قصد مصرف کننده برای خرید بستگی به درک مشتری از میزان برآورده شدن انتظاراتش از طریق استفاده از محصول دارد، ولی این مسأله در مورد محصولاتی که مصرف کننده به سرعت اقدام به خرید آن ها می کند، به میزان برقراری ارتباط در نقطه فروش بستگی دارد. بسته بندی، یکی از مهم ترین عوامل اثرگذار بر تصمیم به خرید در نقطه فروش می باشد. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر عناصر مختلف بسته بندی، با در نظر گرفتن آثار دو متغیر فشار زمانی و سطح اشتیاق، بر تصمیم خرید مصرف کندگان است. این تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- پیمایشی می باشد. داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه، توسط آزمون های آماری علامت، رتبه بندی فریدمن، من- ویتنی، کروسکال- والیس و تحلیل واریانس دو عاملی پردازش شد. نتایج، بیانگر تأثیر عوامل بصری و اطلاعاتی بسته بندی بر تصمیم خرید مصرف کننده می باشد. رتبه بندی عوامل نشان می دهد که اولویت عوامل اطلاعاتی در شرایط عادی و اولویت عوامل بصری در شرایط فشار زمانی بیشتر است. همچنین تأثیر متغیرهای اطلاعاتی بسته بندی بر تصمیم خرید افراد، با سطح اشتیاق بالا و اثر متغیرهای بصری بر تصمیم خرید افراد، با سطح اشتیاق پایین به محصول بیشتر می شود. این نتایج، حاوی نکات ارزشمندی برای طراحان بسته بندی محصولات بهداشتی در راستای افزایش توجه مشتریان به این محصولات است، زیرا مطابق نتایج تحقیق، استفاده از ترکیبی از مجموع ابعاد بصری و اطلاعاتی و گاهی تمرکز بیشتر بر ابعاد بصری منجر به افزایش توجه مشتریان در شرایط فشار زمانی و نیز در میان افراد دارای اشتیاق پایین به محصول خواهد شد
Ampuero, O. ,& Vila, N. (2006). Consumer Perceptions of Product Packaging. Journal of Consumer Marketing, 23, 100-112.
Beharrell, B., & Denison, T. J. (1995). Involvement in a Routine Food Shopping Context. British Food Journal, 97, 24-29.
Capella, L. M., & Herrington, J. D. (1995). Shopper Reactions to Perceived Time Pressure. International Journal of Retail & Distribution Management, 23, 13-20.
Coulson, N. S. (2000). An Application of the Stages of Change Model to Consumer Use of Food Labels. British Food Journal, 102, 661-668.
Foxall, G. R., & Pallister, J. G. (1998). Measuring Purchase Decision Involvement for Financial Services: Comparison of the Zaichkowsky and Mittal scales. International Journal of Bank Marketing, 16, 180-194.
Goncalves, P., & Ricardo, J. (2008). Consumer Behavior: Product Characteristics and Quality Perception. MPRA Paper, 1-29.
Grossman, R. P. ,& Wisenblit, J. Z. (1999). What We Know about Consumers’ Colour Choices. Journal of Marketing Practice: Applied Marketing Science, 5, 78-88.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2006). Marketing Management. New Jersey: Prentice Hall International.
Kotler, P., Ang, S.H., Leong, S. M., & Tan, C. T. (1996). Marketing Management: An Asian Perspective. New Jersey: Prentice-Hall.
Krishna, A., & Raghubir, P. (1999) .Vital Dimensions in Volume Perception: Can the Eye Fool the Stomach?. Journal of Marketing Research, 36, 313-326.
Madden, J. T., Hewett, K., & Roth, M. S. (2000). Managing Images in Different Cultures: A Cross-National Study of Colour Meaning and Preferences. Journal of International Marketing, 8, 90-107.
McWilliam, G. (1997). Low Involvement Brands: Is the Brand Manager to Blame?. Marketing Intelligence & Planning, 15, 60-70.
Mittal, B. (1995). A Comparative Analysis of Four Scales of Consumer Involvement. Psychology & Marketing, 12, 663-682.
Pitt, L., & Prendergast, P. G. (1996). Packaging, Marketing, Logistics and the Environment: Are there Trade-Offs?. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 26, 60-72.
polonsky, M. J., Bailey, J., Baker, H., & Basche, C. (1998). Communicating Environmental Information are Marketing Claims on Packaging Misleading. Journal of business ethics, 17, 281-294.
Pride, M. W., & Ferell, O .C. (1997). Marketing Concepts and Strategies. McGraw-Hill.
Rundh, B. (2005). The Multi-Faced Dimension of Packaging: Marketing Logistics or Marketing tool?. British food journal, 107, 670-684.
Shwu-Ing, Wu. (2002). Internet Marketing Involvement and Consumer Behavior. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 14, 36-53.
Silayoi, P., & Speece, M. ( 2004). Packaging and Purchase Decisions. British Food Journa , 106, 607-628.
Silayoi, P., & Speece, M. (2007). The Importance of Packaging Attributes: A Conjoint Analysis Approach. European Journal of Marketing, 41, 1495-1517.
Underwood, R. L. (2003). The Communicative Power of Product Packaging: Creating Brand Identity via Lived and Mediated Experience. Journal of Marketing Theory and Practice, 4, 62-76.
Underwood, R. L., & Klein, N. M. (2002). Packaging as Brand Communication: Effects of product pictures on consumer responses to the package and Brand. Journal of Marketing Theory and Practice, 3, 58-68.
Underwood, R. L., Burke, R., & Klein, N. M. (2001). Packaging Communication: Attentional Effects of Product Imagery. Journal of Product & Brand Management, 10, 403-422.
Vasquez, D., Bruce, M., & Studd, R. (2003). A Case Study Exploring the Packaging Design Management Process within a UK Food Retailer. British food journal, 105, 602-617.
Warde, A. (1999). Convenience Food: Space and Timing. British Food Journal, 101, 518-527.
Zikmund, G. w., & Damico, M. (1998). Effective Marketing: Creating and Kipping Customers. MI: West publishing