگانیسم- پاسخ (SOR) است. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و بر حسب روش توصیفی است که با بهکارگیری ابزار پرسشنامه بومیشده و روش پیمایشی دادههای موردنیاز جمعآوری شده است. جامعه آماری این پژوهش، تمامی استفادهکنندگان خدمات آموزشی «کانون قلمچی» در استان قم است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 360 نمونه قابلقبول جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل همبستگی و الگویابی معادلات ساختاری و با کمک نرمافزار AMOS 24 انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که راهبردهای بازاریابی خیرخواهانه (تناسب برند- علت، انس با علت و اهمیت علت) بر قضاوت اخلاقی مصرفکننده اثر مثبت و معناداری دارند و قضاوت اخلاقی نیز بر قصد مصرفکننده اثر مثبت و معناداری دارد.
. Anghel, L. D., Grigore, G. F., & RoÅca, M. (2011). Cause-related marketing, part of corporate social responsibility and its influence upon consumersâ attitude. Amfiteatru economic, 13(26), 72-85.
Ashforth, B. E., & Mael, F. (1989). Social identity theory and the organization. Academy of management review, 14(1), 20-39.
Bigne-Alcañiz, E., Curras-Perez, R., Ruiz-Mafe, C., & Sanz-Blas, S. (2012). Cause-related marketing influence on consumer responses: The moderating effect of causeâbrand fit. Journal of Marketing Communications, 18(4), 265-283.
Brauner, D. (2012). Framing effects in cause-related marketing-BOGO vs. Money Top Thesis.
Barone, M. J., Miyazaki, A. D., & Taylor, K. A. (2000). The influence of cause-related marketing on consumer choice: does one good turn deserve another?. Journal of the academy of marketing Science, 28(2), 248-262.
Grau, S. L., & Folse, J. A. G. (2007). Cause-related marketing (CRM): The influence of donation proximity and message-framing cues on the less-involved consumer. Journal of Advertising, 36(4), 19-33.
Hou, J., Du, L., & Li, J. (2008). Cause's attributes influencing consumer's purchasing intention: Empirical evidence from China. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 20(4), 363-380.
He, H., Li, Y., & Harris, L. (2012). Social identity perspective on brand loyalty. Journal of Business Research, 65(5), 648-657.
Hsin Chang, H., & Wen Chen, S. (2008). The impact of online store environment cues on purchase intention: Trust and perceived risk as a mediator. Online information review, 32(6), 818-841.â
Isleworth, O. K. B. (2016). Moral identity centrality and cause-related marketing. European Journal of Marketing, 50(1-2), 236-259.
Kuo, A., & Rice, D. H. (2015). The impact of perceptual congruence on the effectiveness of cause-related marketing campaigns. Journal of Consumer Psychology, 25(1), 78-88.
Kotler, P., & Lee, N. (2005). Corporate social responsibility. Doing the Most Good for Your Company and Your Cause, New Jersey.
Kim, J. E., & Johnson, K. K. (2013). The impact of moral emotions on cause-related marketing campaigns: A cross-cultural examination. Journal of business ethics, 112(1), 79-90.â
Kim, D., Magnini, V. P., & Singal, M. (2012). The effects of customersâ perceptions of brand personality in casual theme restaurants. International Journal of Hospitality Management, 30(2), 448-458.
Koschate-Fischer, N., Stefan, I. V., & Hoyer, W. D. (2012). Willingness to pay for cause-related marketing: The impact of donation amount and moderating effects. Journal of Marketing Research, 49(6), 910-927.
Lucke, S., & Heinze, J. (2015). The role of choice in cause-related marketingâinvestigating the underlying mechanisms of cause and product involvement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 213, 647-653.
Lee, J., & Ferreira, M. (2013). A role of team and organizational identification in the success of cause-related sport marketing. Sport Management Review, 16(2), 161-172.
Lafferty, B. A., & Edmondson, D. R. (2009). Portraying the cause instead of the brand in cause-related marketing ads: does it really matter?. Journal of Marketing Theory and Practice, 17(2), 129-144.
Lafferty, B. A., Goldsmith, R. E., & Hult, G. T. M. (2005). The impact of the alliance on the partners: A look at cause-brand alliances. Psychology & Marketing, 21(7), 509.
â19. La Ferle, C., Kuber, G., & Edwards, S. M. (2013). Factors impacting responses to cause-related marketing in India and the United States: Novelty, altruistic motives, and company origin. Journal of Business Research, 66(3), 364-373.
