تأثیر بسته بندی بر تصویر شناسه در محصولات غذایی

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

بسته بندی یک محصول ترکیبی از عناصر گوناگون است که هر کدام از آن ها می توانند در ایجاد تصویر مشخصی در ذهن مصرف کننده مؤثر باشند. این پژوهش با هدف نشان دادن تأثیر مستقیم دو عنصر تصویری بسته بندی: رنگ و شکل بر دو تداعی نمادین (شخصیت شناسه) و کارکردی (باورها در مورد شناسه) مربوط به تصویر شناسه در صنایع غذایی، شکل گرفته است. برای دستیابی به این هدف، با انجام مراحل مختلفی فرضیه های پژوهش با استفاده از نرم افزار spss مورد آزمایش قرار گرفت و با روش های آزمون t و تحلیل واریانس چندگانه داده ها تجزیه و تحلیل شد. بررسی ها نشان داد که باورها در مورد شناسه و همچنین ابعاد شخصیت شناسه از تغییر رنگ و شکل بسته بندی تأثیر می پذیرند. نتایج نشان می دهد که عناصر تصویری بسته بندی متغیرهایی هستند که می توانند در ایجاد و انتقال یک تصویر مشخص از شناسه تأثیرگذار باشند. تداعی هایی که با این ویژگی های ظاهری ایجاد می شوند، سیاست های ارتباطی و تصمیم های مربوط به جایگاه یابی یک کالا را در رده های گوناگون کالا شکل می دهند. کاربرد اصلی این پژوهش پاسخ دادن به سختی های پیش روی مدیران شناسه و طراحان در مجسم کردن و انتقال پیام های شناسه از طریق ویژگی های فیزیکی است. داشتن درک بیشتر از تأثیر جنبه های بصری به آن ها این امکان را می دهد تا محتوای پیام های خود را بهتر جهت دهی کنند و جایگاه مناسب تری را در برابر شناسه های رقیب بیابند

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The impact of packaging on brand image in food products

  1. ١. خاکبیز، سوسن (١٣٨٥). "بستهبندى براى صادرات: اهمیت نقش نیازها، تبلیغات، طراحى، در صادرات محصولات. " نشریه صنعت بستهبندی، شماره ٧٩،٣٨ -١٠.

    ٢. خاکی، غلامرضا (١٣٨۴). روش تحقیق در مدیریت. تهران: مر کز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.

    ٣. رحیم نیا، فریبرز وعلوى، مسلم (١٣٨٧). "بررسى تأثیر نیروی رقابتى بازار بر استراتزى هاى بستەبندی کالا با استفاده از مدل پورتر." نشریه بررسى هاى بازرگانى، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازر گانی، شماره ۶،٣١-١۵.

    ۴. لینکس، ریچارد(١٣٨٠)." بسته بندی، رقیب یا فرزند خوانده تبلیغات؟" نشریه صنعت چاب ، شماره ٢٢٣،۵۶-٠۵٨

    1. Aaker J.L. (1997), "Dimensions of brand personality." Journal of Marketing Research, 34(3), 347-356.
    2. Enneking, U., Neumann, C. & Heneberg, S. )2007(, "How important intrinsic and extrinsic product attributes affect purchase decision." Food Qual. Pref., 18, 133-138.
    3. Hevner, K. (1935), "Experimental studies of the affective value of colors and lines." Journal of Applied Psychology, 19, 385-398.
    4. Hine, T. (1995), The total package. Boston, Little, Brown and Company.
    5. Keller, K.L. (1993), "Conceptualizing, measuring, and managing customer[1]based brand equity." Journal of Marketing, 57(1), 1-22.
    6. Keller, K.L. (2003), "Brand synthesis: the multidimensionality of brand knowledge." Journal of Consumer Research, 29(4), 595-600.
    7. Keller, K. L. (2008), "Strategic brand management” (3rd ed.). Pearson international edition.
    8. Kreuzbauer, R. & Malter, A.J. (2005), "Embodied cognition and new product design: changing product form to influence brand categorization." Journal of Product Innovation Management, 22(2), 165-176.
    9. Nunnally, J.C. & Bernstein, I.H., (1994), "Psychometric theory" (3rd ed.). Mc Graw-Hill Series in Psychology,
    10. Pantin-Sohier, G. (2009), "The Influence of the Product Package on Functional and Symbolic Associations of Brand Image." Recherche et Applications en Marketing, 24(2), 53-71.
    11. Silayoi, P. & Speece, M. (2007), "The importance of packaging attributes: a conjoint analysis approach." European Journal of Marketing, 41 (11/12), 1495- 1517.