تأثیر رویکرد منابع بر عملکرد صادراتی بر اساس استراتژی رقابتی تمرکز در صنعت کانی غیرفلزی

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

هدف از انجام این تحقیق ارزیابی تأثیر اجزای رویکرد مبتنی بر منابع بر عملکرد صادراتی بر اساس استراتژی رقابتی تمرکز در صنعت کانی غیرفلزی کشور است. در این راستا رویکردهای موجود در حوزه تعیین کننده های عملکرد صادراتی که شامل رویکرد اقتضایی، رویکرد شبکه تعاملات کسب و کار و رویکرد مبتنی بر منابع است، شناسایی گردید. در این مطالعه، محقق با استفاده از رویکرد منابع، روابط بین اجرای رویکرد منابع سازمان، استراتژی های رقابتی و عملکرد را که سازه های اصل تحقیق هستند، بررسی می کند. این تحقیق در پی این هدف است که چگونه عناصر اصلی رویکرد مبتنی بر منابع به طور مستقیم و غیرمستقیم (از طریق استراتژی های رقابتی) منجر به سطوح بالای عملکرد می شود. مدل مفهومی تحقیق حاضر در واقع 3 عنصر عمده در مدیریت استراتژیک، یعنی محیط داخلی (منابع، قابلیت ها و سیستم های رقابتی سازمان)، استراتژی رقابتی و عملکرد را با هم ادغام می کند. 300 پرسشنامه توزیع گردید که از این تعداد 285 پرسشنامه قابلیت تجزیه و تحلیل داشتند. بر اساس نتایج حاصل، منابع رقابتی دارای بیشترین تأثیر (39%) بر عملکرد صادراتی و بر استراتژی تمرکز (63%) است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The impact of resource approach on export performance based on competitive concentration strategy in the non-metallic mineral industry

  1. Aaby, N. E., & Stanley F. S. (1989). Management Influences on Export Performance: A Review of the Empirical Literature 1978-1988. InternationalMarketing Review, 6(4), 7-26.
  2. Bani-Hani., J., & AlHawary, F. (2009). The Impact of Core Competencies on Competitive Advantage: Strategic Challenge. International Bulletin of Business Administration, 6, 93-104.
  3. Baldauf, A., Cravens, D. W., & Wagner, U. (2000). Examining Determinants of Export Performance in Small Open Economies. Journal of World Business, 35(1), 61-79.
  4. Barney, J. (1996). Gaining and Sustaining Competitive Advantage. Reading, MA: Addison-Wesley Publishing Company.
  5. Barney, J. (2001). Is the Resource-Based View a Useful Perspective for Strategic Management Research? Yes. Academy of Management Review, 26, 41-56.
  6. Cadogan, J., Cui, C., & Li, E. (2003). Export Market-Oriented Behavior and Export Performance: The Moderating Roles of Competitive Intensity and Technological Turbulence. International Marketing Review, 20(5), 493-513.
  7. Cavusgil, S. T., & Zou, S. (1994). Marketing Strategy-Performance Relationship: an Investigation of the Empirical Link in Export Market Ventures. Journal of Marketing, 8, 1-21.
  8. Chetty, S. K., & Hamilton, R. T. (1993). Firm-Level Determinants of Export Performance: a Meta Analysis. International Marketing Review, 10(3), 26-34.
  9. Dhanaraj, C., & Beamish, P. W. (2003). A Resource-Baseed Approach to the Study of Export Performance. Journal of small Business Management, 41(3), 22-61
  10. Grant, R. (1999). Contemporary Strategy Analysis. Concepts, Techniques, Applications. Black well publishers, Cambridge.
  11. Ibeh K. I., & Wheeler, C. (2005). A Resource-Centred Interpretation of Export Performance. International Entrepreneurship and Management Journal, 1, 539- 556.
  12. Katsikeas, C., Leonidou, L., & Morgan, N. (2000). Firm-Level Export Performance Assessment: Review, Evaluation and Development. Journal of the Academy of Marketing Science, 28(4), 493-511.
  13. Kim, M., & Azizi, W. (2009). The Relationship Between Innovativeness, Strategy Types, Environment and the Export Performance of Small and Mediumsize Enterprises (SMEs) of Malaysian Manufacturing Sector. The Business Review, 13(2), 145-154.
  14. Kim Man, M. M. (2010). The Relationship between Distinctive Capabilities, Innovativeness, Strategy Types and the Export Performance of Small and Medium-Size Enterprises (SMEs) of Malaysian Manufacturing Sector. International Journal of Management and Innovation, 2(1), 15-30.
  15. Kaleka, A. (2002). Resources and Capabilities Driving Competitive Advantage in Export Markets: Guidelines for Industrial Exporters. Industrial Marketing Management, 31, 273-284.
  16. Leonidou, L. C., Katsikeas, C. S., & Samiee, S. (2002). Marketing Strategy Determinants of Export Performance: A Meta-Analysis. Journal of Business Research, 55(1), 51-67.
  17. Zou, S., Fang, E., & Zhao, S. (2003). The Effect of Export Marketing Capabilities on Export Performance: an Investigation of Chinese Exporters. Journal of International Marketing, 11(4), 32-55.