1
استادیار، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی (نویسنده مسئول).
2
** کارشناس ارشد، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
چکیده
یکی از چالشهای مهم واحد بازاریابی، دفاع از ارتباط بین فعالیتها و برنامههای خود و نتایج سازمانی آنها است. ناتوانی واحد بازاریابی در تأثیر بر تصمیمهای راهبردی سازمان، می تواند زمینهساز دور شدن سازمان از دغدغههای بازار و محیط رقابتی شود. بنابر این واحد بازاریابی بهعنوان مرجع تحلیل نیازهای بازار، باید بتواند دیدگاههای خود را در سازمان القا نموده و در تصمیمگیریها، به اندازه کافی قدرت و نفوذ داشته باشد. هدف این پژوهش تحلیل ابعاد قابلیتهای واحد بازاریابی و مطالعه سطح نفوذ آن در تصمیمگیری و تأثیر بر عملکرد سازمان است. جامعه آماری این پژوهش شرکتهای بزرگ صنعت مواد غذایی در ایران است. نتایجِ پیمایش نشاندهنده جایگاه کم اثر واحد بازاریابی در تأثیر بر تصمیم گیری های مهم سازمان و مصادره دامنهِ نفوذ آن توسط سایر واحد ها است.
Azizi, s. hoseini, h. and rusta, h. (2011). Two level conception algorithm of sellers performance. Business management perspective, 9 24-25. (In Persian)
Cacciolatti, L., & Lee, S. H. (2016). Revisiting the relationship between marketing capabilities and firm performance: The moderating role of market orientation, marketing strategy and organisational power. Journal of Business Research.263-265
Engelen, A., & Brettel, M. (2011). A cross-cultural perspective of marketing departments' influence tactics. Journal of International Marketing, 19(2), 73-94.
Gaskill, A., & Winzar, H. (2014). Marketing's Decision Influence within the Firm. Journal of Empirical Generalisations in Marketing Science, 15(2).91-92
Hattula, J. D., Schmitz, C., Schmidt, M., & Reinecke, S. (2015). Is more always better? An investigation into the relationship between marketing influence and managers' market intelligence dissemination. International Journal of Research in Marketing.41-43
Homburg, C., Workman Jr, J. P., & Krohmer, H. (1999). Marketing's influence within the firm. The Journal of Marketing, 1-17.
Hoseini, m. jazani, n. asadolahi, n. and salar, j. (2011). Designing relationship algorithm of market orientation, learning orientation innovation and performance in food companies in stock market. Business management perspective, 9 ,48-49
Im, S., Joo, J., Linder, M., & Nam, K. (2015). Bridging the Chasm between Design and Marketing: Problems and Solutions in the Integration Between Design and Marketing. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 16(2), 1026-1035.
Krush, M. T., Sohi, R. S., & Saini, A. (2015). Dispersion of marketing capabilities: impact on marketingâs influence and business unit outcomes. Journal of the Academy of Marketing Science, 43(1), 32-51.
Luo, Xueming, Rebecca J. Slotegraaf, and Xing Pan (2006). Cross-Functional âCoopetitionâ: The Simultaneous Role of Cooperation and Competition Within Firms,â Journal of Marketing, 70 (April), 67â80.
McKinsey (2004), âThe McKinsey Global Survey of Business Executives,â (July), (accessed, December 4, 2007) [available.at: http://www.mckinseyquarterly.com/Economic_Studies/Productivity_Performance/The_McKinsey_Global_Survey_of_Business_Executives__July_2004_1461].
Menon, Anil, Sundar G. Bharadwaj, Phani T. Adidam, and Stephen W. Edison (1999). Antecedents and Consequences of Marketing Strategy Making: A Model and a Test. Journal of Marketing, 63, 18â40.
Merlo, O., Lukas, B. A., & Whitwell, G. J. (2012). Marketing's reputation and influence in the firm. Journal of Business Research, 65(3), 446-452.
Moorman, C., & Rust, R. T. (1999). The role of marketing. The Journal of Marketing, 180-197
Nath, Previn and Vijay Mahajan (2008). Chief Marketing Officers: A Study of Their Presence in Firmsâ Top Management Teams. Journal of Marketing, 72, 65â81.
Selden, Larry and Ian C. MacMillan (2006). Manage Customer-Centric Innovation Systematically. Harvard Business Review, 84(4), 108â116.
Sheth, Jagdish N. and Rajendra S. Sisodia (2005). Does Marketing Need Reform? Journal of Marketing, 69 (October), 10â12.
Song, M., & Thieme, J. (2009). The Role of Suppliers in Market Intelligence Gathering for Radical and Incremental Innovation. Journal of Product Innovation Management, 26(1), 43-57.
Troy, L. C., Hirunyawipada, T., & Paswan, A. K. (2008). Cross-functional integration and new product success: an empirical investigation of the findings. Journal of Marketing, 72(6), 132-146.
Verhoef, P. C., & Leeflang, P. S. (2009). Understanding the marketing department's influence within the firm. Journal of marketing, 73(2), 14-37.
Wirtz, J., Tuzovic, S., & G. Kuppelwieser, V. (2014). The role of marketing in today's enterprises. Journal of Service Management, 25(2), 171-194.