نظریه تلفیقی پذیرش و کاربرد فناوری که یکی از جدیدترین نظریه های مطرح در زمینه پذیرش فناوری است حاصل یکپارچگی سازه های مربوط به هشت الگوی پرکاربرد و مهم در حوزه تحقیقات پذیرش فناوری می باشد. در این مقاله سعی شده است پذیرش خدمات بانکداری اینترنتی با استفاده از همین نظریه و با تأکید بر نقش متغیر تعدیل کننده جنسیت مورد بررسی قرار گیرد. برای آزمون فرضیه های تحقیق از داده های بدست آمده از 349 نفر از مشتریان بانک ملی ایران در شهر تهران استفاده شده است. نتایج تحلیل داده ها با استفاده از تکنیک تحلیل مسیر (الگوی یابی معادلات ساختاری) لیزرل نشان داد که هر سه سازه؛ انتظارات مربوط به عملکرد، انتظارات مربوط به تلاش و اثر اجتماعی با قصد استفاده مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی رابطه معناداری دارند. هم چنین رابطه سازه های شرایط تسهیل کننده و قصد رفتاری با استفاده واقعی از خدمات بانکداری اینترنتی معنادار می باشد. تأثیر متغیر تعدیل کننده جنسیت نیز بر ارتباطات موجود در الگوی تحقیق مورد تأیید واقع شده است.
Al-Ghahtani, S.S., Hubona, G.S., & Wang, J. (2007). Information Technology (IT) in Saudi Arabia: Culture and the Acceptance and Use of IT, Information & Management, 44, 681-691.
Bhattacherjee, A. (2000). Acceptance of E-Commerce Services: The Case of Electronic Brokerages, IEEE Transactions on Systems, Man, and Cybernetics-Part A: Systems ad Humans, 30(4), 411-420.
Bhattacherjee, A. (2001). Understanding Information Systems Continuance: An Expectation-Confirmation Model, MIS Quarterly, 25(3), 351-370.
Chang, I-C., Hwang, H-G., Hung, W-F., & Li, Y-C. (2007). Physicians' acceptance of pharmacokinetics-based clinical decision support systems, Expert systems with applications, 33,296-303.
Chau, P.Y.K., Hu, P.J. (2001). Information Technology Acceptance By Individual Professionals: A Model Comparison Approach, Decision Sciences, 32(4), 699-719.
Chiu, C-M., & T.G Wang, E. (2008). Understanding Web-based learning continuance intention: The role of subjective task value, Information & Management, 45, 194-201.
Davis, F.D. (1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology, MIS Quarterly, 13(3), 319-340.
Gupta, B., Dasgupta, S., & Gupta, A. (2008). Adoption of ICT in a government organization in a developing country: An empirical study, Journal of Strategic Information Systems,17,140-154.
Harrison, D.A., Mykytyn, P.P., & Riemenschneider, C.K. (1997). Executive Decisions About Adoption Of Information Technology in Small Businesses: Theory and Empirical Test, Information Systems Research, 8(2), 171-195.
Hu, P.J., Chau, Y.K., Sheng, L.R., & Tam, K.Y. (1999). Examining the Technology Acceptance Model Using Physician Acceptance of Telemedicine Technology, Journal of Management Information Systems, 16(2), 91-112.
Karahanna, E., Straub, D.W., Chervany, N.L. (1999). Information Technology Adoption Across Time: A Cross-Sectional Comparison of Pre-Adoption and Post[1]Adoption Beliefs, MIS Quarterly, 23(2), 183-213.
Karjaluoto, H., Koivumaki, T., & Salo, J. (2003), Individual Differences in Private Banking: Empirical Evidence From Finland, Proceedings of 36th Hawaii International Conference System Sciences, 131-140.
Lau, S.M. (2002). Strategies to Motivate Brokers Adopting On-line Trading in Hong Kong Financial Market, Review of Pacific Basin Financial Markets and Policies, 5(4), 471-489.
Lederer, A.L., Maupin, D.J., Sena, M.P., & Zhaung, Y. (2000). The Technology Acceptance Model and the World Wide Web, Decision Support Systems, 29(3), 269- 282.
Liao, Z., & Cheung, M.T. (2002). Internet-Based E-Banking and Consumer Attitudes: An Empirical Study, Information & Management, 39, 283-295.
Liker, J.K., & Sindi, A.A. (1997). User Acceptance of Expert Systems: A Test of The Theory of Reasoned Action, Journal of Engineering and Technology Management, 14(2), 147-173.
