پژوهش حاضر با هدف بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر شکل گیری تصویر برند مبلمان لوکس و همچنین ارزیابی نقش تعدیل کنندگی نیاز به منحصربهفرد بودن و ظاهربینی مشتریان انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی افرادی که برای بازدید یا خرید از بازار مبل ایران (یافت آباد)، محدوده خیابان ولیعصر و میرداماد به این اماکن مراجعه کرده اند تشکیل می دهند. دادههای لازم از طریق پرسشنامه استاندارد 32 سؤالی از 337 نفر از افراد که به روش غیراحتمالی دردسترس انتخاب شدند، گردآوری گردید. برای آزمون الگوی از روش رگرسیون چندگانه تعدیل شده استفاده شد. نتایج تجزیهوتحلیل داده ها منجر به تأیید هر هشت فرضیه پژوهش گردید. بر این اساس مشخص شد که اثرهای بینفردی هنجاری، مبدأ برند، نیاز به منحصربهفرد بودن و تمایل به ظاهربینی به عنوان متغیرهای مستقل پژوهش بر شکل گیری تصویر برند مبلمان لوکس اثر مثبت و معناداری دارند. علاوه بر این هر دو متغیر نیاز به منحصر بفرد بودن و تمایل به ظاهربینی بر ارتباط بین اثرهای بینفردی هنجاری و مبدأ برند با متغیر وابسته تصویر برند کالای لوکس، اثر تعدیلگر مثبت دارند. در انتها با توجه به نتایج به دست آمده از تحلیل داده ها، پیشنهادات کاربردی به منظور توسعه صنعت مبلمان (بهویژه مبلمان لوکس) در ایران ارائه شده است. t Current research is aimed to investigate and identify influential factors on development of brand image for luxury furniture and investigate moderation role of need for uniqueness and vanity of customers. Statistical population of this research is all the customers who have visited or purchased from Iran furniture market, Valiasr and Mirdamad Street. Data has been gathered from standard 32-question questionnaire from 337 samples which were selected by non-probability convenience sampling. For analyzing the model, moderated multiple-regression were used. All eight hypotheses were supported. Results shows that normative interpersonal influences, brand origin, need for uniqueness and vanity which are independent variables have positive significant effect on development of brand image of luxury furniture. Moreover, both need for uniqueness and vanity had positive moderating effect on the relationship of normative interpersonal influences and brand origin with brand origin as a dependent variable. At the end, regarding the results from data analysis, practical recommendations for development of furniture industry (particularly luxury furniture) in Iran has been presented. Keywords: Brand Image; Brand Origin; Normative Interpersonal Influences; Need for Uniqueness; Vanity
Amaldoss, W., & S. Jain. (2005). Pricing of Conspicuous Goods: A Competitive Analysis of Social Effects. Journal of Marketing Research, 42(1), 30â42.
Ariely, W., & Levav, I. (2000). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 18, 39-50.
Batra, R., Venkatram, R., Alden, D. L., Steenkamp, J. E. M., & Ramachander, S. (2000). Effects of Brand Local and Nonlocal Origin on Consumer Attitudes in Developing Countries. Journal of Consumer Psychology, 9(2), 83-5.
Bearden, W. O., Netemeyer, R. G., & Teel, J. E. (1989). Measurement of Consumer Susceptibility to Interpersonal Influence. Journal of Consumer Research, 15, 473â 481.
Brinberg, M., & Price, C. (1987). The Fall-out from French Nuclear Testing in the South Pacific: A Longitudinal Study of Consumer Boycotts. International Marketing Review, 22(2), 199-224.
Burnkrant, R.E., & Cousineau, A. (1975). Informational and Normative Social Influence in Buyer Behavior. The Journal of Consumer Research, 2, 206â215.
Cervino, H. (2005). A Note on the Predictive Validity of the CETSCALE. Journal of the Academy of Marketing Science, 20(3), 261-4.
Dontho, B. (2011). The effects of Price, Brand, and Store Information on Buyer's Product Evaluations. Journal of Marketing Research, 28, 307-319.
Dubois, B., & Paternault, C. (1995). Observation: Understanding the World of International Luxury Brands: The Dream Formula. Journal of Advertising Research, 35(4), 69-76.
Durvasula, S., Lysonskil, S., & Watson, J. (2001). Does Vanity Describe Other Cultures? A Cross-Cultural Examination of the Vanity Scale. The Journal of Consumer Affairs, 35(1), 180-199.
