تجزیه و تحلیل استراتژی های بازاریابی شرکت های خدماتی در دوران رکود

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشگاه پیام نور واحد کرج

چکیده

رکود وضعیتی در اقتصاد است که در آن تقاضا برای کالا و خدمات، کاهش پیدا می کند. چنان چه رکود عمق پیدا کند این امر موجب خواهد شد که تعداد ورشکستگی ها و بیکاری افزایش یابد و شرکت های زیادی با مشکل رو به رو شوند. لذا این پژوهش به دنبال شناسایی استراتراتژی هایی است که شرکت ها علیرغم رقابت شدید و شرایط سخت رکود آن را دنبال کرده و توانسته اند به حیات خود ادامه دهند. در این راستا یکی از راه های نائل شدن به هدف فوق، تجزیه و تحلیل استراتژی های بازاریابی در هر کسب و کار است. این پژوهش در نظر دارد تا پس شناسایی عوامل و شاخص های استراتژی بازاریابی در شرکت های کرایه جرثقیل در دوره رکود نسبت به مشخص نمودن تأثیر هر کدام از آنها بر میزان فروش از دید مدیران اقدام نماید. جامعه آماری این تحقیق مدیران شرکت های موفق کرایه جرثقیل در استان تهران می باشند. بر این اساس رابطه عوامل هفت گانه مشهور خدمات)محصول، قیمت، مکان، توزیع، پرسنل، امکانات و دارایی های فیزیکی و فرآیند( با میزان فروش شرکت ها، هر کدام در قالب شاخص هایی و با استفاده از آزمون های تی استیودنت و تحلیل واریانس فریدمن مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت ارتباط سایر عوامل به جز عوامل پیشبرد فروش و توزیع با میزان فروش شرکت ها تأیید شد. نتیجه دیگر اینکه شرکت های موفق در طی دوره رکود به سمت کاهش فعالیت و کاهش هزینه نرفته اند بلکه از رکود به عنوان فرصت استفاده نموده و استراتژی توسعه و تمایز را مورد استفاده قرار داده اند

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of marketing strategies of service companies during recession

  1. 15. Ang, S.H. (2001). Crisis Marketing: a comparison across economic scenarios. International Business Review, 10(3), 263-284

    16.Bigelow, R., & Chan, P.S. (1992). Managing in a difficult time: Lesson from the Most Recession. Management Decision, 30(8), 34-41.

    17.Bridson, R. (2009). 40 Tips to Survive a Recession, Recession Marketing Strategy. available from: http://www.spokanehowsbusiness.com/jobarticles/111501.html./[4/20/2009]

    18.Connoly, J. (2009). Marketing Lession from past Recession, Recession Marketing for Small Business. available from: http://www.lohad.com/?p=2071/[5/10/2009]

    1. Erkki, L. (2000). Long-Term Success of Adaptation Strategies. Long Range Planning, 33(6), 805-830.
    2. Gaure, E. (2009). Marketing Strategy during Recession. available from: http://articlebase.com/business-article/marketing-strategy-during-recession[1]684098html./[4/20/2009]
    3. Goodell, P.W., & Martin, L. C. (1992). Marketing Strategies for Recession Survival. the Journal of Business and Industrial Marketing,7, 5-16
    4. Hall, W. (1980). Survival Strategies in a Hostile Environment. (R.G. Hameresh, Ed.), New York: john wily and sons, Inc.
    5. Hameresh, R.G., & Silk, S. (1983). How to Compete in Stagnant Industries. (R.G. Hameresh, Ed.), strategic management (New York: john wily and sons, Inc).

    24.Roth, M. (2009). The Rental Equipment 100 Slows Down, Recession Marketing Strategy. Available from: http://rermag.com/business-Technology/business[1]info_analysis,/[5/30/2009]

    1. Shama, A. (1987). Management and Consumers in an era of Stagflation. Journal of Marketing , 42(3), 43-52
    2. Zook, C., & Rigby, D. (2001). How to Think Strategically in a Recession. Available from: http://www.harvardbusiness.org/hbswk.hbs.edu/archive/2668.html./[5/14/2009]