تحلیل تأثیرهای کشور مبدأ و شهرت شرکت بر ایجاد اعتماد اولیه در خریدار

نوع مقاله : مروری

نویسنده

دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیرات کشور مبدأ (کشور سازنده­ کالا) و شهرت شرکت بر ایجاد اعتماد اولیه در خریدار در صنعت لوازم خانگی الکتریکی انجام گرفته است. همچنین تأثیر ویژگی های خریدار (اعتماد کلی به دیگران و قوم­ گرایی) و کیفیت درک شده­ ضمانت­ نامه کالا نیز بر شکل­ گیری اعتماد اولیه بررسی شده است. برای گردآوری داده­ ها از پرسشنامه استفاده شده است که با روش نمونه­ گیری در دسترس، بین 384 خریدار در شهر تهران توزیع شد. برای آزمون فرضیه­ های پژوهش نیز از تحلیل رگرسیون و نرم­ افزار SPSS استفاده شده است. نتایج پژوهش و تجزیه­ وتحلیل داده ­ها نشان می ­دهد که نام کشور مبدأ و شهرت شرکت بر ایجاد اعتماد اولیه در خریدار تأثیر مثبت دارند. اعتماد کلی خریدار به دیگران و ضمانت­ نامه کالا نیز با شکل­ گیری اعتماد اولیه در خریدار ارتباط مستقیم دارند؛ اما تأثیر قوم­ گرایی خریدار بر اعتماد اولیه به کالاهای خارجی معنادار نبوده است. AbstractThe purpose of this study is to investigate the effects of country-of-origin (COO) and corporate reputation on buyer’s initial trust in electrical household appliances industry. In addition, the study explores the effects of buyer’s traits (general trust and ethnocentrism) and the role of product guarantee on initial trust. Data were collected by means of a questionnaire, self-completed by 384 buyers in Tehran (selected by convenient sampling). Relationships between constructs are tested by using multiple regression analysis and employing SPSS (16.0). Results of study support the view that COO and corporate reputation can create trust in buyer i.e. both of them have a significant main effect on initial trust. Also, higher level of general trust in buyer leads to more initial trust and guarantee has a positive effect on it. But, ethnocentrism had no significant effect on trust in buying foreign products. Keywords: Country-of-Origin (COO); Corporate Reputation; Trust; Guarantee; Ethnocentrism.

