سبک های تصمیم گیری مشتریان ایرانی: با تأکید بر قومیت

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشگاه هرمزگان

چکیده

مسأله قومیت در ایران، با توجه به پیشینه طولانی آن، همواره از جهات گوناگون مورد توجه بوده است. به دلیل پیچیدگی مفهومی واژه قومیت و تأثیر آن بر سبک خرید در هر گروه، در این مقاله سعی شده است سبک های تصمیم گیری با تأکید بر مسأله قومیت و بر اساس مدل "اسپرولز و کندال" در فروشگاه های زنجیره ای رفاه در شهر تهران بررسی شود. نمونه آماری پژوهش، شامل 200 نفر بود که با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه 40 سوالی و حضوری بود. نتایج تحقیق نشان می دهد که از لحاظ بررسی تأثیر قومیت و جنسیت در تصمیم گیری مصرف کننده، تفاوت معناداری مشاهده نشد و تنها عناصر متفاوت در میان اقوام، نفرت از خرید و تمایلات بدون برنامه ریزی و قصد قبلی بودند. در این پژوهش، 10 سبک در میان مشتریان فروشگاه های زنجیره ای رفاه در شهر تهران شناسایی شد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Decision-making styles of Iranian customers: with an emphasis on ethnicity

  1. Anic-Dami, I., Suleska-Ciunova, A., & Rajh, E. (2010). Decision-Making Styles of Young Adult Consumers in the Republic of Macedonia. Preliminary paper, 23(4), 2-6.
  2. Appadurai, A. (1996). Modernity at Large, Cultural Dimensions of Globalization. London & Minneapolis, University of Minnesota.
  3. Bakewell, C., & Mitchell, V. W. (2006). Maleversus Female Consumer Decision Making Styles. Journal of Business Research, 59(12), 1297-1300.
  4. Boonlertvanich, K. (2009). Consumer Buying and Decision making Behavior of a Digital Camera in Thailand. Ru.Int.J, 39(1), 1-66.
  5. Burger, P., & Luckman, T. (1966). The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge. Garden City. NY: Doubleday.
  6. Canabal, M. E. (2001). Decision Making Styles of Young South Indian Consumers: An Exploratory Study. College Student Journal, 36(1), 12-19.
  7. Durvasula, S., & Lysonski, A. (1993). Cross-Cultural Generalizability of a Scale for Profiling Consumers’ Decision Making Styles. Journal of Consumer Affairs, 27(1), 53-64.
  8. Fan, J. X., & Xiao, J. J. (1998). Consumer Decision-Making Styles of Young - Adult Chinese. Journal of Consumer Affairs, 32(2), 275−294.
  9. Geertz, C. (1973). The Interpretation of Cultures, Selected Essays. New York: Basic Books.
  10. Ghodeswar, B. M. (2000). Consumer Decision Making Styles among Students. Journal of Research Alliance, 18(7), 3-13.
  11. Hiu, A. S. Y., Siu, N. Y. M., Wang, C. C. L. & Chang, L. M. K. (2001). An Investigation of Decision-Making Styles of Consumers in China. Journal of Consumer Affairs, 35(2), 326-345.
  12. Kamaruddin, R., & Kamaruddin, A. (2009). Malaya Culture and Consumer Decision-Making Styles: An Investigation on Religious and Ethnic Dimensions. Journal Kemanusiaan Bill, 14, 38-47.
  13. Lysonski, S., Durvasula. S., & Zotos, Y. (1996) Consumer Decision-Making Styles: A Multi-Country Investigation. Eur J Marketing, 30(12), 12-20.
  14. Mishra-Anand, A. (2010). Consumer Decision Making Styles and Young Adult Consumers: An Indian Exploration. 1-18.
  15. Mitchell, V. W., & Bates, L. (1998). UK Consumer Decision-Making Styles. Journal of Marketing Management, 14, 199-225.
  16. Mokhlis, S. (2009). An Investigation of Consumer Decision-Making Styles of Young-Aadults in Malaysia. International Journal of Business and Management, 4(4), 1-9.
  17. Patal, V. (2008). Consumer Decision Making Styles in Shoppingmalls: An Empirical Study. U. Dhar et al. (Eds.), New Age Marketing; An Emerging Realities, New Delhi: Excel books, 628-637.
  18. Sproles G. B., & Kendall, E. l. (1986). A Methodology for Profiling Consumers’ Decision-Making Styles. Journal of consumer Affairs, 20(2), 267- 277.
  19. Walsh, G., Mitchell, V. W., & Thurau, T. H. (2001). German Consumer Decision Making Styles. Journal of consumer Affairs, 35(1), 73-95.
  20. Wickliffe, V. P. (2004). Refinement and Re-Assessment of the Consumer Decision-Making Style Instrument. Journal of Retailing and Consumer Services, 11(1), 9−17