پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی بازارگرایی بر ارتباط بین گرایش کارآفرینی و عملکرد سازمانی شرکتهای شیمیایی و دارویی «بورس تهران» انجام شده است. بدین منظور پرسشنامهای طراحی شد و پس از اطمینان از روایی و پایایی ابزار اندازهگیری بهوسیله تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی در میان نمونهای شامل 245 نفر از مدیران شرکتهای صنایع شیمیایی و دارویی توزیع شد. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی و بهطور مشخص مبتنی بر الگوی معادلات ساختاری است. نتایج الگوی پژوهش نشان داد که گرایش کارآفرینی بهطور مستقیم طبق الگوی تحلیل مسیر ارائهشده با عملکرد سازمانی ارتباط مثبت و معنادار دارد؛ همچنین نتایج نشان میدهد اگر گرایش کارآفرینی با بازارگرایی همراه باشد، تأثیر آن بر عملکرد بیشتر و پایدارتر خواهد بود؛ بنابراین، تأثیر غیرمستقیم گرایش کارآفرینی بر عملکرد سازمانی از تأثیر مستقیم آن بیشتر است.
Abolfazli, A., Salar, J., & Rezaeian, Ali. (2015). Relationship between Entrepreneurship Management, Market Orientation and Performance. Journal of Business Management Perspective, 21, 123-139.
Aghazadeh, H., & Mehrnoosh, M. (2010). Local Scale of Market Orientation in Iran Trade Banks, Journal of Business Management Perspective, 2, 119-143.
Ahmadpoor Dariani, M., & Moosavi Bazargani, S.J. (2003), Entrepreneurship, Pardis.
Ahmadpoor Dariani, M., & Moosavi Bazargani, S.J. (2001), Essence of Entrepreneurship Education, Amir Kabir University Entrepreneurship Center.
Ahmadpoor Dariani, M., & Moosavi Bazargani, S.J. (2001), Introduction of Entrepreneurship, Iran National Organization for Educational Testing.
Baker, W.E., & Sinkula, J.M. (2015). Market Orientation and Organizational Performance: A New Product Paradox. Developments in Marketing Science: Proceedings of the Academy of Marketing Science¸ 201-207.
Beverland, M., & Lindgreen, A. (2007). Implementing market orientation in industrial firms: a multiple case study. Industrial Marketing Management, 36(4), 430-442.
Cantillion, R. (1931). Essay on the nature of commerce (H. Higgs, Trans). London: Macmillan. (Original work published 1755).
Cheah, H. (1990). Schumpeterian and Austrian entrepreneurship: Unity within duality. Journal of Business Venturing, 5, 341â347.
Covin, J. G., & Slevin, D. P. (1991). Entrepreneurial versus conservative firms: a comparison of strategies and performance. Journal of Management Studies, 28, 439-462.
Covin, J. G., Slevin, D. P., & Heeley, M. B. (2000). Pioneers and followers: Competitive tactics, environment, and firm growth. Journal of Business Venturing, 15 (2), 175- 210.
Covin, J. G., & Slevin, D. P. (1991). A conceptual model of entrepreneurship as firm behavior. Entrepreneurship Theory and Practice, 16, 7-25.
Covin, J. G., & Slevin, D. P. (1990). Competitive aggressiveness, environmental context, and small firm performance. Entrepreneurship Theory & Practice, 14(4), 35-50.
Covin, J. G., & Slevin D. P. (1989). Strategic management of small firms in hostile and benign environments. Strategic Management Journal, 10(1), 75-87.
Gonzalez-Benito, O., Gonzalez-Benito, J., & Munoz-Gallego, P.A. (2008). Role of entrepreneurship and market orientation in firmsâ Success. European Journal of Marketing, 43(3/4), 500-522.
Grinstein, A. (2008). the relationships between market orientation and alternative strategic orientations: A meta-analysis. European Journal of Marketing, 42(1/2), 115-134.
Jaworski, B. J., & Kohli, A. K. (1993). Market orientation: Antecedents and Entrepreneurial management. Strategic Management Journal, 11, 17-27.
