بررسی تأثیر محیط فروشگاه بر خرید ناگهانی مشتریان فروشگاه‌های زنجیره‌ای

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 دانشگاه پیام نور

2 دانشگاه ارومیه

چکیده

     هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر محیط فروشگاه بر رفتار خرید ناگهانی مشتریان فروشگاه‌های زنجیره‌ای است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ جمع‌آوری داده‌ها در زمره پژوهش‌های توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی قرار دارد. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهر تهران است. روش نمونه‌گیری این پژوهش، غیر احتمالی آسان می‌باشد. حجم نمونه آماری معادل 385 نفر تعیین شد. تعداد 450 پرسشنامه بین مشتریان توزیع شد که تعداد 388 پرسشنامه قابل‌اتکا مورد تجزیه‌وتحلیل آماری قرار گرفت. برای آزمون فرضیه­های پژوهش از مدل معادلات ساختاری و نرم‌افزار لیزرل 80/8 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل فردی مشتریان شامل گرایش به خرید ناگهانی و گرایش به لذت خرید بر خرید ناگهانی تأثیر دارند. عوامل وضعیتی سطح فروشگاهی نیز شامل موسیقی، نورپردازی، چینش محصولات و کارکنان فروش بر خرید ناگهانی مشتریان تأثیر دارند. همچنین متغیرهای احساسات مثبت و منفی و اصرار به خرید ناگهانی نیز بر اساس نتایج پژوهش، بر خرید ناگهانی مشتریان تأثیر دارند.