Hamzaoui, M., & Essoussi, O. (2010). Cultural Variations in Country of Origin Effects. Journal of Marketing Research, 8, 309-317.
Hennings I., & Seibels, H. (2013). On The Evaluation of Structural Equation Models. Journal of the Academy of Marketing Science, 16(1), 74-94.
Hsieh, I., & Lindbrige, R. (2005). The Role of Consumer Patriotism in the Choice of Domestic versus Foreign Products. Journal of Advertising Research, 6, 25-32.
Hume, L. (2010). Brand Origin Identification by Consumers: A Classification Perspective. Journal of International Marketing, 16, 39-71.
Kotler, P., & Gertner, N. (2002). A Less-Developed Country Perspective of Consumer Ethnocentrism and Country-of-Origin Effects: Indonesian Evidence. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 18(2), 79-92.
Levy, S. J. (1959). Symbols for Sale. Harvard Business Review, 37(4), 117-124.
Mazzalovo, M. (2012). The Effects of Country of Design and Country of Assembly on Evaluative Beliefs about Automobiles and Attitudes toward Buying Them. Journal of International Consumer Marketing, 10(3), 85-113.
Nebenzahl, I. D., Jaffe, E. D., & Usunier, J. C. (2003). Personifying Country of Origin Research. Management International Review, 43(4), 383-406.
Netemeyer, R. G., Durvasula, S., & Lichtenstein, D. R. (1995). A Cross-National Assessment of the Reliability and Validity of the CETSCALE. Journal of Marketing Research, 28, 320-8.
Papadopoulos, N. (1993). What Product and Country Images are and are not. International Business Press, New York.
Park, C. W., & Lessig, V. P. (1977). Students and Souse Wives: Differences in Susceptibility to Reference Group Influence. The Journal of Consumer Research, 4, 102â110.
Price, B., Feick, W., & Higie, P. (1987). Brands as Signals: Across-Country Validation Study. Journal of Marketing, 70, 34-49.
Ratner F., & Kahn, E. (2011). Strategy and Ethnocentrism. London: Croom-Helm.
Samiee, B. (2005). Multivariate data analysis (5th Ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Shukla, P. (2010). Impact of Interpersonal Influences, Brand Origin and Brand Image on Luxury Purchase Intentions: Measuring Inter Functional Interactions and a Cross-National Comparison. Journal of World Business, 3, 1-11.
Stenncamp, H. (2003). Examining the Animosity Model in a Country with a High Level of Foreign Trade. International Journal of Research in Marketing, 21, 23-38.
Tian, R. (2001). But Who Knows Where or When? Reflections on the Images of Countries and Their Products. In N. Papadopoulos, & L. A. Heslop (Eds.), Product-Country Images: Impact and Role in International Marketing (pp. 39-75), New York: International Business Press.
Tovikkai, K., & Jirawattananukool, W. (2010). An Exploratory Study on Young Thai Women Consumer Behavior toward Purchasing Luxury Fashion Brands. Master dissertation. Malardalen University, Sweden.
Wang, P. Z., & Waller, D. S. (2006). Measuring Consumer Vanity: A Cross-Cultural Validation. Psychology & Marketing, 23(8), 665-687.
خورشیدی, غلامحسین, قنبرزاده میاندهی, رضا, & فخارمنش, سینا. (1393). عوامل مؤثر بر شکل گیری تصویر برند و نقش تعدیل کنندگی نیاز به منحصربهفرد بودن و ظاهربینی مشتریان. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 13(21), 159-176.
MLA
غلامحسین خورشیدی; رضا قنبرزاده میاندهی; سینا فخارمنش. "عوامل مؤثر بر شکل گیری تصویر برند و نقش تعدیل کنندگی نیاز به منحصربهفرد بودن و ظاهربینی مشتریان", چشم انداز مدیریت بازرگانی, 13, 21, 1393, 159-176.
HARVARD
خورشیدی, غلامحسین, قنبرزاده میاندهی, رضا, فخارمنش, سینا. (1393). 'عوامل مؤثر بر شکل گیری تصویر برند و نقش تعدیل کنندگی نیاز به منحصربهفرد بودن و ظاهربینی مشتریان', چشم انداز مدیریت بازرگانی, 13(21), pp. 159-176.
VANCOUVER
خورشیدی, غلامحسین, قنبرزاده میاندهی, رضا, فخارمنش, سینا. عوامل مؤثر بر شکل گیری تصویر برند و نقش تعدیل کنندگی نیاز به منحصربهفرد بودن و ظاهربینی مشتریان. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 1393; 13(21): 159-176.