مساله اصلی در این پژوهش ارائه تعریفی از رفتار مصرفکننده آنلاین در بافت جامعهایران و الگوسازی پویاییهای آن است. هدف این تحقیق پدیدارشناسی رفتار مصرفکننده آنلاین و تدوین الگو پویای این رفتار است. این تحقیق قصد دارد تا با پدیدارشناسی تفسیری رفتار مصرفکننده آنلاین به تعریف مناسبی برای آن در بافت جامعه ایرانی دست یافته و پس از بررسی تجربه زیسته افراد از پدیده مصرف آنلاین، عوامل و بسترهای تأثیرگذار بر این رفتار استخراج و پویاییهای آن توسط نگاشتهای شناختی فازی الگوسازی میگردد. این پژوهش در 3 گام صورت میپذیرد. در گام اول پس از مصاحبههای عمیق با مصرفکنندگان، به افقیسازی مصاحبههایی که به روش هرمنوتیک انجام گرفتهاند پرداخته میشود و مفاهیم مورد نظر برای طراحی نگاشتهای شناختی اختصاصی هر فرد ِمورد مصاحبه در گام دوم استخراج میگردد. در نهایت اجتماع تمامی این نگاشتهای شناختی منجر به طراحی یک نگاشت شناختی عمومی از فضای مصرف آنلاین گردیده که با انجام دو مطالعه موردی در کسبوکارهای آنلاین وزندهی و نهایی میگردد. نتایج پژوهش نشان از مصرف تسکینی، مغشوش و مصرف همگام با تولید در فضای آنلاین دارد.
Appadurai, Arjun. (2005). âMateriality in the Future of Anthropologyâ, in WimvanBinsbergen and Peter L. Geschiere (eds) Commodification: Things, Agency, andIdentities (The Social Life of Things Revisited), pp. 55â62. Münster: LIT Verlag.
Benjamin W. (1999). The Arcades Project.Transl.HEiland, McLaughlin. Cambridge, MA: Belknap.
Berkeley/Los Angeles: Univ. Calif. Press.
Berry, L.L. & J.H. Kunkel, (1970). In pursuit of consumer theory, Decision Sciences 1, 25-39.
Bourdieu P. (1984). Distinction: A Social Critiqueof the Judgement of Taste.Transl.R Nice.Cambridge, MA: Harvard Univ.Press.
Brewer, John and Porter, Roy (eds). (1993).Consumption and the World of Goods.London and New York: Routledge.
Domosh, Mona. (2006).American Commodities in an Age of Empire.New York: Routledge.
Douglas, Mary and Isherwood, Baron. (1996).The World of Goods: Towards an Anthropology of Consumerism (2nd edition). London: Routledge.
Ewen S. (1976). Captains of Consciousness: Advertisingand the Social Roots of Consumer Culture.New York: McGraw-Hill.
Foxall, G.R., (1987). Radical behaviorism and consumer research: Theoretical promise and empiricalproblems, International Journal of Research in Marketing 4, 111-129.
Glennie, P.D. and Thrift, N.J. (1992) âModernity, Urbanism, and Modern Consumptionâ, Environment and Planning D: Society and Space 10: 423â43.
Gronow, Jukka and Alan Warde (eds). (2001) Ordinary Consumption, London, Routledge
Kassarjian, H.H., (1978). Anthropomorphism and parsimony, Advances in Consumer Research 5, xiii-xiv
Kuhn, T.S., (1962). The Structure of Scientific Revolutions, Chicago, IL: Chicago University Press.
Halle D. (1993).Inside Culture: Art and Classin the American Home.Chicago, IL: Univ.Chicago Press.
Halnon KB. (2002). Poor chic: the rational conconsumptionof poverty. Curr.Sociol.50:510â16.
Haupt, Heinz-Gerhard.(2002).Konsum und Handel: Europa im 19.und 20. Jahrhundert(Consumption and commerce: Germany and the USA). Göttingen: Vandenhoeck&Ruprecht.
Hillner, K.P., (1984). History and Systems of Modern Psychology: A Conceptual Approach. New York:Gardner Press.
Leahey, T.H., (1987). A History of Psychology, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Marx, M.H. and W.A. Hillix, (1979).Systems and Theories in Psychology (3rdedn.). New York: McGraw-Hill.
Miller D, Jackson P, Thrift N, Holbrook B, Rowlands M. 1998. Shopping, Place and Identity.London/New York: Routledge
Miller D. (1998a).A Theory of Shopping.Oxford: Polity.
Miller D. (1998b).Coca-Cola: a black sweetdrink from Trinidad.In Material Cultures ed. D Miller, pp. 169â87. Chicago, IL: Univ.Chicago Press.
Miller D. (2001).The Dialectics of Shopping.Chicago, IL: Univ. Chicago Press.
Miller MB. 1981. The Bon March´e: BourgeoisCulture and the Department Store, 1869-1920. Princeton, NJ: Princeton Univ. Press.
Miller, Daniel (ed.). (1995a). Acknowledging Consumption: A Review of New Studies. London: Routledge.
Pomeranz, Kenneth. (2005). âStandards of Living in 18th Century China: Regional Differences, Temporal Trends, and Incomplete Evidenceâ, in Robert Allen, Tommy Bengtsson and Martin Dribe (eds).Standards of Living and Mortality in Pre-IndustrialTimes, pp. 23â54. Oxford: Oxford University Press.
Ritzer G. (1996).The McDonaldization of Society.Thousand Oaks, CA: Pine Forge Press.Rev.ed.
Rochberg-Halton E. (1986). Meaning andModernity.Chicago, IL: Univ. Chicago Press
Skinner, B.F., (1979). The Shaping of a Behaviorist New York: New York University Press.
Slater D. (1997).Consumer Culture and Modernity.Cambridge: Polity Press.
Soper, Kate and Trentmann, Frank (eds). (2007) Citizenship and Consumption.Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Torras, J. and Yun, B. (eds). (1999).Consumo, Condiciones de Vida y Comercializacion:Cataluña y Castilla, siglos XVIIâXIX (Consumption, conditions of life andcommercialization: Catalonia and Castille, 17thâ19th centuries.