4
**** دانشآموخته دکتری، دانشگاه تهران (نویسنده مسئول).
چکیده
قابلیتهای عملیاتی ازجمله مهمترین قابلیتهای سازمانی هستند که میزان قوت و ضعف آنها نقش تأثیرگذاری بر عملکرد شرکتها دارد. با اینحال، در شرایط پویایی محیط خارجی، ضرورت دارد که این قابلیتها بهروزرسانی و اصلاح شوند. پژوهشها نشان میدهند که مجموعهای از قابلیتهای سازمانی باعنوان «قابلیتهای پویا» وجود دارند که نوسازی و بازپیکرهبندی قابلیتهای عملیاتی مانند قابلیتهای بازاریابی و فناورانه را میسر میکنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر قابلیتهای عملیاتی در میانجیگری رابطه بین قابلیتهای پویا و عملکرد شرکت انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل شرکتهای مشاوره مدیریت کشور ایران بود. برای گردآوری دادهها، پرسشنامهای طراحی و در میان مدیران عامل این شرکتها توزیع شد. برای بررسی وتحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری واریانسمحور استفاده شد. نتایج نشان داد که عملکرد شرکت و قابلیتهای عملیاتی در شرکتهایی قویتر هستند که قابلیتهای پویای قویتری داشته باشند؛ بهعلاوه قابلیتهای عملیاتی، رابطه بین قابلیتهای پویا و عملکرد شرکت را میانجیگری میکند.
Amit, R. & Shoemaker, P. J. H. (1993). Strategic assets and organizational rents. Strategic Management Journal, 14, 33-46.
Chen, R., Sun, C., Helms, M. M., & Jih, W. (2008). Aligning information technology and business strategy with a dynamic capabilities perspective: A longitudinal study of a Taiwanese semiconductor company. International Journal of Information Management, 28(5), 366-378.
Day, G. S. (1994). The capabilities of the market-driven organization. Journal of Marketing, 58, 37â51.
Eisenhardt, K. M., & Martin, J. A. (2000). Dynamic capabilities: what are they? Strategic Management Journal, 21(10-11), 1105â1121.
Ellonen, H.-K., Jantunen, A., & Kuivalainen, O. (2011). The Role of Dynamic Capabilities in Developing Innovation-Related Capabilities. International Journal of Innovation Management, 15(03), 459â478.
Eriksson, T. (2014). Processes, antecedents and outcomes of dynamic capabilities. Scandinavian Journal of Management, 30(1), 65â82.
Fornell, C., & Larcker, D. (1981). Evaluating structural equation models withunobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(3), 39-50.
Gall, M. D., Gall, J. P., & Borg, W. R. (2007). Educational research: An introduction (8th ed.). Boston, MA: Pearson Education.
Garcia-Morales, V. J., Llorens-Montes, F. J. & Verdu-Jover, A. J. (2007), Influence of personal mastery on organizational performance through organizational learning and innovation in large firms and SMEs, Technovation, 27(9), 547-68.
Hajipour, B. Jafarizade, F., Rahimi, F. (2015). The effect of strategic orientation and marketing capabilities on export performance. Journal of Business Management Perspective, 14(22) (in Persian).
Heidari, A., Seyed Kalali, N. & Heydari, E. (2014). An Introduction to the Development Dillemma of Management Consulting Industry in Iran. The Annual Conference of Strategic Management, Tehran, Iran (in Persian).
Helfat, C. E., Finkelstein, S., Mitchell, W., Peteraf, M., Singh, H., Teece, D. and Winter, S. (2007). Dynamic Capabilities: Understanding Strategic Change in Organizations. London: Blackwell.
Heusinkveld, S., Benders, J., & Berg, R. Van Den. (2009). Technovation From market sensing to new concept development in consultancies : The role of information processing and organizational capabilities. Technovation, 29(8), 509â516.
Li, D., & Liu, J. (2014). Dynamic capabilities, environmental dynamism, and competitive advantage: Evidence from China. Journal of Business Research, 67(1), 2793-2799.
