بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری به برند در بازار فرآورده های لبنی

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

دانشگاه پیام نور

چکیده

مبحث برند (مارک تجاری) از جمله مباحثی است که امروزه در کانون توجه شرکتها و فعالان بازار قرار گرفته است. به تبع آن، مسئله وفاداری به مارک تجاری، از مسائل مهم و حتی می توان گفت، حیاتی در بازاریابی امروز دنیا و علی الخصوص بازارهای بالغ بر شمار می رود. در تحقیق حاضر، سعی بر آن بوده است که با مطالعه گسترده در زمینه عوامل مؤثر بر وفاداری، موارد مهم و مشترک، استخراج شده و مورد آزمون واقع گردند تا در نتیجه بتوان عوامل اصلی ایجاد وفاداری در این مورد، در بازار فرآورده های لبنی در شهر تهران- را استخراج کرده و بتوان آن را به عنوان راهنمایی جهت اقدامات شرکتهای فعالی در این زمینه بکار برد. بدین منظور ابتدا به تعریف وفاداری به مارک تجاری و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه محققان و پژوهشگران پرداخته شده است و فرضیه هایی بر پایه این نظرات استخراج شده است. سپس به منظور آزمون فرضیه ها، اطلاعات اولیه از طریق ابزار پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرت و با 5 گزینه و با داشتن آلفای کرونباخ کل 91/0 از قلمرو تحقیق که مناطق 22 گانه شهر تهران بوده و از نظر موضوعی شامل بررسی ارتباط عوامل 6 گانه با وفاداری به محصولات لبنی می باشد و با روش نمونه گیری احتمالی طبقه ای (قشربندی) جمع آوری و با استفاده از روش های آماری تحقیق همبستگی و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد آزمون قرار گرفت که نتایج آن حاکی از تعیین میزان اهمیت عوامل مؤثر بر وفاداری به مارک تجاری در بازار فرآورده های لبنی در شهر تهران به ترتیب آیتم های قیمت، طعم، تبلیغات، بسته بندی، در دسترس بودن و تبلیغات توصیه ای می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of factors affecting brand loyalty in the dairy products market

