چکیده امروزه گزینههای پیش روی مدیران برای حصول اطمینان از پایداری کسبوکارشان محدود بوده و برند یکی از این گزینهها است؛ از سویی وامگیری مفهوم برند از علم بازاریابی به سایر عرصههای کسبوکار در حال گسترش است و سطح هوشمندی سازمانها در همراستاکردن رویکردهای مرتبط با برند، نقشی کلیدی در موفقیت آنها ایفا میکند. این پژوهش با درنظرگرفتن این اقتضائات و باهدف طراحی و تبیین الگوی برند بنیادینمبتنی بر ارزش پیشنهادی برند در سازمانهای چابک ایرانی صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد استقرایی و متکی بر «نظریهسازی دادهبنیاد» است. نخست ضمن مرور جامع مبانی نظری، مصاحبههای عمیق با پانزده نفر از مدیران ارشد سازمانهای چابک ایرانی، انجام شد؛ سپس ماهیت برند بنیادین و فرآیند شکلگیری آن شناسایی و جایگاه هر یک از عناصر تشکیلدهنده الگوی برندسازی بنیادین در سازمانهای چابک ایرانی در قالبی مفهومی، ارائه شد. الگوی نهایی دربرگیرنده، «تدوین راهبرد و چشمانداز»، «ارزشهای سازمانی و پرورش فرهنگ»، «تبیین و تدوین ارزش پیشنهادی برند (به مشتری، کارکنان و سایر ذینفعان)»، «تبیین و تقویت برند (محصول، کارفرما، سازمان)» و «برند بنیادین» در فضای «چابکی سازمانی» است.
Ambler, T., & Barrow, S. (1996). The employer brand. Journal of Brand Management, 4(3), 185-206.
Balmer, J.M.T., & Greyser, S.A. (2003). Revealing the corporation: Perspectives on identity, image, reputation, corporate branding and corporate-level marketing. London: Routledge.
BarrowS. Mosely R. (2008). The Employer Brand,Bringing the best of Brand Management to People at Work, John Wiley & Sons, Ltd
Bazargan, A. (2008). An introduction on mixed and qualitative methods (common apparoches in behavioral science), Didar Press
Cespedes, F. (2015). Any Value Proposition Hinges on the Answer to One Question, Harvrad business review: https://hbr.org/2015/01/any-value-proposition-hinges-on-the-answer-to-one-question
CIPD: Chartered Institute of Personnel&Development (2015). http://www.cipd.co.uk/hr-resources/factsheets/employer-brand.aspx
Dove, R. (1999). Knowledge Management, Response Ability, and the Agile Enterprise. Journal of Knowledge Management, 3(1), 18-35.
Fifield, P. (2007). Marketing Strategy Master class: Making Marketing Strategy Happen.Butterworth-Heinemann. financial performance. J Brand Manage, 18(6), 394â410.
Foster C., Punjaisri K., and Cheng R., (2011). Exploring the relationship between corporate, internal and employer branding.
Goldman, S. L., Nagel, R. N, & Preiss, K. (1995). Agile Competitors and Virtual Organizations: Strategy for Enriching the Customer, Van Nostrand, Reinhold, New York
Hoseini, M., Rezaie, M. (2011). Assessing significant factors on brand loyalty in diary market. Business Managent Perspective, 5(38), 57-79
Hoseini, S.M., Rajabzadeh Ghotri, A., Alborzi, M., & Ramezani, A. (2012). Identifying and ranking influencial factors on shaping organizational agility (case study: car manufacturers). Industrail management, 8, 15-36
Kapferer J-N (2008). The new strategic brand management. 4th ed. London: Kogan
Kaplan, R., Norton, P. (2004). The strategy map: guide to aligning intangible assets. Strategy & Leadership. 32(5), 10-17.
Labrecque, Lauren I. (2014). Fostering ConsumerâBrand Relationships in Social Media Environments:The Role of Parasocial Interaction. Journal of Interactive Marketing, 134-148
Michaels, E., Handfield-Jones, H. & Axelrod, B. (2001). The War for Talent. Harvard Business School press
Pandit, Naresh R. (1996). The creation of theory: A recent application of the grounded theory method. The Qualitative Report, 2(4), 1-20
Porter, S.S. & Claycomb, C. (1997). The Influence of Brand Recognition on Retail Store Image. Journal of Product and Brand Management, 6 373-385.
Seric, M, Gil-Saura., Ruiz-Molina, M. (2014). How can integrated marketing communications and advanced technology influence the creation of customer-based brand equity? Evidence from the hospitality industry, International Journal of Hospitality Management 39 (2014) 144â156
Shahae, B., Jafarnezhad, Ahmad. (2009). An introduction on organizational agility and agile manufacturing, Mehraban nasher press.
Strauss, A., Corbin, J. (2008). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques Newbury Park (3rd ed), CA: Sage.
Tu Y.T, Wang C.M & Chang H.S. (2012). Corporate Brand Image and Customer Satisfaction on loyalty: A Empirical Study of Sturbucks Coffee in Taiwan. Journal of Social and Devel