بازاریابی سیاسی و انصراف از دریافت یارانه نقدی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 * دانشیار، دانشگاه تهران (نویسنده مسئول).

2 ** کارشناس ارشد، دانشگاه تهران.

3 *** استادیار، دانشگاه علوم انتظامی امین.

چکیده

چکیده     امروزه چالش دولت‌ها برای نمایش چهره متمایز از خود و برتری‌یافتن نسبت به دولت‌های پیشین از یک‎سو و تلاش برای جلب مشارکت مردم در انصراف از دریافت یارانه نقدی، از سوی دیگر، اهمیت بازاریابی سیاسی را بیش‌ازپیش نمایان کرده است. در پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین بازاریابی سیاسی (شامل ابزارهای سنتی و مدرن) و انصراف شهروندان از دریافت یارانه نقدی پرداخته شده است. جامعه آماری پژوهش، شهروندان منطقه ۵ شهر تهران هستند که برای نمونه‌گیری از روش دردسترس استفاده شد. بررسی ‎و تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری در محیط نرم‎افزار PLS 3 صورت گرفت. فرضیه‌ها با استفاده از معادلات ساختاری تحلیل شدند و دو فرضیه رد و سه فرضیه تأیید شد. نتایج پژوهش از یک سو، وجود رابطه معنادار و مستقیم بین ابزارهای مدرن بازاریابی سیاسی با انصراف از دریافت یارانه نقدی و ابزارهای مدرن بازاریابی سیاسی با اعتماد سیاسی و همچنین رابطه بین اعتماد سیاسی با انصراف شهروندان از دریافت یارانه نقدی را تأیید می‌کند؛ از سوی دیگر، وجود رابطه‌ معنادار و معکوس بین ابزارهای سنتی بازاریابی سیاسی با انصراف شهروندان از دریافت یارانه نقدی و اعتماد سیاسی را رد می‌کند.