12- Beerli A., Martin J.D., & Quintana A. (2004). A model of customer loyalty in the retail banking market. European Journal of Marketing, 38)1/2(, 253-285.
13- Bunce, C. & Sparkman, J. (2007). Panel Discussion: Beyond the Buzz – Increasing Revenue and Brand Loyalty in a Multi-Channel World . Paper 376.
14- Butters, G. (1977). Equilibrium Distributions of Sales and Advertising Prices. Review of Economic Studies, 44)3(, 465-485.
15- Chioveanu, I. (2005). Advertising, Brand Loyalty and Pricing. Games and Economic Behavior, 64(2008), 68-80.
16- Clark, M. A. & Wood, R. C. (1998). Consumer loyalty in the restaurant industry – a preliminary exploration of the issues. International Journal of Contemporary Hospitality Management.
17- Cortinas, M., Elorz, M., & Mugica, J. M. (2008). The use of loyalty-cards databases: Differences in regular price and discount sensitivity in the brand choice decision between card and non-card holders. Journal of Retailing and Consumer Services, 15 , 52-62.
 18- Dasgupta, P., & Maskin, E. (1986). The Existence of Equilibrium in Discontinuous Economic Games, I: Theory. Review of Economic Studies, 53, 1-30.
19- Davis-Sramek, B., Mentzer, J.T., & Stank, T.P. (2008). Creating consumer durable retailer customer loyalty through order fulfillment service operations. Journal of Operations Management, 26, 781-797.
20- Farr, S., Tremblay, C. H., & Tremblay, V. J. (2001). The Welfare Effect of Advertising Restrictions in the U.S. Cigarette Industry. Review of Industrial Organization, 18 (1), 147-160.
21- Fehr, V.D., Henrik,N., & Stevik, K. (1998). Persuasive Advertising and Product Differentiation. Southern Economic Journal, 65 (1), 113-126.
22- Heslop, L.A. (2007). A Report to Agriculture and Agri-Food Canada, Consumer Analysis Section. LITERATURE REVIEW OF CANADIAN CONSUMER ATTITUDES AND PERCEPTIONS. Eric Sprott School of Business,Carleton University – Ottawa.
23- Ioan, Ovidiu MOISESCU – A CONCEPTUAL ANALYSIS OF BRAND LOYALTY AS CORE DIMENSION OF BRAND EQUITY – Babes Bolyai University, 1128-1136.
24- Jamal A., Naser, K., (2002). Customer satisfaction and retail banking: an assessment of some of the key antecedents of customer satisfaction in retail banking, European Journal of Marketing, 20/4, 146-160.
25- Kim,W.G., Yen Nee Ng, C., & Kim, Y.S. (2009). Influence of institutional DINESERV on customer satisfaction, return intention, and word-of-mouth. International Journal of Hospitality Management, 28, 10-17.
26- Klemperer P. (1987). Markets with Consumer Switching Costs. Quarterly Journal of Economics, 102, 370-392.
27- Kotler, P. (2003). Marketing insights from A to Z: 80 Concepts Every Manager Needs to Know. John Wiley & Sons Inc., New Jersey.
28- Kuusik, Andres – Affecting Customer Loyalty: Do different Factors Have Various Influences in Different Loyalty Levels? – University of Tartu.
29- Labeagaa, J.M., Ladob,N., & Martos, M. (2007). Behavioural loyalty towards store brands. Journal of Retailing and Consumer Services, 14, 347-356.
30- Lazarevic, V., & Petrovic-Lazarevic, S. (2007). Increasing Brand Loyalty of Generation Y for Future Marketers. MONASH University – Working paper 28/07, Issn 1327-5216.
31- Lee, Carl. Et al. – Structured Neural Network Techniques for Modeling Loyalty and Profitability – Central Michigan University. – Data Mining and Predictive Modeling. – SUGI 30.
32- Martinez, E., Montaner, T., & Pina, J. M. (2008). Brand extension feedback: The role of advertising. Journal of Business Research, 62 (2009), 305-313.
33- McAfee, P. (1994). Endogenous Availability, Cartels, and Merger in an Equilibrium Price Dispersion. Journal of Economic Theory, 62, 20-28.
34- Mellens, M., Dekimpe, M.G. & Steenkamp, B.E.M. (1996). A Review of Brand[1]Loyalty Measures in Marketing. Tijdschrift voor Economie en Management, Vol. XLI,4, 507-533.
35- Milgrom, P. & Roberts, J. (1986). Price and Advertising Signals of Product Quality. Journal of Political Economy, 94 (4), 796-821.
36- Narasimhan, C. (1988). Competitive Promotional Strategies. Journal of Business, 61, 420-440.
37- Nelson, P. (1974). Advertising as Information. Journal of Political Economy, 82 (4), 729-754.
38- Prendergast, G., & Pitt, L. (1996). Packaging, marketing, logistics and the environment are there trade-offs?. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management. 26)6(, 60-72.
39- Rundh, B., (2005). The multi-faceted dimension of packaging. Marketing logistic or marketing tool? . British Food Journal. 107)9(, 670-684.
40- Russell-Bennett, R., McColl-Kennedy, J., & V. Coote, L. (2007). Involvement, Satisfaction, and Brand Loyalty in a small business services setting. Journal of Business Research, 60, 1253-1260.
41- Sergio Brasini, Giorgio Tassinari – The impact of brand loyalty and promotion on consumer behavior – University of Bologna.
42- Soderlund, M., & Rosengren, S. (2007). Receiving word-of-mouth from the service customer: An emotion-based effectiveness assessment. Journal of Retailing and Consumer Services, 14 (2007), 123-136.
43- Sweeney, J., & Swait, J. (2008). The effects of brand credibility on customer loyalty. Journal of Retailing and Consumer Services, 15 (2008), 179-193.
44- Telser, L. (1964). Advertising and Competition. Journal of Political Economy, 72 (6), 551-567.
45- Tremblay, C. & Tremblay, V. J. (1995). Advertising, Price, and Welfare: Evidence from the U.S. Brewing Industry. Southern Economic Journal, 62 (2), 367- 381.
46- Tremblay, V.J., & Martins-Filho, C. (2001). A model of vertical differentiation, brand loyalty, and persuasive advertising – Oregon State University.
47- Vesel, P., & Zabkar, V. (2009). Managing customer loyalty through the mediating role of satisfaction in the DIY retail loyalty program. Journal of Retailing and Consumer Services, 16 (2009), 396-406
48- Wells, L.E, et al. (2007). The importance of packaging design for own-label food brands. International Journal of Retail & Distribution Management. 35)9(, 667-690