خوانش لاکانی از میل مصرف‌کننده در ساحت‌های خیالی و نمادین

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار و عضو هیئت علمی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی

2 استادیار و عضو هیات علمی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی

3 کارشناس ارشد، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی

چکیده

هدف: درک و آگاهی از چگونگی شکل‌گیری عنصر «میل»، یکی از مهم‌ترین ابعاد مطالعه روانشناسی مصرف‌کننده است. هم‌نشینی روانشناسی و بازاریابی می‌تواند دریافت روشن‌بینانه‌تری را از کنش‌های منتهی به خرید ارائه دهد. این پژوهش با تمرکز بر «ناخودآگاه» و نقش «دیگری» در شکل‌گیری «میل» در پی مفصل‌بندی سنجه «میل مصرف‌کننده»، با استفاده از تبیین لاکان در دو ساحت خیالی و نمادین است.
روش‌شناسی: پس از مطالعه ادبیات مرتبط با نظریات روانکاوی لاکان  به مفهوم‌سازی ابعاد، مؤلفه‌ها و نشانگرهای سنجه میل مصرف‌کننده در دو ساحت خیالی و نمادین اقدام شد. سپس مدل و سنجه طراحی‌شده بر اساس داده‌های گردآوری‌شده از جامعه آماری این مطالعه شامل خریداران/ استفاده‌کنندگان خودروهای لوکس در شهر تهران ، به روش پیمایش تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌ها مؤید آن است که میل مصرف‌کننده در سطح ناخودآگاه تحت تأثیر مفاهیمی است که لاکان در هر دو ساحت خیالی و نمادین به‌عنوان جایگاه‌هایی برای تعریف «دیگری کوچک» و «دیگری بزرگ» طبق قواعد زبان شناسانه مطرح نموده است.
نتایج: تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد مؤلفه‌های نوستالژی گرایی، شعف موقت، فانتزی گرایی، خیال‌پردازی، امنیت محوری و آرامش دهندگی در ساحت خیالی و نیز مؤلفه‌های تبعیت و هویت مداری اجتماعی در ساحت نمادین، می‌تواند جنبه‌های مختلف میل مصرف‌کننده را تحلیل نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Lacanian concept of consumer desire, The imaginary and symbolic orders

نویسندگان [English]

  • Mehdi Khademi Gerashi 1
  • hossein alipour 2
  • masoud chitsaz 3
1 Associate Professor, Institute for Management and Planning Studies (IMPS)
2 Assistant Professor, Institute for Management and Planning Studies (IMPS)
3 MA, Institute for Management and Planning Studies (IMPS)
چکیده [English]

Abstract
Objective: Understanding and knowing how the "desire" element is formed is one of the most important aspects of studying consumer psychology. The combination of psychology and marketing can provide a more insightful understanding of the actions leading to consumer purchases. Focusing on the "unconscious" and the role of "other" in the formation of "desire", this research aims to elaborate the measure of "consumer desire" using Lacan's explanation in two imaginary and symbolic fields.
Methodology: After studying the literature related to Lacan's psychoanalytical theories, the conceptualization of the dimensions, components, and indicators of the consumer's desire measure was carried out in two imaginary and symbolic fields. Then, the model and measure designed based on the data collected from the statistical population of this study, including buyers/users of luxury cars in Tehran, were analyzed by survey method.
Findings: The findings confirm that the consumer's desire at the subconscious level is influenced by the concepts that Lacan proposed in both imaginary and symbolic fields as places to define "small other" and "big other" according to linguistic rules.
Results: The data analysis shows that the components of nostalgia, temporary bliss, fantasy, imagination, central security, and relaxation in the imaginary field, as well as the components of compliance and social identity in the symbolic field, can analyze different aspects of consumer desire.
Keywords: Consumer desire, Desire, Lacan, Theory of Other, Imaginary field, Symbolic field

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Desire
  • Lacan
  • Theory of Other
  • Imaginary field
  • Symbolic field