ارزیابی اثربخشی نظامهای اطلاعات بازاریابی تا رویکرد راهبردی

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 دانشگاه تربیت مدرس

2 اداره آموزش شرکت نفت ایران

چکیده

در دنیای امروز، بخشی از فرآیندهای تجاری شرکت ها از طریق نظام های اطلاعاتی انجام می گیرد. اما نقش و تأثیر این نظام ها در فرآیند برنامه ریزی راهبردی، تدوین و اجرای آن از وضوح کافی برخوردار نیست. در مدل مفهومی این پژوهش، زمان، محتوا و شکل اطلاعات به عنوان ابعاد خروجی نظام های اطلاعات بازاریابی و هدف گذاری، تحلیل وضعیت، تدوین استراتژی ها و تخصیص منابع به عنوان عناصر و شاخص های اندازه گیری کارآمدی فرآیند برنامه ریزی راهبردی در نظر گرفته می شوند. در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه، نظرات مدیران یا کارشناسان خبره در حوزه سیاست گذاری (بازاریابی) و یا فناوری اطلاعات بانک های کشور، به عنوان مطالعه موردی، گردآوری و تحلیل می شوند. نتایج تحلیل روندگرای خطی حاکی از آن است که محتوای خروجی نظام های اطلاعات بازاریابی، تأثیر زیادی بر کارآمدی فرآیند برنامه ریزی راهبردی بازاریابی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluating the effectiveness of marketing information systems to a strategic approach

  1. Ashill, N., & D, jobber. (2001). Defining the Information Needs of Senior Marketing Executives: an Exploratory Study. Qualitative Market Research, 4, 52-60.
  2. Assael, Henry. (1990). Marketing Principles & Strategies, Chicago: Questia.
  3. Colgate, M. (1998). Creating Sustainable Competitive Advantage through Marketing Information System Technology: A Triangulation Methodology within the Banking Industry, International Journal of Bank Marketing, 16(2), 80-89.
  4. Gory, G. A., & Scott, M. (1971). A Framework for Management Information System, Sloon Management Review, 13, 55-70.
  5. Kottler, P., & Arm strung, G. (1991). Principles of Marketing. Fifth Edition, New Jersey: Prentice-Hall Inc.
  6. Eldon, L., McLeod, R., & Rogers, J. (2001). Marketing Information System in Fortune 500 Companies: a Longitudinal Analysis of 1980, 1990 and 2000. Information & Management, 38, 307-322.
  7. McDonald, M. (1995). Marketing Plans. Third Edition, Stirling: Professional Development Company.
  8. McLeod, R. (1998). Management Information System. Sixth Edition, New Jersey: Prentice Hall International, Inc.
  9. Mintzberg, H., & Quinn, J. B. (1992). the Strategy Process: Concepts and Context. New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
  10. Pride, W., & Ferrell, O. C. (1997). Marketing. Tenth Edition, Boston: Houghton Mifflin Company.
  11. Rosen, R. (1995). Strategic Management, Concept & Cases. Third Edition, New Jersey: Prentice Hall.
  12. Stanton, W. G. (1996). Fundamentals of Marketing. Tenth Edition, New York: McGraw-Hill, Inc.
  13. Talvinen, J. M. (1995). Information System in Marketing: Identifying Opportunities for New Application. European Journal of Marketing, 29, 8-26.
  14. Xu, M. (1999). The Strategic Orientation of Marketing Information systems: an Empirical Study. Marketing Intelligence & Planning, 17(6), 262-270