موفقیت هر سازمان در گرو شناخت کامل محیط درونی و بیرونی بازار و تدوین اهداف و راهبردهای بازاریابی متناسب با محیط است. از این رو در این تحقیق محیط بیرونی که شامل جذابیت بازار و محیط درونی که شامل موقعیت رقابتی می شود، مورد بررسی قرار گرفته است. جذابیت بازار از بازارهای پر جاذبه تا کم جاذبه در تغییر است که در این تحقیق بازارهایی که جذابیت بالایی دارند مورد بررسی قرار گرفته اند و موقعیت رقابتی از قوی تا ضعیف می تواند در تغییر باشد که کلیه موقعیتهای رقابتی شرکتها و راهبردهای بازاریابی مرتبط به هر موقعیت رقابتی در این بررسی مورد پژوهش قرار گرفته است. فهم اهداف بازاریابی در هر موقعیت رقابتی و در بازارهای جذاب جزو اهداف تحقیق بوده است. پرسشنامه ای حاوی سوالات باز و بسته بین 151 شرکت فعال در سه صنعت لبنیات مواد پروتئینی و نوشیدنی ها که از زیر بخشهای صنایع غذایی هستند، توزیع شده است. فرضیه اصلی تحقیق بر این امر استوار بوده است که کسب و کارها با قوی تر شدن موقعیت رقابتی تمای دارند تا از اهداف رشد محصول و بازار در بخش بازاریابی استفاده کنند و با کاهش موقعیت رقابتی تمایل دارند تا از اهداف رشد محصول و بازار در بخش بازاریابی استفاده کنند و یا کاهش موقعیت رقابتی کسب و کارها از حفظ و حذف بازارها و محصولات استفاده خواند کرد. نتایج تحقیق حاکی از این است که با قوی تر شدن موقعیت رقابتی شرکتها ابتدا بر اهداف حفظ بازارها و محصولات تأکید می کنند و استفاده از رشد بازارها و محصولات را در اولویت دوم قرار می دهند.
Aaker, A. D. (2001), Strategic Market Management. John Wiley&Sons,Inc, 220- 225.
Bettis, A., William, K. H.(1981). Strategic Portfolio Management in the Multi business Firm. California Management Review, Fall, 4(1), 22-25.
Birger, W. & Cynthia, A. (1986). What Is an Attractive Industry?. Management Science, (32),10, 1223-1230.
Burke C.(1984). Strategic Choice and Marketing Managers: An Examination of Business-Level Marketing. Journal of Marketing Research, (21), 4, 345-359
Brush, C. G., & Vanderwerf, P. A. (1992). A comparison of methods and sources of obtaining estimates of new venture performance. Journal of Business Venturing, (2),7, 157−170.
Bruggen, H. B. (2000). Broadening the perspective on marketing decision models, Research in Marketing, 17,159–168 8-Chakravarthy, B. S. (1986). Measuring strategic performance. Strategic Management Journal, 7(5), 437−458.
Chandler, G. N., & Hanks, S. H. (1993). Measuring the performance of emerging businesses: A validation study. Journal of Business Venturing, 8(5), 391−408.
Churchill, A. (1979). A Paradigm for Developing Better Measures of Marketing Constructs. Journal of Marketing Research, 7, 64-73
Cook J. (1983). Marketing Strategy and Differential Advantage. Journal of Marketing, 47, 68-75
Dougal, P. & Robinson, B. (1990). New Venture Strategies: An Emprical Identification of Eight Archetypes of Competitive Strategies for Entry. Strategic Management Journal, 11, 447-67
Fornell, C. & Wernerfelt, B. (1987). Defensive Marketing Strategy by Customer Complaint Management: A Theoretical Analysis. Journal of Marketing Research 8,337-46
Foster, D. (1970). Product-Market Strategy. Long Range Planning, 3, 70-77
Homburg, C. P., Workman, Jr., & Harley Krohmer (1999). Marketing's Influence Within the firm. Journal of Marketing , 63, 1-17
Mckee, O. P. (1989). Strategic Adaptability and firm Performance: A Market[1]Contingent perspective. Journal of Marketing, 53, 21-35
Menon, A. G., Bharadwaj, T., & Steven W. (1999). Antecedents and Consequences of Marketing Strategy Making: A Model and a Test. Journal of Marketing, 63, 18-40
Menon, A. & Anil, M. (1997). Enviropreneurial Marketing Strategy: The Emergence of Corporate Environmentalism as Market Strategy. Journal of Marketing , 61, 51-67
Neil, S. & Rose, G.(2006). The Effect of Strategic Complexity on Marketing Strategy and Organizational Performance, Journal of Business Research, 59, 1-10.
Park, M. J.(1990). Toward An Integration Model of the Determinants of Business Level Strategic Planning Perspective. Research in Marketing, 10,157-202.
Saxby, L. & C. Abercrombie (1995). Selecting Marketing Strategy Through Environmental analysis. The Journal of Marketing Management, 5(1) , 16 – 20 .
Slater, F. & Eric M. Olson (2001). Marketing's Contribution to the Implementation of Business Strategy: An Empirical Analysis. Strategic Management Journal, 22(11), 1055-1067.
Spohn, D. (2004). Evaluating Market Attractiveness - A New Venture Perspective Ph.D. diss., Galle University.
Stern, N. & G. Rose (2006). The effect of strategic complexity on marketing strategy and organizational performance. Journal of Business Research, 59, 1–10.
Sullivan O. & V. Abela (2007). Marketing Performance Measurement Ability and Firm Performance. Journal of Marketing, 71, 79–93
Subhash, C. (1993). Marketing planning & Strategy. 4 th edition, south Western Publishing, 390-515.
Venkatraman, N., & Ramanujam, V. (1986). Measurement of business performance in strategy research: A comparison of approaches. Academy of Management Review, 11(4), 801−814.
Wissema, J. H. & Pol, H. M. (1980). Strategic Management Archetypes. Strategic Management Journal,1(1), 37-47.
Wind, Y. & Robertson, S. (1983). Marketing Strategy: New Direction for Theory and Research. Journal of Marketing,47,12-25.
بابایی, محمدعلی و غریب نواز, نادر . (1390). طراحی و تبیین اهداف بازاریابی در سطح کسب کار در شرکتهای مواد غذایی. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 10(6), -.
MLA
بابایی, محمدعلی , و غریب نواز, نادر . "طراحی و تبیین اهداف بازاریابی در سطح کسب کار در شرکتهای مواد غذایی", چشم انداز مدیریت بازرگانی, 10, 6, 1390, -.
HARVARD
بابایی, محمدعلی, غریب نواز, نادر. (1390). 'طراحی و تبیین اهداف بازاریابی در سطح کسب کار در شرکتهای مواد غذایی', چشم انداز مدیریت بازرگانی, 10(6), pp. -.
CHICAGO
محمدعلی بابایی و نادر غریب نواز, "طراحی و تبیین اهداف بازاریابی در سطح کسب کار در شرکتهای مواد غذایی," چشم انداز مدیریت بازرگانی, 10 6 (1390): -,
VANCOUVER
بابایی, محمدعلی, غریب نواز, نادر. طراحی و تبیین اهداف بازاریابی در سطح کسب کار در شرکتهای مواد غذایی. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 1390; 10(6): -.