Limayem, M., Khalifa, M., & Frini, A. (2000). What Makes Consumers Buy From Internet? A Longitudinal Study of Online Shopping, IEEE Transactions on Systems, Man, and Cybernetics-Part A: Systems and Humans, 30(4), 421-432.
Malhotra, Y., & Galletta, D.F. (1999). Extending the Technology Acceptance Model to Account for Social Influence: Theoretical Base and Empirical Validation in Proceedings of the 32ndHawaii International Conference on System Science, IEEE Computer Society Press, Los Alamitos, CA.
Misra, (2001). E-banking: a strategic perspective, Journal of finincial services marketing, 8.
Moon, J.W., & Kim, Y.G., (2001). Extending The TAM For a World Wide Web Context, Information & Management, 38(4), 217-230.
Pikkarainen, T., Pikkarainen, K., Karjaluoto, H., & Pahnila, S. (2004). Consumer Acceptance of Online Banking: An Extension of the Technology Acceptance Model, Internet Research, 14(3), 224-235.
Plouffe, C.R., Hulland, J.S., & Vandenbosch, M. (2001). Research Report: Richness Versus Parsimony in Modeling Technology Adoption Decisions[1]Understanding Merchant Adoption of a Smart Card-Based Payment System, Information Systems Research, 12(2), 208-222.
Sathye, M. (1999). Adoption of Internet banking by Australian Consumers: an empirical investigation, International Journal of Bank Marketing, 17(7), 324-334.
Sohail, M.s., Shanmugham, B. (2003). E-banking and customer preferences in Malaysia: An empirical investigation, Information Sciences, 150(3-4), 207-217.
Suh, B., Han, I. (2002). Effect of Trust on Customer Acceptance of Internet Banking, Electronic Commerce Research and Applications, 1(3-4), 247-263.
Tan, M., & Teo, T.S.H. (2000). Factors Influencing The Adoption of Internet Banking, Journal of the Association for Information Systems, 1, 1-42.
Taylor, S., Todd, P. (1995a). Understanding Information Technology Usage: A Test of Competing Models, Information Systems Research, 6(2), 144-176.
Taylor, S., & Todd, P. (1995b). Decomposition and Crossover Effects in the Theory of Planned Behavior: A Study of Consumer Adoption Intentions, International Journal of Research in Marketing, 12, 137-155.
Venkatesh, V., Morris, M.G., Davis, G.B., & Davis, F.D. (2003). User Acceptance of Information Technology: Toward A Unified View, MIS Quarterly, 27(3), 425-478.
Wang, Y., Lin, H., & Tang, T. (2003). Determinants of User Acceptance of Internet Banking: An Empirical Study, International Journal of Service Industry Management, 14(5), 501-519.
Wang, Y-S., & Shih, Y-W. (2008). Why do people use information kiosks? A validation of the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology, Government Information Quarterly, 1-8.
Yiu, C.S., Grant, K., & Edgar, D. (2007). Factors affecting the adoption of Internet Banking in Hong Kong-implications for the banking sector, International Journal of Information Managemen, 27, 336-351
یعقوبی, نورمحمد , اورعی یزدانی, بدرالدین و شاکری, رؤیا . (1390). شناسایی و تحلیل عوامل تأثیرگذار بر پذیرش خدمات بانکداری اینترنتی. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 10(6), -.
MLA
یعقوبی, نورمحمد , , اورعی یزدانی, بدرالدین , و شاکری, رؤیا . "شناسایی و تحلیل عوامل تأثیرگذار بر پذیرش خدمات بانکداری اینترنتی", چشم انداز مدیریت بازرگانی, 10, 6, 1390, -.
HARVARD
یعقوبی, نورمحمد, اورعی یزدانی, بدرالدین, شاکری, رؤیا. (1390). 'شناسایی و تحلیل عوامل تأثیرگذار بر پذیرش خدمات بانکداری اینترنتی', چشم انداز مدیریت بازرگانی, 10(6), pp. -.
CHICAGO
نورمحمد یعقوبی , بدرالدین اورعی یزدانی و رؤیا شاکری, "شناسایی و تحلیل عوامل تأثیرگذار بر پذیرش خدمات بانکداری اینترنتی," چشم انداز مدیریت بازرگانی, 10 6 (1390): -,
VANCOUVER
یعقوبی, نورمحمد, اورعی یزدانی, بدرالدین, شاکری, رؤیا. شناسایی و تحلیل عوامل تأثیرگذار بر پذیرش خدمات بانکداری اینترنتی. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 1390; 10(6): -.