کلیدواژه‌ها


  1. حیدرزاده، کامبیز.، و طاهرکیا، فریبرز، خریدهای تفننی و علل آن؛ ارزیابی مدلی در ایران، پژوهش‌های مدیریت، 85.
  2. شیرخدایی، میثم.، مدهوشی، مهرداد.، و حاتمی، کیوان. (1391)، بررسی رابطه بین مهارت‌های فروش و عملکرد کارکنان فروش: نقش میانجی رضایت شغلی، چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 12، 113-128.
  3. عزیزی، شهریار.، و جمالی کاپک، شهرام (1391). هم‌خوانی شخصیت برند و مشتری در یک فروشگاه زنجیره‌ای، چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 12، 113-128.
  4. فیض، داود.، سلحشور، اکبر (1389). بررسی کاربرد نسبت طلایی در بسته‌بندی محصولات و تأثیر آن بر رفتار خرید مصرف‌کنندگان، مدیریت بازرگانی، دوره 2، شماره 6، 113-134.
  5. محمودی، محمد (1391). تأثیرات اجتماعی، روان‌شناختی و ویژگی محصول بر رفتار خرید تفننی مشتریان، چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 10، 117-136.
  6. Aghazadeh, S.M. (2005). Layout strategies for retail operations: a case study, Management Research News, 28)10), 31-46.
  7. Ashley, C., Ligas, M. & Chaudhuri, A. (2010). Can hedonic store environments help retailers overcome low store accessibility?, The Journal of Marketing Theory and Practice, 18)3), 249-262.
  8. Babin, B.J. & Attaway, J.S. (2000). Atmospheric affect as a tool for creating value and gaining share of customer, Journal of Business Research, 49(2), 91-99.
  9. Baker, J., Parasuraman, A., Grewal, D. & Voss, G.B. (2002). The influence of multiple store environment cues on perceived merchandise value and patronage intentions, Journal of Marketing, 66(2), 120-141.
  10. Baumeister, R.F. (2002). Yielding to temptation: self-control failure, impulsive purchasing, and consumer behavior, Journal of Consumer Research, 28(4), 670-676.
  11. Beatty, S.E. & Ferrell, M.E. (1998). Impulse buying: modeling its precursors, Journal of Retailing, 74(2), 169-191.
  12. Chandon, P., Hutchinson, J.W., Bradlow, E.T. & Young, S.H. (2009). Does in-store marketing work? Effects of the number and position of shelf facings on brand attention and evaluation at the point of purchase, Journal of Marketing, 73(2), 1-17.
  13. d’Astous, A. (2000). Irritating aspects of the shopping environment, Journal of Business Research, 49(1), 149-156.
  14. Dholakia, U.M. (2000). Temptation and resistance: an integrated model of consumption impulse formation and enactment., Psychology and Marketing, 17(11), 955-982.
  15. Dickson, J. & Albaum, G. (1977). A method for developing tailor-made semantic differentials for specific marketing content areas, Journal of Marketing Research, 14(1), 87-91.
  16. Donovan, R.J., Rossiter, J.R., Marcoolyn, G. & Nesdale, A. (1994). Store atmosphere and purchasing behavior, Journal of Retailing, 70(3), 283-294.
  17. Garlin, F.V. & Owen, K. (2006). Setting the tone with the tune: a meta-analytic review of the effects of background music in retail settings, Journal of Business Research, 59(6), 755-764.
  18. Ghani, U. & Kamal, Y. (2010). The impact of in-store stimuli on the impulse purchase behaviour of consumers in Pakistan, The Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 8(2), 155-160.
  19. Ghosh, P., Tripathi, V. & Kumar, A. (2010). Customer expectations of store attributes: a study of organized retail outlets in India, Journal of Retail Leisure Property, 9(1), 75-87.
  20. Guenzi, P., Johnson, M.D. & Castaldo, S. (2009). A comprehensive model of customer trust in two retail stores, Journal of Service Management, 20(3), 290-316.
  21. Hu, H. & Jasper, C.J. (2006). Social cues in the store environment and their impacts on store image, International Journal of Retail & Distribution Management, 34(1), 25-48.
  22. Jones, M.A. (1999). Entertaining shopping experiences: an exploratory investigation, Journal of Retailing and Consumer Services, 6(3), 129-139.
  23. Jones, M.A., Reynolds, K.A., Weun, S. & Beatty, S.E. (2003). The product-specific nature of impulse buying tendency, Journal of Business Research, 56(7), 505-511.
  24. Karmali, N. (2007). Meet Coke’s next boss? An interview with Muhtar Kent, CEO – Coca Cola, Business India, December, p. 18.
  25. Mattila, A.S. & Enz, C.A. (2002). The role of emotions in service encounter, Journal of Service Research, 4(4), 268-277.
  26. Mishra, A., Mishra, H. & Masters, T. (2012). The influence of bite-size on quantity of food consumed: a field study, Journal of Consumer Research, 38(5), 791-795.
  27. Morin, M. & Chebat, J.C. (2005). Person-place congruency: the interactive effects of shopper style and atmospherics on consumer expenditure, Journal of Service Research, 8(2), 181-191.
  28. Morrison, M., Gan, S., Dubelaar, C. & Oppewal, H. (2011). In-store music and aroma influences on shopper behaviour and satisfaction, Journal of Business Research, 64(6), 558-564.
  29. Peck, J. & Childers, T.L. (2006). If I touch it I have to have it: individual and environmental influences on impulse purchasing, Journal of Business Research, 59(6), 765-769.
  30. Ramanathan, S. & Menon, G. (2006). Time-varying effects of chronic hedonic goals on impulsive behavior, Journal of Marketing Research, 18(3), 628-641.
  31. Russell, J.A. & Mehrabian, A. (1976). Environmental variables in consumer research, Journal of Consumer Research, 3(4), 62-63.
  32. Sharma, Piyush., Sivakumaran, Bharadhwaj., & Marshall, Roger. (2011). Impulse buying and variety seeking: a trait-correlates perspective, Journal of Business Research, 63(3), 45-62.
  33. Sharma, P., Sivakumaran, B. & Marshall, R. (2010). Impulse buying and variety seeking: a trait-correlates perspective, Journal of Business Research, 63(3), 276-283.
  34. Sherman, E., Mathur, A. & Smith, R.B. (1997). Store environment and consumer purchase behavior: mediating role of consumer emotions, Psychology and Marketing, 14(4), 361-379.
  35. Spies, K., Hesse, F. & Loesch, K. (1997). Store atmosphere, mood and purchasing behavior, International Journal of Research in Marketing, 14(1), 1-17.
  36. Sproles, G.B. & Kendall, E.L. (1986). A methodology for profiling consumers’ decision-making styles, Journal of Consumer Affairs, 20(2), 267-279.
  37. Sultan, Abdullah J., Joireman, Jeff., & Sprott David E. (2012). Building consumer self-control: The effect of self-control exercises on impulse buying urges, Marking letters, 23(1), 61-72.
  38. Summers, T.A. and Hebert, P.A. (2001). Shedding some light on store atmospherics influence of illumination on consumer behavior, Journal of Business Research, 54(2), 145-150.
  39. Tifferet, Sigal., & Herstein, Ram. (2012). Gender differences in brand commitment, impulse buying, and hedonic consumption, Journal of Product & Brand Management, 21(3) ,176–182.
  40. Vahie, A. & Paswan, A. (2006). Private label brand image: its relationship with store image and national brand, International Journal of Retail & Distribution Management, 34(1), 67-84.
  41. Verhagen, Tibert., & van Dolen, Willemijn. (2011). The influence of online store beliefs on consumer online impulse buying: A model and empirical application, Information & Management, 48(8), 320-327.
  42. Ward, J.C., Mary, J.B. & Barnes, J. (1992). Measuring the proto typicality and meaning of retail environments, Journal of Retailing, 68(2), 194-220.
  43. Watson, D., Clark, L. & Tellegen, A. (1985). Toward a consensual structure of mood, Psychological Bulletin, 98(4), 219-235.
  44. Watson, D., Clark, L. & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: the PANAS scales, Journal of Personality and Social Psychology, 54(6), 1063-1070.
  45. Weun, S., Jones, M.A. & Beatty, S.E. (1998). The development and validation of the impulse buying tendency scale, Psychological Reports, 82(3), 1123-1133.
  46. Xiao, Sarah Hong., & Nicholson, Michael. (2012). A Multidisciplinary Cognitive Behavioural Framework of Impulse Buying: A Systematic Review of the Literature, International Journal of Management Reviews, 23(8), 65-74.
  47. Yi, Sunghwan., & Baumgartner, Hans. (2011). Coping with guilt and shame in the impulse buying context, Journal of Economic Psychology, 32(3), 458-467.
  48. Zhou, L. & Wong, A. (2003). Consumer impulse buying and in-store stimuli in Chinese supermarkets, Journal of International Consumer Marketing, 16(2), 37-53.