MacInerney-May, K. (2011). The Value of Dynamic Capabilities for Strategic Management. Doctoral dissertation, University of Koln.
Moatmani, A., Rastegar, A., Hemati, A. (2015). The systematic model of increasing profit through customer relationship management, Journal of Business Management Perspective, 14(23) (in Persian).
Morgan, N. A., Vorhies, D. W., & Mason, C. H. (2009). Market orientation, marketing capabilities, and firm performance. Strategic Management Journal, 30(8), 909â920.
Pavlou, P. A. & El Sawy, O. A. (2011). Understanding the elusive black box of dynamic capabilities, Decision Sciences, 42, 239â273.
Protogerou, A., Caloghirou, Y., & Lioukas, S. (2011). Dynamic capabilities and their indirect impact on firm performance, Industrial and Corporate Change, 21, 615â647.
Seyed Kalali, N. (2016). Developing a Model of Competitive Advantage in Knowledge Intensive Business Services Based on Dynamic Capability Theory: A Study on Management Consulting Industry. PhD. dissertation, University of Tehran.
Song, J., & Shin, J. (2008). The paradox of technological capabilities: A study of knowledge sourcing from host countries of overseas R&D operations. Journal of International Business Studies, 39, 291-303.
Steigenberger, N. (2014). Only a matter of chance? How firm performance measurement impacts study results. European Management Journal, 32(1), 46â65.
Teece, D. J. (2007). Explicating Dynamic Capabilities: the Nature and Microfoundations of (Sustainable) Enterprise Performance. Strategic Management Journal, 28(13), 1319â1350.
Wernerfelt, B. (1984). A resource based view of the firm. Strategic Management Journal, 5(2), 171â180.
Wilden, R., Devinney, T. M., Dowling, G. R. (2016). The Architecture of Dynamic Capability Research: Identifying the Building Blocks of a Configurational Approach. The Academy of Management Annals. DOI: 10.1080/19416520.2016.1161966.
Wilden, R., Gudergan, S. P., (2015). The impact of dynamic capabilities on operational marketing and technological capabilities: investigating the role of environmental turbulence. Journal of the Academy of Marketing Science, 43 (2), 181â199.
Wilden, R., Gudergan, S., Nielsen, B. B., & Lings, I. (2013). Dynamic capabilities and performance: Strategy, structure and environment. Long Range Planning, 46(1-2), 72â96.
Wilhelm, H., Schlömer, M., & Maurer, I. (2015). How Dynamic Capabilities Affect the Effectiveness and Efficiency of Operating Routines under High and Low Levels of Environmental Dynamism. British Journal of Management, 26(2), 327â345.
Weerawardena, J. (2003). The role of marketing capability in innovation-based competitive strategy. Journal of Strategic Marketing, 11(1): 15â 35.
Zhang, M. J. (2007). Is support for top managersâ dynamic capabilities, environmental dynamism, and firm performance: An empirical investigation. Journal of Business & Management, 13(1), 57-77.
حیدری, علی, دیواندری, علی, اعرابی, سید محمد, & سید کلالی, نادر. (1395). رابطه قابلیتهای پویا و عملکرد شرکت با میانجیگری قابلیتهای عملیاتی. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 15(27), 125-140.
MLA
علی حیدری; علی دیواندری; سید محمد اعرابی; نادر سید کلالی. "رابطه قابلیتهای پویا و عملکرد شرکت با میانجیگری قابلیتهای عملیاتی", چشم انداز مدیریت بازرگانی, 15, 27, 1395, 125-140.
HARVARD
حیدری, علی, دیواندری, علی, اعرابی, سید محمد, سید کلالی, نادر. (1395). 'رابطه قابلیتهای پویا و عملکرد شرکت با میانجیگری قابلیتهای عملیاتی', چشم انداز مدیریت بازرگانی, 15(27), pp. 125-140.
VANCOUVER
حیدری, علی, دیواندری, علی, اعرابی, سید محمد, سید کلالی, نادر. رابطه قابلیتهای پویا و عملکرد شرکت با میانجیگری قابلیتهای عملیاتی. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 1395; 15(27): 125-140.