درک یک مدیر از محیط، ظرفیت تأثیرگذاری بر راهبردها و رفتارهای سازمانی مختلفی را دارد؛ بهخصوص ادراکهایی که محرک رویکردهای یادگیری سازمانی و کارآفرینی مبتنی بر راهبرد بازاریابی است. سازمانهایی که در یک محیط رقابتی فعالیت میکنند، تمایل دارند روشهای نوآورانهای را برای اجرای فعالیتهای ایجادکننده ارزش دنبال کنند که مستلزم توسعه قابلیتهای یادگیری است. مبنای یادگیری، دانش است. هنگام مواجه با مشکلها، افراد برای دستیابی به راهکار معمولاً به دانش و تجربه گذشته خود رجوع میکنند. این راهبرد حل مشکل روتین، «اینرسی دانش» نام دارد. هدف پژوهش حاضر مفهومسازی اینرسی دانش و شدت کارآفرینی و بررسی تأثیر این عوامل بر عملکرد برند سازمان است. این پژوهش با رویکردی ترکیبی عوامل درونسازمانی و برونسازمانی مؤثر بر عملکرد برند سازمان را بررسی کرده است. به این منظور از میان سازمانهای فعال در صنعت فناوری اطلاعات، 210 نمونه بر اساس تعریف جکسون و به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شد. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت توصیفی-پیمایشی است و از پرسشنامه برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. نتایج تجزیهوتحلیل اطلاعات با استفاده از روش معادلات ساختاری نشان داد که نوآوری سازمانی و قابلیت یادگیری سازمانی در سه بُعد یادگیری متمرکز بر بازار، یادگیری متمرکز بر رابطه و یادگیری متمرکز داخلی، نقش میانجی را در ارتباط میان اینرسی دانش و شدت کارآفرینی با عملکرد برند ایفا میکنند.
Adams, M. E., Day, G. S. & Dougherty, D. (1998). Enhancing new product development performance: an organizational learning perspective. The Journal of Product Innovation Management, 15, 403â422.
Agarwal, S., Erramilli, M. K. & Dev, C. S. (2003). Market orientation and performance in service firms: role of innovation. Journal of Service Marketing, 17, 68 â82.
Azizi, Sh., Gharecheh, M. & Sattar, V. (2011). A model to explain the effective factors of brand performance in the food Industry. Journal of Business Management, 3(10), 115-126. (In Persian)
Barringer, B. R. & Ireland, R. D. (2008). Entrepreneurship: Successfully launching new ventures (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.
Cooper, L. G. (2000). Strategic marketing planning for radically new products. Journal of Marketing, 64, 1 â 16.
Ferna´ndez-Mesa, A., Alegre, J. (2015). Entrepreneurial orientation and export intensity: Examining the interplay of organizational learning and innovation. International Business Review, 24, 148â156.
Garcia-Morales, V. J., Jimenez-Barrionuevo, M. M., Gutierrez-Gutierrez, L. (2012). Transformational leadership influence on organizational performance through organizational learning and innovation. Journal of Business Research, 65, 1040â105.
Gholipoor, A. & Siyavoshi, Z. (2011). Considering the effect of organizational learning on reducing customer dissatisfaction. Journal of Business Management Vision, 10(8), 65-77. (In Persian)
Hu, B. (2014). Linking business models with technological innovation performance through organizational learning. European Management Journal, 32, 587â595.
Kordnaeej, A. A., Danayi Fard, H., Delkhah, J. & Aghaziyarati, M. (2013). Strategic renewal: investigating the role of organizational learning. Journal of Business Management Vision, 12(15), 37-57. (In Persian)
Liao, S. H. (2002). Problem solving and knowledge inertia. Expert Systems with Applications, 22, 21â31.
Liao, S. H., Feib, W. C. & Liub, C. T. (2008). Relationships between knowledge inertia, organizational learning and organization innovation. Technovation, 28, 183â195.
Nik Raftar, T., Talebi, K. & Saeed Arani, F. (2015). Considering the relationship between organizational innovation and performance with marketing innovation mediator (Case study: small and medium businesses in the textile Industry of Kashan). Journal of Business Management, 7(2), 486-500. (In Persian)
Nonaka, I. (1994). A dynamic theory of organizational knowledgecreation. Organization Science, 15, 14â37.
Prakash, D., Jain, S. & Chauhan, K. (2015). Entrepreneurial intensity in relation to presence of entrepreneurship development cell: A study of institutes offering professional courses in national capital region Delhi, India. International Journal of Management Education. 13, 95â105.
Rezvani, M. & Vahed VahdatKar, M. (2014). Studying antecedents of corporate entrepreneurship strategy, Case study: Tehran Municipality. Journal of Business Management Vision, 13(10), 161-183. (In Persian)
Tavassolia, S. & Karlsson, C. (2015). Persistence of various types of innovation analyzed and explained. Research Policy, 44, 1887â1901.
Weerawardena, J. & OâCass, A. (2004). Exploring the characteristics of the market-driven firms and antecedents to sustained competitive advantage. Industrial Marketing Management, 33, 419â 428.
Weerawardena, J., McColl-Kennedy, J. R. (2002). New Service Development and Competitive Advantage: A Conceptual Model. Australasian Marketing Journal, 10, 13-23.
Weerawardenaa, J., OâCassb, A. & Julian, C. (2006). Does industry matter? Examining the role of industry structure and organizational learning in innovation and brand performance. Journal of Business Research, 59, 37 â 45.
Xie, X., Fanga, L., Zeng, S. & Huo, J. (2015). How does knowledge inertia affect firms product innovation?. Journal of Business Research, 69, 1615â1620.
Yang, D., Sonmez, M., Li, Q. & Duan, Y. (2015). The power of triple contexts on customer-based brand performanceâA comparative study of Baidu and Google from Chinese netizensâ perspective. International Business Review, 24, 11â22.
Ying-Pin, Y. (2014). Exploring the impacts of employee advocacy on job satisfaction and organizational commitment: Case of Taiwanese airlines. Journal of Air Transport Management, 36, 94-100.