موفقیت هر سازمان در گرو شناخت کامل محیط درونی و بیرونی بازار و تدوین اهداف و راهبردهای بازاریابی متناسب با محیط است. از این رو در این تحقیق محیط بیرونی که شامل جذابیت بازار و محیط درونی که شامل موقعیت رقابتی می شود، مورد بررسی قرار گرفته است. جذابیت بازار از بازارهای پر جاذبه تا کم جاذبه در تغییر است که در این تحقیق بازارهایی که جذابیت بالایی دارند مورد بررسی قرار گرفته اند و موقعیت رقابتی از قوی تا ضعیف می تواند در تغییر باشد که کلیه موقعیتهای رقابتی شرکتها و راهبردهای بازاریابی مرتبط به هر موقعیت رقابتی در این بررسی مورد پژوهش قرار گرفته است. فهم اهداف بازاریابی در هر موقعیت رقابتی و در بازارهای جذاب جزو اهداف تحقیق بوده است. پرسشنامه ای حاوی سوالات باز و بسته بین 151 شرکت فعال در سه صنعت لبنیات مواد پروتئینی و نوشیدنی ها که از زیر بخشهای صنایع غذایی هستند، توزیع شده است. فرضیه اصلی تحقیق بر این امر استوار بوده است که کسب و کارها با قوی تر شدن موقعیت رقابتی تمای دارند تا از اهداف رشد محصول و بازار در بخش بازاریابی استفاده کنند و با کاهش موقعیت رقابتی تمایل دارند تا از اهداف رشد محصول و بازار در بخش بازاریابی استفاده کنند و یا کاهش موقعیت رقابتی کسب و کارها از حفظ و حذف بازارها و محصولات استفاده خواند کرد. نتایج تحقیق حاکی از این است که با قوی تر شدن موقعیت رقابتی شرکتها ابتدا بر اهداف حفظ بازارها و محصولات تأکید می کنند و استفاده از رشد بازارها و محصولات را در اولویت دوم قرار می دهند.
بابایی, محمدعلی, & غریب نواز, نادر. (1390). طراحی و تبیین اهداف بازاریابی در سطح کسب کار در شرکتهای مواد غذایی. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 10(6), -.
MLA
محمدعلی بابایی; نادر غریب نواز. "طراحی و تبیین اهداف بازاریابی در سطح کسب کار در شرکتهای مواد غذایی", چشم انداز مدیریت بازرگانی, 10, 6, 1390, -.
HARVARD
بابایی, محمدعلی, غریب نواز, نادر. (1390). 'طراحی و تبیین اهداف بازاریابی در سطح کسب کار در شرکتهای مواد غذایی', چشم انداز مدیریت بازرگانی, 10(6), pp. -.
VANCOUVER
بابایی, محمدعلی, غریب نواز, نادر. طراحی و تبیین اهداف بازاریابی در سطح کسب کار در شرکتهای مواد غذایی. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 1390; 10(6): -.