Jennings, D. F., & Young, D. M. (1990). An empirical comparison between objective and subjective measures of the product innovation domain of corporate entrepreneurship. Entrepreneurship Theory & Practice, 15(1), 53-66.
Kohli, A. & Jaworski, B. (1990). Market orientation: the construct, research propositions, and managerial implications. Journal of Marketing, 54(2), 1-18.
Lings, I. (2004). Internal market orientation construct and consequences. Journal of Business Research, 57(4), 405-413.
Lings, I. & Greenley, G. (2005). Measuring internal market orientation. Journal of Service Research, 7(3), 290-305.
M. Fox, Julie. (2005). Organizational Entrepreneurship and the Organizational Performance Linkage In University EXTENSION. Sloan.
Matsuno, K., & Mentzer, J., & Ãzsomer. A. (2002). The Effects of Entrepreneurial Proclivity and Market Orientation on Business Performance. Journal of Marketing, 66(3), 18-32.
Menon, A. & Varadarajan, P.R. (1992). A model of marketing knowledge use within firms. Journal of Marketing, Vol 56, pp. 53-71.
Miller, D. (1987). Strategy making and structure: Analysis and implication for performance. Academy of Management Journal, 30(1), 7-32.
Mintzberg, H. (1973). The nature of managerial work. New York: Harper & Row.
Narver, J., & Slater, S. (1990), The effect of market orientation on business profitability, Journal of Marketing, 54(4), 20-35.
Pratono, A. H., & Mahmood, R. (2014). The Moderating Effect of Environmental Turbulence in the Relationship between Entrepreneurial Management and Firm Performance, Universal Journal of Management. 2(7): 285-292.
Rezvani, M., & Kolabi, A. (2012), Conceptualization of Entrepreneurial Strategies in Marketing of Small and Medium Sized Entrepreneurial Food Companies, Journal of Business Management Perspective, 10, 137-158.
Schumpeter, J.A. (1934), The Theory of Economic Development: An Inquiry into Profits, Capital, Credit, Interest and the Business Cycle, Harvard University Press, Cambridge, MA.
Stevenson, H. H., Roberts, M. I., & Grousbeck, H. I. (1994). New business ventures and the entrepreneur. Homewood, IL: Irwin.
Stevenson, H. H., & Jarillo, J. C. (1990). A paradigm of entrepreneurship: Entrepreneurial Management. Strategic Management Journal, 11(5), 17â27
Stoner, J., Freeman, E., & gilbert, D. (1995). Management, prentice Hall.
Zahra, S. A. (1991). Predictors and financial outcomes of corporate entrepreneurship: An exploratory study. Journal of Business Venturing, 6, 259-285.
Zarezadeh Mehrizi, M., & MirMohammadi Sadrabadi, M. (2012), Study the Effect of Market Orientation on New Peoduct Success with respect of Mediating Role of Intellectual Capital and Organizational Learning Capability,
ابوالفضلی, ابوالفضل , سالار, جمشید , & زنوزی, سید جعفر . (1394). نقش میانجی بازارگرایی در ارتباط بین گرایش کارآفرینی و عملکرد. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 14(25), 63-78.
MLA
ابوالفضل ابوالفضلی; جمشید سالار; سید جعفر زنوزی. "نقش میانجی بازارگرایی در ارتباط بین گرایش کارآفرینی و عملکرد", چشم انداز مدیریت بازرگانی, 14, 25, 1394, 63-78.
HARVARD
ابوالفضلی, ابوالفضل, سالار, جمشید, زنوزی, سید جعفر. (1394). 'نقش میانجی بازارگرایی در ارتباط بین گرایش کارآفرینی و عملکرد', چشم انداز مدیریت بازرگانی, 14(25), pp. 63-78.
CHICAGO
ابوالفضل ابوالفضلی , جمشید سالار و سید جعفر زنوزی, "نقش میانجی بازارگرایی در ارتباط بین گرایش کارآفرینی و عملکرد," چشم انداز مدیریت بازرگانی, 14 25 (1394): 63-78,
VANCOUVER
ابوالفضلی, ابوالفضل, سالار, جمشید, زنوزی, سید جعفر. نقش میانجی بازارگرایی در ارتباط بین گرایش کارآفرینی و عملکرد. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 1394; 14(25): 63-78.