فروشندگان از طریق ایجاد تعهد و اعتماد در مشتری، بهبود رضایتمندی و نهایتاً ایجاد وفاداری در آنها نقش بسیار مهمی در موفقیت و ماندگاری یک صنعت بازی میکنند. این متغیر در ارتباط با محصولات درگیرکننده و اغلب غیرخوراکی نقشی پر رنگتر دارد و شناخت آن دسته از ویژگی هایی که یک فروشنده میبایست از نظر مشتریان حائز آن باشد، اهمیتی بالا دارد. پژوهش حاضر با همین هدف به شناسایی و طبقه بندی ویژگیهای فروشندگان لوازم خانگی و بخش بندی مشتریان بر اساس هر یک از طبقه های شناسایی شده پرداخته است. جامعه آماری مشتریان فروشگاه های لوازم خانگی شهر شیراز میباشند که از این میان 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. تکنیک نمونه گیری از نوع پژوهشهای غیرتصادفی از نوع در دسترس است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است که روایی آن به روش ظاهری/ محتوایی و پایایی آن به روش کرونباخ (88%) و روش دونیمکردن (74%) به تایید رسیده است. یافته ها نشان میدهد که 34 ویژگی فروشندگان در بررسی های اولیه به 30 ویژگی تقلیل یافته که این 30 ویژگی به روش تحلیل عاملی به 6 عامل تقسیم شده است. مهمترین عامل با عنوان شامل مولفه هایی همچون خوش اخلاق بودن، با انصاف بودن، درک سریع از نیازهای مشتری، شنونده خوب بودن، متین بودن، احترام به حقوق مشتری، قابل اعتماد بودن، خوش قول بودن، تواضع فروشنده میشد. AbstractSellers by developing commitment and trust in customers on one hand, and improving customers' satisfaction and creating loyal customers on the other hand, play a vital role in successfulness and survival of an industry.. This study has identified and categorized appliance seller characteristics and has clustered customers regarding to their comments on each category. Statistical population consists of all Shirazian customers who buy appliances in Shiraz city, of which 400 customers were selected as a sample. Sampling method is of kind of Nonprobability sampling method. Questionnaire validity is tested by face validity approach and its reliability is examined using alpha Cranach (%88) and split half approach (%74). Findings reveal that 34 characteristics in initial phases of analysis have decreased to 30 characteristics and these characteristics could be divided into 6 categories using factor analysis approach. The most important factor consists of some characteristics such as being Good-tempered, fair, having instant perception of customer needs, being a good listener and self possessed, respecting to customer rights, trust worthiness, having modesty and be loyal to her/ his word. Keywords: Personal Selling; Seller; Seller Characteristics; Factor Analysis
فروغی، امیر؛ زارعی مدوئیه، حسین (1388).استفاده از استراتژی آمیزههای ترفیعی و تشویقی مناسب جهت جذب هیات علمی. فصلنامه مدیریت (پژوهشگر)،6 (15)، 34-48.
مجله تعاون (1379). رازهای موفقیت یک فروشنده در قرن بیست و یکم. مجله تعاون، 105، 69.
Barrick, M. R., & Mount, M. K. (1991). The ‘Big Five’ personality dimensions and job performance: A meta-analysis. Personnel Psychology, 44(1), 1−26.
Brown, S. P., Cron, W. L., & Slocum, J. W. J. (1998). Effects of trait competitiveness andperceived inter organizational competition of salesperson goal setting and performance. Journal of Marketing, 62(4), 88−98.
Clopton, S. W., Stoddard, J. E., & Clay, J. W. (2001). Salesperson characteristics affecting consumer complaint responses. Journal of Consumer Behavior, 1(2), 124–139.
Hayes, M. H., & Hartley, S. W. (1989). How Buyers View Industrial Salespeople. Industrial Marketing Management, 18(2), 73-80.
Lambert, D. M., Marmorstein, H., & Sharma, A. (1990). Industrial salespeople as a source of market information. Industrial Marketing Management, 19(2), 141–148.
Lee, S., & Dubinsky, A. (2003). Influence of salesperson characteristics and customer emotion on retail dyadic relationships. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 13(1), 21-36.
Pascoe, G. W. (1995). What Industrial Buyers Prefer Salespeople to Know and Do and WhatSalespeople Believe They Prefer. Australia Marketing Journal, 3(1), 49-59.
Peterson, R. M., & Lucas, G. H. (2001). What Buyers Want Most from Salespeople: A View from the Senior Level? Business Horizons, 44(5), 39-45.
Shim, S., & Kotsiopulos, A. (1993). A typology of apparel shopping orientation segmentsamong female consumers. Clothing and Textiles Research Journal, 12(1), 73-85.
Steward, M. D., Hutt, M. D., Walker, B. A., & Kumar, A. (2009). Role identity and attributions of high-performing salespeople.Journal of Business & Industrial Marketing, 24(7), 463–473.
Swan, J. E., Trawick, F. I., & Silva, D. W. (1985). How Industrial Salespeople Gain Customer Trust. Industrial marketing management, 14(3), 203-211.
Wilkie, W. L. (1994). Consumer Behavior (3rd Ed). NY: John Wiley & Son, Inc.
ابراهیمی, ابوالقاسم, علوی, سید مسلم, & نجفی سیاهرودی, مهدی. (1393). شناسایی و طبقه بندی ویژگی های فروشندگان لوازم خانگی بر اساس نظر مشتریان. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 13(19), 107-122.
MLA
ابوالقاسم ابراهیمی; سید مسلم علوی; مهدی نجفی سیاهرودی. "شناسایی و طبقه بندی ویژگی های فروشندگان لوازم خانگی بر اساس نظر مشتریان", چشم انداز مدیریت بازرگانی, 13, 19, 1393, 107-122.
HARVARD
ابراهیمی, ابوالقاسم, علوی, سید مسلم, نجفی سیاهرودی, مهدی. (1393). 'شناسایی و طبقه بندی ویژگی های فروشندگان لوازم خانگی بر اساس نظر مشتریان', چشم انداز مدیریت بازرگانی, 13(19), pp. 107-122.
VANCOUVER
ابراهیمی, ابوالقاسم, علوی, سید مسلم, نجفی سیاهرودی, مهدی. شناسایی و طبقه بندی ویژگی های فروشندگان لوازم خانگی بر اساس نظر مشتریان. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 1393; 13(19): 107-122.