آینده پژوهی توسعه اتوماسیون فرآیندهای سازمانی بر مبنای فناوری‌های نسل پنجم کسب و کار الکترونیک در ایران

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی مدیریت، دانشگده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا

2 گروه آموزشی مدیریت فناوری اطلاعات، گرایش هوشمندی کسب و کار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس

10.48308/jbmp.2025.238450.1657

چکیده

پژوهش حاضر به فراتحلیل توسعه اتوماسیون فرآیندهای سازمانی بر مبنای فناوری‌های E-Business 5.0 می‌پردازد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و بررسی نقش و میزان تاثیر هر یک از شاخص‌های توسعه اتوماسیون در سازمان‌ها با بهره‌گیری از تکنیک آینده‌پژوهی میک‌مک است. در این راستا، ابتدا ادبیات پزوهش مرتبط با اتوماسیون و فناوری‌های E-Business 5.0 بررسی شده و سپس مصاحبه‌هایی با خبرگان علمی و عملی در این حوزه، صورت پذیرفته‌است. بر این اساس ۳۳ شاخص احصا که در هشت گروه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، مالی، پذیرش فناوری، قوانین و مقررات، رضایت و تجربه مشتری، تحلیل داده و بینش تجاری، نوآوری و رقابت پذیری و توسعه پایدار، دسته‌بندی شدند. پس از استخراج شاخص‌های موثر، تحلیل اثرگذاری-وابستگی این شاخص‌ها صورت پذیرفت. یافته‌های پزوهش نشان می‌دهد که شاخص‌های گروه زیر ساخت فناوری اطلاعات و پذیرش فناوری تاثیرگذار ترین شاخص‌ها و شاخص‌های گروه توسعه پایدار، مالی و قوانین و مقررات از پایین‌ترین میزان اثرگذاری در سیستم برخوردارند، همچنین شلخص‌های گروه تحلیل داده و بینش تجاری دارای اثرپذیری بالایی از سیستم هستند. پژوهش به سیاست‌گذاران و مدیران امکان برنامه‌ریزی بهتر جهت پذیرش فناوری‌های E-Business 5.0 جهت توسعه اتوماسیون اداری را می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Futures Studies of the Process Automation Development in Organizations Based on E-Business 5.0 Technologies in Iran

نویسندگان [English]

  • Zahra Razmi 1
  • Forough Mohammadi 2
1 Department of Management, Faculty of Social Sciences and Economic, Alzahra University. Tehran,, Iran
2 Department of Information Technology Management, Business Intelligence Orientation, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University
چکیده [English]

Introduction: The automation of organizational processes through advanced digital technologies such as E-Business 05, represents a cornerstone of digital transformation in today's fast-paced business environments. Technologies including Artificial Intelligence (AI), the Internet of Things (IOT), and Big Data analytics enable organizations to optimize processes, enhance customer experience, and strengthen competitiveness. Despite the global recognition of these innovations, their adoption and implementation in countries like Iran face significant challenges, such as inadequate infrastructure, cultural resistance, and a lack of supportive policies. This study aims to conduct a structural analysis of key factors influencing the development of process automation in organizations, leveraging the MICMAC (Impact Matrix Cross- Reference Multiplication Applied to a Classification) analysis technique.
Methods: This study utilized a mixed-methods approach in tow main phases:
1- Literature Review:
2- Qualitative Analysis: Semi-structured interviews were conducted with nine academic and organizational experts, specializing in E-Business 05 and digital technologies. The indicators were further refined, and their interdependencies were analyzed using the MICMAC tool.
Results: The study revealed the following findings:
1. Key Influential Factors
2. Dependent Indicators
3. Core Drivers
4. Systemic Insights
Conclusion: By identifying key drivers and dependencies through the MICMAC technique, policymakers, and organizational leaders can prioritize investments in critical areas, such as IT infrastructure and cultural adaptation, to accelerate digital transformation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Futures Studies
  • Organizational process automation
  • customer experience improvement
  • E-Business 5.0
  • influence-dependence diagram
Vetrivel, S. C., Sabareeshwari, V., Arun, V. P., & Sowmiya, K. C. (2024). Managing Smart Technologies in the Digital Age: E-Business 5.0. Smart Technologies and Innovations in E-Business, (pp. 1-24).
Tariq, M. U. (2024). Leading Smart Technologies and Innovations for E-Business 5.0: Applications and Management Frameworks. Smart Technologies and Innovations in E-Business, (pp.  (pp. 25-46)).
 