کلیدواژه‌ها


  1. حافظ نیا، محمدرضا (1386). مقدمه‌ای بر روش پژوهش در علوم انسانی. تهران: انتشارات سمت.
  2. خیری، بهرام (1387). بررسی و ارزیابی رابطه بین آگاهی از کشور خاستگاه مارک تجاری و تصویر ذهنی از کشور خاستگاه تولید. مدیریت بازاریابی، شماره 4، 61-86.
  3. رنجبریان، بهرام؛ و قلی زاده، رسول (1387). تأثیر کشور مبدأ بر تصمیم خرید مشتری. دانش مدیریت، شماره 81، 37-56.
  4. کاتئورا، فیلیپ؛ و گراهام، جان (1383). بازاریابی بین‌المللی. هاشم نیکومرام و محمدعلی عبدالوند. تهران: انتشارات دانشگاه آزاد.
  5. هاوکینز، دل؛ بست، راجر؛ و کانی، کنث (1385). رفتار مصرف‌کننده. احمد روستا و عطیه بطحایی. تهران: انتشارات سارگل.
  6. Ahmed, U. Z., Johnson, J. P., & Boon, L. C. (2004). Does country-of-origin matter for low-involvement products. International Marketing Review, 21(1), 102-120.
  7. Al-Sulaiti, K. I., & Baker, M. J. (1998). Country of Origin effects: a literature review. Marketing Intelligence & Planning, 16(3), 150-199.
  8. Boulding, W., & Kirmani, A. (1993). A consumer-side experiment of signalling theory: Do consumers perceive warranties as signals of quality?. Journal of Consumer Research, 20, 111-123.
  9. Cai, Y., Cude, R., & Swagler, R. (2004). Country-of-origin effects on consumers’ willingness to buy foreign products: an experiment in consumer decision making. Consumer Interests Annual, 50, 98-105.
  10. Chao, P., et al. (2005). Celebrity and foreign brand name as moderators of country-of-origin effects. International Journal of Advertising, 24(2), 173-199.
  11. Chattalas, M., et al. (2008). The impact of national stereotypes on the country-of-origin effect. International Marketing Review, 25(1), 54-74.
  12. Chryssochoidis, G., Greece, A., Krystallis, A., & Penagiotis, P. (2007). Ethnocentric beliefs and country-of-origin effect. European Journal of Marketing, 41(11/12), 1518-1544.
  13. Drozdenko, R., & Jensen, M. (2009). Translating country-of-origin effects into prices. Journal of product and brand management, 18(5), 371-378.
  14. Ferguson, J. L., Dadzie, K. Q., & Johnston, J. J. (2008). Country-of-origin effects in service evaluation in emerging markets. Journal of Business and Industrial Marketing, 23(6), 429-437.
  15. Haubl, G. (1996). A cross-international investigation of the effects of country-of-origin and brand name of the evaluation of a new car. International Marketing Review, 13(5), 76-97.
  16. Jimenez, N. H., & San Martin, S. (2010). The role of country-of-origin, ethnocentrism and animosity in promoting consumer trust: The moderating role of familiarity. International Business Review, 19, 34-45.
  17. Kabadayi, S., & Lerman, D. (2011). Made in China but sold at FAO Schwarz: Country-of-origin effect and trusting beliefs. International Marketing Review, 28, 102-126.
  18. Liefeld, J. P. (1993). Consumer use of country-of-origin information in product evaluations: evidence from experiments. In Papadopoulos, N., & Heslop, L.A. (Eds), Product Country Image: Impact and Role in International Marketing, New York: Haworth.
  19. McKnight, D. H., Cummings, L. L., & Chervany, N. L. (1998). Initial Trust formation in new organizational relationships. Academy of Management Review, 23(3), 473-490.
  20. Michaelis, M., Woisetschlager, D. M., Backhaus, C., & Ahlert, D. (2008). The effects of Country of origin and corporate reputation on initial trust. International Marketing Review, 25(4), 404-422.
  21. Murthy, P., & Blischke, W. (2006). Warranty Management and Product Manufacture, London: Springer-verlag.
  22. Pharr, J. M. (2005). Synthesizing Country-of-Origin research from the last decade: Is the concept still salient in an era of global brands. Journal of Marketing Theory and practice, 13(4), 34-45.
  23. Purohit, D., & Sirvastava, J. (2001). Effect of manufacturer reputation, retailer reputation and product warranty on consumer judgements of product quality: A cue diagnosticity framework. Journal of Consumer Psychology, 10(3), 123-134.
  24. Rosenbloom, A., & Haefner, J. E. (2009). Country-of-origin effects and global brand trust: A first look. Journal of Global Marketing, 24(4), 267-278.
  25. Sharma, S., et al. (1995), Consumer ethnocentrism; a test of antecedents and moderators. Journal of the Academy of Marketing Science, 23(1), 26-37.
  26. Ulgado, F., & Lee, M. (1998). Korean versus American marketplace: Consumer perceptions to foreign products. Psychology and Marketing, 15(6), 595-614.
  27. Urbonavicius, S., & Gineikiene, J. (2009). Importance of the product Country-of-Origin factor on purchasing process in the context of globalisation. EKONOMIKA, 85, 37-44.
  28. Verlegh, P. W. J., & Steenkamp, M. (1999). A review and meta-analysis of country-of-origin research. Journal of Economic Psychology, 20, 521-546.
  29. Walsh, G., & Beatty, S. E. (2007). Customer-based corporate reputation of a service firm: Scale development and validation. Journal of the Academy of Marketing Science, 35(1), 127-143.