صنعت خودرو نیرو محرکه اقتصاد بیشتر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه محسوب می شود. پژوهش حاضر برای بررسی عوامل مؤثر بر قصد تعویض خودرو انجام شده است. در این پژوهش از نظریه عمل سنجیده شده برای اندازه گیری قصد تعویض مصرف کننده استفاده شده است که نگرش مصرف کننده نسبت به عمل و هنجارهای ذهنی به عنوان عوامل تأثیرگذار بر قصد تعویض مصرف کننده را مد نظر قرار می دهد و همچنین درگیری ذهنی مصرف کننده به طبقه محصول و میزان توجه او به اطلاعات مقایسه ای اجتماعی به الگو اضافه شده که قصد بازخرید مصرف کننده را اندازه گیری می کند. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی است. جامعه آماری 482 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 86 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 751/0 محاسبه شد. نتایج نشان داد، مؤثرترین عامل در قصد تعویض خودرو در جامعه مورد مطالعه، هنجار ذهنی است
Ajzen, I. (2001). Nature and operation of attitudes, Annual Review of Psychology, 52(5), 27-58.
Ajzen, I., Fishbein, M. (1980). Understanding Attitudes and Predicting Social
New York, NY. 8. Ajzen, I., Fishbein,M. (2005). The influence of attitudes on behavior , The Handbook of Attitudes, Mahwah, NJ.173-221.
Bonnie D.Belleau, Teresa &Yingjiao Xu (2007). Theory of reasoned action: purchase intention of young consumer, Clothing & Textile Research Journal, 25(10), 244-257.
Guyer, L. (2004). Best marketing tool? It is loyalty. Automotive News, 79(6), 30- 32.
Havitz, M.E., Mannell, R.C. (2005). Enduring involvement, situation involvement, and flow in leisure and non-leisure activities, Journal of Leisure Research, 37(20), 152-77.
Kim, H., Kwahk, K. (2007). Comparing the usage behavior and the continuance intention of mobile internet services, 8th World congress the Management of e- business, Research Center.
Min-youn lee,oun-kyung kim & Lou pelton ,(2008). Factors affecting Mexican college student's purchase intention toward a US apparel brand ", Journal of Fashion Marketing and Management, 20 (12), 294-307 .
Shim, S. and Gehrt, K.C. (1996). Hispanic and Native American adolescents: an exploratory study of their approach to shopping, journal of Retailing, 72(3), 307-24.
Teresa A,Bonnie D. &Yingjiao Xu(2006). Predicting purchase intenttion of a controversial luxury apparel product, Journal of Fashion Marketing and Management, 10(5), 405-419.
Xu, Y (2000). Consumers’ reasoned behavior toward American alligator leather products, Dissertation Abstracts International, 8(5), 433-461