Minz, N. K. (2024‏). E-Business 5.0: Pioneering Smart Technologies and Innovations for Digital Transformation. Smart Technologies and Innovations in E-Business, 47-59.
 
Chen, S., Xu, Z., Xu, D., & Gou, X. (‏2024). Customer purchase prediction in B2C e-business: A systematic review and future research agenda. Expert Systems with Applications, 124261.
 
Farinha, D., Pereira, R., & Almeida, R. (2024). A framework to support Robotic process automation. Journal of information technology39(1), 149-166.‏
 
Marzdar, M. H. (2025). Artificial Intelligence in Iran's Public Administration: Opportunities, Challenges, and Strategic Approaches for Governance Innovation. International Journal of applied Research in Management, Economics and Accounting2(2), 16-35.‏
 
Yazdani, H., Akbari Asl, R., & Shirazi, M. (2024). Identification of behavioral Barriers in implementing evolutionary projects. Journal of Strategic Management Studies15(57), 55-71.‏
 
Barani, S., Faghih, A., & Najafbagy, R. (2017). Barriers to administrative reforms in Iran: A study on organizational culture. Public Management Researches10(36), 5-30.‏
 
Huo, D., Ouyang, R., Tang, A., Gu, W., & Liu, Z. (2024‏). New growth in cross-border E-business: evidence from gray forecasting to cross-border E-business in China. Journal of Internet and Digital Economics, 4(1), 12-29.
 
Ayinla, B. S., Atadoga, A., Ike, C. U., Ndubuisi, N. L., Asuzu, O. F., & Adeleye, R. A. (2024). The Role Of Robotic Process Automation (Rpa) In Modern Accounting: A Review-Investigating How Automation Tools Are Transforming Traditional Accounting Practices. Engineering Science & Technology Journal5(2), 427-447.‏
 
Sunarjo, W. A., Muhardono, A., Prasetiani, T. R., & Sultan, M. A. (2024‏). Pendampingan Strategi Pengelolaan Transformasi Digital: E-Business Strategy And Implementation. SOCIRCLE: Journal Of Social Community Service, 3(1), 1-10.
 
Lyulyov, O., Pimonenko, T., Saura, J. R., & Barbosa, B. (2024‏). How do e-governance and e-business drive sustainable development goals? Technological Forecasting and Social Change, 199, 123082.
 
Purnomo, A., Asitah, N., Afia, N., Septianto, A., Rosyidah, E., Persada, S. F., & Maulana, F. I. (2024‏). Competitive strategy and E-business: A review. In AIP Conference Proceedings, (pp. Vol. 2927, No. 1).
 
Rohmatillah, A. S., Butandy, C., Ferdian, F. R., Agusta, M., & Pratama, M. A. Y. (2024 ‏). E-Business dan E-Commerce. COMSERVA: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 3(11),4405-4415.
 
 
Baskoro, T. (2024‏). Digital Disruption: Landscape of E-Business for Competitive Advantage. Advances in Business & Industrial Marketing Research, 2(1), 1-14.
 
 
Vlacic, L., Huang, H., Dotoli, M., Wang, Y., Ioannou, P. A., Fan, L., ... & Wang, F. Y. (2024). Automation 5.0: The key to systems intelligence and Industry 5.0. IEEE/CAA Journal of Automatica Sinica11(8), 1723-1727.
Wang, W., Wang, J., & Wu, H. (2024). Assessing the Impact of New Digital Infrastructure on Enterprise Green Transformation from a Triple Performance Perspective. Journal of the Knowledge Economy, 1-40.
Bundela, R., Dhanda, N., & Verma, R. (2024). Bridging Blockchain with Cloud Computing: A Blockchain-as-a-Service (BaaS) Approach. In 2024 15th International Conference on Computing Communication and Networking Technologies (ICCCNT) (pp. 1-8).
Bakator, M., Ćoćkalo, D., Makitan, V., Stanisavljev, S., & Nikolić, M. (2024). The three pillars of tomorrow: How Marketing 5.0 builds on Industry 5.0 and impacts Society 5.0? Heliyon10(17).
Brundin, E., Liu, F., & Cyron, T. (2021). Emotion in strategic management: A review and future research agenda. Long Range Planning, 102144.
 
Hosseini, A., Zarei, B., Ahmadi, A., & Rostami, R. (2021). Futures study of regional development with emphasis on employment in the marine economy, A case study of Bushehr province. Geographical Planning of Space, 11(39), 129-152.