Marin, L., & Ruiz, S. (2007). âI need you too!â Corporate identity attractiveness for consumers and the role of social responsibility. Journal of Business Ethics, 71(3), 245-260.
Mazodier, M., & Merunka, D. (2012). Achieving brand loyalty through sponsorship: the role of fit and self-congruity. Journal of the Academy of Marketing Science, 40(6), 807-820.
Papista, E., & Dimitriadis, S. (2012). Exploring consumer-brand relationship quality and identification: qualitative evidence from cosmetics brands. Qualitative Market Research: An International Journal, 15(1), 33-56.
Pracejus, J. W., & Olsen, G. D. (2004). The role of brand/cause fit in the effectiveness of cause-related marketing campaigns. Journal of Business Research, 57(6), 635-640.â
Rashid, A. A., Hamidizade, A., Esfidani, M. R., & Matin, H. Z. (2016). The effect of cause-related marketing on the consumer purchase intention: focusing on the meditating variables. International Journal of Business Forecasting and Marketing Intelligence, 2(3), 233-247.
Samu, S., & Wymer, W. (2009). The effect of fit and dominance in cause marketing communications. Journal of Business Research, 62(4), 432-440.
Szykman, L. R., Bloom, P. N., & Blazing, J. (2004). Does corporate sponsorship of a socially-oriented message make a difference? An investigation of the effects of sponsorship identity on responses to an anti-drinking and driving message. Journal of Consumer Psychology, 14(1-2), 13-20.
Su, L., Swanson, S. R., & Chen, X. (2016). The effects of perceived service quality on repurchase intentions and subjective well-being of Chinese tourists: The mediating role of relationship quality. Tourism Management, 52, 82-95.
Vanhamme, J., Lindgreen, A., Reast, J., & van Popering, N. (2012). To do well by doing good: Improving corporate image through cause-related marketing. Journal of business ethics, 109(3), 259-274.
Valentine, S., & Hollingworth, D. (2012). Moral intensity, issue importance, and ethical reasoning in operations situations. Journal of Business Ethics, 108(4), 509-523.
Vyravene, R., & Rabbanee, F. K. (2016). Corporate negative publicityâthe role of cause related marketing. Australasian Marketing Journal (AMJ), 24(4), 322-330.
Westberg, K. (2004). The impact of cause-related marketing on consumer attitude to the brand and purchase intention: a comparison with sponsorship and sales promotion. Australia: Griffith University.â
Wheale, P. & Hinton, P. (2007). Ethical consumers in search of markets. Business Strategy and the Environment, 16 (4), 302-315.
Yoon, Y., Gürhan-Canli, Z., & Bozok, B. (2006). Drawing inferences about others on the basis of corporate associations. Journal of the Academy of Marketing Science, 34(2), 167-173.
Zdravkovic, S., Magnusson, P., & Stanley, S. M. (2010). Dimensions of fit between a brand and a social cause and their influence on attitudes. International Journal of Research in Marketing, 27(2), 151-160.
Zeynali, S., Golkar, H., (2013). The importance of cause importance and gender on consumerâs purchasing intention in cause-related marketing: a case study among customers of Iranian chain stores. Asian J. Soc. Sci. Hum. 2 (2), 421â431.
حمیدی زاده, علی, اسفیدانی, محمد رحیم, سلطا نی نژاد, نیما, & رشید, علی اصغر. (1396). پاسخ رفتاری مصرفکننده به راهبردهای بازاریابی خیرخواهانه در چارچوب SOR. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 16(29), 125-142.
MLA
علی حمیدی زاده; محمد رحیم اسفیدانی; نیما سلطا نی نژاد; علی اصغر رشید. "پاسخ رفتاری مصرفکننده به راهبردهای بازاریابی خیرخواهانه در چارچوب SOR", چشم انداز مدیریت بازرگانی, 16, 29, 1396, 125-142.
HARVARD
حمیدی زاده, علی, اسفیدانی, محمد رحیم, سلطا نی نژاد, نیما, رشید, علی اصغر. (1396). 'پاسخ رفتاری مصرفکننده به راهبردهای بازاریابی خیرخواهانه در چارچوب SOR', چشم انداز مدیریت بازرگانی, 16(29), pp. 125-142.
VANCOUVER
حمیدی زاده, علی, اسفیدانی, محمد رحیم, سلطا نی نژاد, نیما, رشید, علی اصغر. پاسخ رفتاری مصرفکننده به راهبردهای بازاریابی خیرخواهانه در چارچوب SOR. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 1396; 16(29): 125-142.