کلیدواژه‌ها


  1. Ahmed, A., Lodhi, S. & Shahzad, M. (2011). Political Brand: trusting a candidate in the age of mistrust. Journal of Business & Retail Management Research, 5(2), 131-141.
  2. Anndre, S. (2015). Dose Trust Mean the same for Migrants and Natives? Trusting Measurement Models of Political Trust with Multi- group Confirmatory Factor Analysis. Journal of soc Indic Res, 115, 963- 982.
  3. Bretzer, N. (2002). How Can Institutions Better Explain Political Trust than Capitals Do? PHD Thesis, University of Gothenburg, Sweden.
  4. Berg, L. & Hjerm, M. (2010). National Identity and Political Trust. Perspectives on European Politics and Society, 11(4), 390–407.
  5. Clemente, M. N. (1992). The Marketing Glossary. Amazon, New York, NY.
  6. Davari, A. & Rezazadeh, A. (2013). Structural equation modeling software PLS(First Edition). Tehran: Publications (SID). (In Persian).
  7. Ediraras, D., Rahayu, D., Natalina, A. & Widya, W. (2013). Political marketing strategy of Jakarta governor election in the 2012. Social and behavioral sciences, 81, 584-588.
  8. Flinders, M., Gamble, A., Kenny, M. & savigny, H. (2009). An Ideology of Disconnection: For a Critical Political marketing. D.J Wring Central European Journal of Communication.
  9. Fokuyama, F. (1995). Trust: The social virtuous and the creation of prosperity; New York. The Free Press.
  10. Gidenz, A. (1998). The consequences of modernity. Translation: Mohsen Salasi, Tehran: Publication Center. (In Persian)
  11. Hetherington, M. J. (1998). The Political Relevance of Political Trust. American Political Science Review 92: 791-808.
  12. Henneberg, S. (2008). An epistemological perspective on research in political marketing. Journal of political marketing, 7(2), 151-182.
  13. Hughes, A. & Dann, S. (2006). Political marketing: direct benefit, value and managing The Voter Relationship. Australian National University.
  14. Kippen, G. (2005). The use of new information technologies by political party. FU-UBC Center for the study of government and business, Vancouver, 22-54.
  15. Kheiri, B., Ghasemi, B., Mirabi, V. & Gholipour P. (2011). Survey of Traditional Political Marketing Tools on voters Behavior. Marketing Management, (12), 1-14. (In Persian)
  16. Mohamadian, M. & SHamsi, J. (2009). Marketing literature and political propaganda in the West (First Edition). Tehran: type of book publishing. (In Persian)
  17. Motamana, A., Moradi, H., Hemmati, A. & Ahghaghi, M. (2013). The impact of incentives using Short Message Service on attitudes toward advertising. Vision Business Management Journal, (10): 95-115. (In Persian)
  18. Nargesian, A., Dindar, Y. & Tahmasebi Aghbolaghi. (2015). The Impact of Modern Political Marketing Tools on Political Participation, Public Trust and National Cohesion (Study: Citizens of Region Six in Tehran, Iran). Journal of Management Accounting & Management culture Farabi campus of Tehran University (unpublished paper) (In Persian).
  19. Nargesian, A., Tahmasebi Aghbolaghi, D. & Dindar, y. (2015). Studying of The Impact Political Marketing Tools in Public Participation (Case study: the citizens of region five in Tehran, Iran). Public Administration Journal, (3), 603- 624. (In Persian)
  20. Neyoman, B. (2012). Mass marketing in politics: democracy in the age of dummy images (First Edition). Translation: Aram Taeti & Omid Mahdiyeh, Tehran: Cultural Research Bureau. (In Persian).
  21. Osuagwu, L. (2008). Political Marketing, Conceptualisation, Dimension and Research Agenda.
  22. Ortakhi, A. (2010). Justice and fairness in cooperation based on trust. Business Management Perspective, (33), 29-47 (In Persian).
  23. Oryani, B. (2011). Studying of The effectiveness of subsidies to improve the distribution of income in development programs of Iran. Monthly economic magazine issues and economic policies, (12), 31-52. (In Persian).
  24. Paul, R.B. & Egan, J. (2001). Marketing and Political Campaigning: Mutually Exclusively Mutual? Qualitative Market Research: An International Journal, 4(1), 25-33.
  25. Perme, Zorar. (2004). Studying of The hidden subsidies. Subsidies review estimates Iran's economy. Business reviews, (6), 32-42. (In Persian).
  26. Pistolas, A. (2009). Political Marketing and Its Impact on Voting Behaviour in Greece: An analysis of the Greek Electorate’s Voting Behaviour. PP. 1-25.
  27. Raghbendra, J., Raghav, G., Manoj, K. & Pandeyb, N. (2014). Food subsidy, income transfer and the poor: Acomparative analysis of the public distribution system in India’s states. Journal of Policy Modeling, (35), 887–908.
  28. Son, H.(2003). Is Thailand’s fiscal system pro-poor-hooking from income and expenditure components, The World Bank?
  29. Tahmasebi Aghbolaghi, D. & Soleyman, A. (2014). Islamic leadership and management, the impact on social cohesion. International Conference on Management, 259-262. (In Persian).
  30. Tofaniasl, O. (2007). Promote political participation: the role of political marketing. Master thesis, Tarbiat Modares University. (In Persian).
  31. United Nations (2005). Women and elections guide to promotion the participation of women in elections. Department of public information.
  32. Vinzi, V. E., Trinchera, L. & Amato, S. (2010). PLS path modeling: from foundations to recent developments and open issues for model assessment and improvement. In Handbook of partial least squares (pp. 47-82). Springer Berlin Heidelberg.
  33. Ziaee, M., Nargesian, A. & Aybaqi Esfahani, S. (2008). The role of Spiritual Leadership on Employees of University of Tehran Empowerment. Public Administration Journal, (1), 67- 86. (In Persian).