نقش میانجی رضایت در تأثیر تصویر مقصد بر توسعۀ گردشگری مذهبی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 * استادیار، گروه مدیریت ،دانشکده علوم اداری و اقتصاد،دانشگاه اصفهان (نویسنده مسئول).

2 استادیار، گروه مدیریت ،دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان.

3 *** استادیار، گروه مدیریت ،دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان

4 دانشجوی دکتری، دانشگاه شهید بهشتی.

چکیده

     تصویر مقصد و رضایت گردشگر از اجزای کلیدی دستیابی به موفقیت در بهبود و توسعه صنعت گردشگری به‌شمار می­آید. هدف مقاله حاضر بررسی و تعیین میزان تأثیر­گذاری تصویر مقصد و رضایت گردشگران مذهبی از امکانات و خدمات گردشگری ارائه‌شده بر توسعه گردشگری مذهبی در شهر قم است. در پژوهش حاضر برای تحلیل نقش میانجی رضایت در تأثیر تصویر مقصد بر توسعه گردشگری مذهبی از الگوی تلفیقی استفاده‌ شده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. با استفاده از نمونه‌گیری در‌دسترس تعداد 215 پرسشنامه با پایایی 937/0 جمع‌آوری شد. برای تحلیل داده‌ها از روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم‌افزار PLS2 استفاده‌ شده است. یافته­های پژوهش نشان داد که تصویر مقصد بر توسعه گردشگری مذهبی با اثر کل 67/0، تأثیرگذار است که به‌صورت مستقیم اثر ضعیف و به‌صورت غیرمستقیم از طریق متغیر میانجی رضایت اثر قوی دارد. این موضوع نشان می‌دهد که اثر غیرمستقیم متغیر رضایت گردشگر در این رابطه بیشتر از اثر مستقیم است؛ درنتیجه رضایت گردشگر نقش اساسی در این رابطه دارد.

کلیدواژه‌ها


  1. Amin Bidokhti, A.A, Nazari, M. (2009). The role of marketing in tourism development, Business Management Perspective, 32, 49-68 (in Persian).
  2. Armario, E.M. (2007). Tourism satisfaction: An analysis of its antecedents. Journal of Environmental Economics and Management, 26, 271-292.
  3. Assael, H. (1984). Consumer behavior and marketing action. Boston: Kent Publishing.
  4. Baloglu, S., Pekcan, A., Chen, S. L, and Santos, J. (2003). The relationship between destination performance, overall satisfaction, and behavioral intention for distinct segments. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 4(3–4), 149-165.
  5. Beerli A, Martin, J.D. (2004). Factors influencing destination image. Annals of Tourism Research, 31(3), 657-681.
  6. Bigne, J. E., Sanchezb, M.I. & Sanchez, J. (2001). Tourism image, evaluation variables and after purchase behavior: inter-relationship. Tourism Management, 22(6), 607-616.
  7. Castro, C.B., Armario, E.M. and Ruiz, D.M. (2007). The influence of market heterogeneity on the relationship between a destination’s image and tourists future behavior. Tourism Management, 28(1), 175-187.
  8. Chon, K.S. (1990). The role of destination image in tourism: a review and discussion. The Tourist Review, 45(2), 2-9
  9. Cohen, E. (1972). Toward sociology of international tourism. Social Research, 39(1), 164-182.
  10. Cristea, A.A., Apostol, M.S. and Dosescu, T. (2015). The role of media in promoting religious tourism in romania. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 188, 302-306.
  11. Gallarza, M. G., and Saura, G.I. (2006). Value dimensions, perceived value, satisfaction and loyalty: an investigation of university students’ travel behaviour. Tourism Management, 27(3), 437-452.
  12. Gartner, W. C. (1993). Image formation process. Journal of Travel and Tourism Marketing, 2(2/3), 191-215.
  13. Hezarjeribi, J, Nagafi, M. M. (2012). Sociological Study of factors affecting tourism development in Iran with a view to attract foreign tourists with approach to attract foreign tourists, journal of Geography and Environmental Planning, Twenty-third year, 3, pp. 133-146(in Persian).
  14. Huong T. Buia & Tuan-Anh Leb (2016). Tourist Satisfaction and Destination Image of Vietnam's Ha Long Bay. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 21, 795-810.
  15. Kozak, M. and Rimmington, M. (2000). Tourist satisfaction with Mallorca, Spain, as an off-season holiday destination. Journal of Travel Research, 38(3), 260-269.
  16. Kiani Feizabadi, Z. (2015). The effect of image and personality on interest and satisfaction of tourists (Case Study: Domestic tourists in Isfahan city). Journal of planning and tourism development, Fifth year, 16, 149-167(in Persian).
  17. Kurt Matzlera, Andreas Strobla,, Nicola Stokburger-Sauera,, Artur bovnickyc, & Florian Bauerd. (2016). Brand personality and culture: The role of cultural differences on the impact of brand personality perceptions on tourists' visit intentions. Tourism Management., 52, 507–520
  18. Lee, T.H. (2009). A structural model to examine how destination image, attitude and motivation affect the future behaviour of tourists. Leisure Sciences, 31(3), 215-236.
  19. Mahmoodi Meimand, M, Farsanjani, H, and Taheri Mousavi, S. (2013). Offering a combination model of factors affecting on development and acceptance of virtual tourism in Iran, Business Management Perspective, 13, 113-123 (In Persian).
  20. Mahmoodi, S, Ranjbarian, B, and Fathi, S. (2015). Development model of potential tourists image from Iran tourism destination. Journal of Tourism Management Studies, 29, 21-44(in Persian).
  21. Murphy, C., & Boyle, E. (2006). Testing a conceptual model of cultural tourism development in the post-industrial city: A case study of Glasgow. Tourism & Hospitality Research, 6(2), 111-128.
  22. O'Leary S. and Deegan J. (2005). Ireland's image as a tourism destination in France: attribute importance and performance. Journal of Travel Research, 43(3), 247-256.
  23. Oliver, R. L. (1997). Satisfaction: A Behavioral Perspective on the Consumer. New York: Irwin/McGraw-Hill.
  24. Pike, S. (2002). Destination image analysis- a review of 142 papers from 1973 to 2000. Tourism Management, 23(5), 541-549.
  25. Pike, S. and Ryan, C. (2004). Destination positioning trough a comparation of cognitive, affective and conative perceptions. Journal of Travel Research, 42(4), 333-342.
  26. Prayag, G., & Ryan, C. (2011). Antecedents of tourists’ loyalty to Mauritius: The role and influence of destination image, Place attachment, Personal Involvement, and satisfaction. Journal of Travel Research, 51(3), 342-356.
  27. Prebežac, D. and Mikulic, J. (2008). Destination image and key drivers of perceived destination attractiveness. TRŽIŠTE, 20(2), 163-178.
  28. UNWTO (2011a). Religious Tourism in Asia and the Pacific. Spain: Madrid. ISBN-13: 978-92-844-1380-5.
  29. Wang, C. and Hsu, M.K. (2010). The relationship of destination image, satisfaction and behaviour intentions: an integrated model. Journal of Travel and Tourism marketing, 27(8), 829-843.
  30. Wetzels, M., Odcerkerken-Schroder, G., and Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modelling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS Quarterly, 33(1), 177–195