بررسی میزان تأثیر هوشمندی رقابتی در ایجاد مزیت رقابتی

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

دانشگاه اصفهان

چکیده

هوشمندی رقابتی، ابزاری تجاری است که به فرایند مدیریت راهبردی در سازمانها کمک کرده و عملکرد کسب و کار را از طریق افزایش دانش، ارتباطات داخلی و کیفیت برنامه های راهبردی افزایش می دهد. هوشمندی رقابتی سمت و سوی رقابت را نشان داده و به شرکتها این امکان را می دهد که از طریق تجزیه و تحلیل حرکات رقبا بتوانند قبل از آنکه تحت تأثیر محیط پیرامون قرار بگیرند، نسبت به پیش بینی و توسعه بازار خود اقدام کنند که این امر در بلندمدت منجر به کسب مزیت رقابتی پایدار می شود. در این مقاله با ارائه یک الگوی پیشنهادی، به بررسی میزان تأثیر هوشمندی رقابتی و اجزای آن بر مزیت رقابتی در شرکتهای موجود در شهرک علمی تحقیقاتی شهر اصفهان پرداخته شده است. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و از طریق نرم افزار لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاکی از آن است که استفاده از یک برنامه هوشمندی رقابتی سبب دستیابی به مزیت رقابتی نسبت به رقبا می شود و تضمین کننده بقای سازمان است. به عبارت دیگر برنامه ریزی و تمرکز، جمع آوری، تجزیه و تحلیل و انتشار و ارزیابی اطلاعات سبب تقویت قدرت رقابتی شرکت به منظور کسب موقعیت برتر در بازار می شود

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the impact of competitive intelligence in creating competitive advantage

  1. Anderson, J.C. and Gerbing, D.W. (1988). Structural equation modeling in practice: a review and recommended two-step approach, Psychological Bul letin, 103)3(, 411-23.
  2. Awuah,G.B. and Gebrekidan , D.A. (2008). Networked (interactive) position:a new view of developing andsustaining competitive advantage, Competitiveness Review: An International Business Journal , 18)4(, 333-350.

5.Barkema , H.G. ; Baum , J.A.C. and Mannix , E.A. (2002). Management challenges in a new time , Academy of Management Journal, 45)5( , 916-930.

6.Bose, R . (2008). Competitive intelligence process and tools for intelligence analysis, Industrial management & data system , 108)4(, 510-528.

7.Barney, J.B. (1999). Firm resources and sustained competitive advantage , Journal of Management, 17)1(, 99-120.

8.Britt, P. (2006). The new competitive intelligence: raising the confidence quotient , KM World, November/December, 10-11.

9.Chen, Y.S. ; Lin. N.J.J. and Chang , C.H. (2009) . The positive effects of relationship learning and absorptive capacity on innovation performance and competitive advantage in industrial markets, Industrial Marketing Management ,38)2(, 152–158.

10.Cheng, E.W.L. (2001). SEM being more effective than multiple regression in parsimonious model testing for management development research, Journal of Management Development, 20)7(, 650-67.

11.Jimenez, J.D. ; Valle, R.S. and Hernandez-Espallardo, M. (2008). Fostering innovation :The role of market orientation and organizational learning, European Journal of Innovation Management,11)3(, 389-412

12.Kahaner, L. (1996). Competitive Intelligence: How to Gather, Analyze, and Use Information to Move your Business to the Top, 1st ed., Simon & Schuster, New York, NY.

13.Kahaner, L. (1998). Competitive Intelligence: How to Gather, Analyze and Use Information to Move your Business to the Top, Touchstone, New York, NY.

14.Kaleka , A. (2002). Resources and capabilities driving competitive advantage in export markets: guidelines for industrial exporters, Industrial Marketing Management , 31)3( , 273– 283.

15.Lovelock , C. and Wright , L.(2002) . Principles of service marketing and management , 2 nd ed. , NewYork: McGraw-Hill.

16.Matthews , J. and Shulman , A.D. (2005). Competitive advantage in public-sector organizations: explaining the public good/sustainable competitive advantage paradox, Journal of Business Research , 58)2( , 232– 240.

17.Melo , M.A.N. and Medeiros, D.d. (2007). A model for analyzing the competitive strategy of health plan insurers using a system of competitive intelligence, The TQM Magazine , 19)3(, 206-216.

18.Menguc , B. , Auh, S. and Shih, E.(2007). Transformational leadership and market orientation: Implications for the implementation of competitive strategies and business unit performance , Journal of Business Research , 60 )4(, 314–321.

19.Michaklisin, M.D. (1996). Strategic assets and firm performance: an empirical study of the resource-based views, doctoral thesis, Kent State University, Kent, OH.

20.Piercy, N.F., Kaleka, A. and Katsikeas, C.S. (1998). Source of competitive advantage in high performance exporting companies, Journal of World Business, 33 )4(, 378-93.

21.Priporas , C.V. , Gatsoris, L. and Zacharis,V.(2005). Competitive intelligence activity:evidence from Greece, Marketing Intelligence & Planning, 23)7), 659-669.

22.Saayman , A. ; Pienaar , J. ; Pelsmacker , P.D. ; Viviers, W. ; Cuyvers , L. ; Muller, M.L. and Jegers, M.(2008). Competitive intelligence: construct exploration, validation and equivalence. Aslib Proceedings: New Information Perspectives , 60(4), 383-411.

23.Sadri,G. and Lees B..(2001). Developing corporate culture as a competitive Advantage, Journal of Management Development; 20(10).

24.Salonen , A. ; Gabrielsson , M. and Al-Obaidi , Z. ( 2006). Systems sales as a competitive response to the Asian challenge: Case of a global ship power supplier, Industrial Marketing Management ,35(6), 740 – 750.

25.Sharma B. and Gadenne D.( 2001). An investigation of the perceived importance and effectiveness of quality management approaches, The TQM Magazine , 13(6), 433-443.

26.Society of Competitive Intelligence Professionals (SCIP) (2008). Resources: Language of BI, available at: www.scip.org/content.cfm?itemnumber ¼ 2226& navItemNumber ¼ 2227 (accessed 11 February 2008).

27.Vedder, R.G., Vanecek, M.T., Guynes, C.S. and Cappel, J.J. (1999). CEO and CIO perspectives on competitive intelligence, Communications of the ACM, 42(8), 16-109 .

28.Wright, S. and Calof, J.L. (2006). The quest for competitive, business and marketing intelligence – a country comparison of current practices, European Journal of Marketing, 40(5.6), 65-453 .

29.Zangoueinezhad , A. and Moshabaki , A. (2009). The role of structural capital on competitive intelligence , Industrial Management & Data Systems ,109(2), 262-280