با این پیشفرض که تغییرات استراتژیک، اشاره به آن دسته از تغییراتی در سازمان دارند که مبانی و اصول سازمان و جهتگیری آنرا در راستای اهداف اساسی، تحتتأثیر قرار میدهند، میتوان گفت که با درک فرآیند ساخت دستور کار استراتژیستها در سازمان، مبنایی برای فهم این موضوع فراهم میشود که چگونه زمینه بروز تغییرات استراتژیک در سازمانها، ایجاد میشود. پژوهش حاضر، به دنبال آن است تا با کشف فرآیند ساخت دستور کار استراتژیک سازمان، دریچه تازهای برای شناخت عوامل تأثیرگذار بر تغییرات استراتژیک بگشاید. بهمنظور دستیابی به این هدف، راهبرد پژوهشی داده بنیاد، بهکار گرفته شده است. دادههای کیفی پژوهش، حاصل مصاحبههای عمیق صورت گرفته با 19 نفر از خبرگان صنعت بانکداری است. نتایج این مطالعه نشان میدهند که مواردی چون گفتمانهای استراتژیکی که در سازمان رخ میدهد، بافت مدیریتی و ویژگیهای سازمان، پارازیتهای موجود در عرصه شکلگیری مسایل و فرآیندهای معنابخشی به موضوعات و ...، زمینه بروز تغییرات سازمانی را فراهم میسازند
Brown, S. L., & Eisenhardt, K. M. (1997). The art of continuous change: Linking complexity theory and time-paced evolution in relentlessly shifting organizations. Administrative Science Quarterly, 42, 1-34.
Bryson, J. M. (2004). Strategic planning for public and nonprofit organizations: a guide to strengthening and sustaining organizational achievement, (3rd ed).
Breuer Maren S. D. (2010). Socio-Cognitive dynamics in strategic processes. Published Disertation.
Daft, R.L & Weick K.E. (1984).Toward a Model of Organizations as Interpretation Systems. Academy of Management Review, 9(2), 284-95.
Daniee Fard, H. & Emami, S.M. (2016). Qualitative research strategies: grounded theory approach, strategic magamanet tought journal, 1(2), 69-97.
Dunford, R., Jones, D. (2000). Narrative in strategic change, Human Relations, 53, 1207â26.
Dutton, J. e. (1988). Understanding strategic agenda building and its implications for managing change. in L. R. Pondy, R. J. Boland and H. Thomas (Eds) Managing Ambiguity and change. pp. 127-144.
Dutton JE, Duncan R.B. (1987). The creation of momentum for change through the process of strategic issue diagnosis. Strategic Management Journal, 8, 279-295.
Dutton, J.E. (1993). The making of organizational opportunities: an interpretive, pathway to organizational change. Research in organizational Behavior. 15, 195-226.
Dutton, J. E., Penner W. J. (1993). Organizational Identity and Strategic Agenda Building, In J. Hendry and G. Johnson with J. Newton (Eds.). Strategic Thinking: Leadership and the Management of Change. 89-113.
Gioia D., Chittipeddi K. (1991). Sensemaking and sensegiving in strategic change initiation., Strategic management journal, 2, 433-448.
Gilbert CG. (2006). Change in the presence of residual fit: can competing frames exist. Organization sience, 17(1), 150-167.
Ghorbani M.J., Faghihi A. & Azizi Sh. (2016). Content analysis of social responsibility in strategic objectives of oil and gas and petroliom companies. Business management perspective journal, 32, 239-254 (in Persian).
Glaser, B. G., & Holton, J. (2007), âRemodeling grounded theoryâ, Historical Social Research/Historische Sozialforschung. Supplement 19 (32), 47-68.
Haynes K. T., Hillman A. (2010). The effect of board capital and CEO power on strategic change. Strategic management journal, 31(11), 1145-1163.
Heugens P. P. M. A. R. (2001). Strategic Issues Management: Implications for corporate Performance, Erasmus University: Rotterdam.
Julian Scott D., Ofori- Dankwa J. C. (2008). Toward and integrative catography of two strategic issue diagnosis frameworks. Journal of strategic management, 29, 93-114.
Kajanto M., Keijola M., Kunnas Peter, Laamanen Tomi, Maula Markku. (2006). An Empirical Analysis of Strategic Issue Management Performance, paper proposal to The Copenhagen strategy conference.
Kunnas, Peter. (2009). organizational attention and strategic issue management system performance, Dissertation for degree of Doctor of Science in technology, faculty of information and natural sciences at helsinki university of Technology
Lechner C. (2006). A primer to strategy process research. Publisher, Cuvillier Verlag.
Lewis L. (2019). Organizational change: Creating change through strategic communication, first edition. page 25. 9781405191890: Communication Books @ Amazon.com.
Miller K. D., & Lin, Sh. J., (2014). Analogical reasoning for diagnosing strategic issues in dynamic and complex environments. strategic management journal, 36(13), 2000-2020.
Metcalfe, L., (1981). Desigining precarious partnership, In Nystrom, P. and W. Starbuk (eds), Handbook of organization Design, Oxford University Press, New York, 1981, 2, pp.503-530.
Muller J., Kunisch S. (2018). Central Perspectives and Debates in Strategic Change Research. International journal of management reviews, 20, 457-482.
Ocasio W., Laamanen T. (2018). Communication and attention dynamics: An attentionâbased view of strategic change. strategic management journal, 39, 155-167.
Rouleau, L. (2005). Micro-practices of strategic sensemaking and sensegiving: how middle managers interpret and sell change every day. Journal of Management Studies, 42, 1413-43.
Samsami F., Khodadad Hoseini, H., Kordnaeij A. & Azar, A. (2015). Strategic felexibility: from conceptual analysis to process model. Busisness management perspective journal, 29, 13-32 (In Persian).
Saghravani, S., Mortazavi, S., Legzin, M. & Rahimnia, F. (2015). "Imposition" of data theory or "emergence" of the theory of data: theory in the human sciences with the Grounded theory methodology, education and training journal of Ferdowsi University of Mashhad, 4(1), 170-151.
Senge, P. (2007). âdance of changeâ, Mashayekhi A. N., Akbari H. & Soltani M. Tehran: Publication of Ariana Industrial Research Group, 3th Edition.
Sol, P., Tran, V. & Schneider, S. (2009). Bringing emotion to strategic issue diagnosis: contributions from emotion psychology and social psychology. Working Papers CEB 09-009.RS, ULB -- Universite Libre de Bruxelles.
Strauss, A. & Corbin J. (1998). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage.
Zahariadis, N. (2007). The multiple streams framework: Structure, limitations, Prospects. In theories of the policy process, ed. Paul A. Sabatier. Boulder, CO: Westview Press, 65-92.
عابدین, بهاره, & کرد نائیج, اسد ا... (1397). فهم چرایی بروز تغییرات استراتژیک از منظر فرآیند ساخت دستور کار در سازمان. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 17(34), 131-156.
MLA
بهاره عابدین; اسد ا.. کرد نائیج. "فهم چرایی بروز تغییرات استراتژیک از منظر فرآیند ساخت دستور کار در سازمان", چشم انداز مدیریت بازرگانی, 17, 34, 1397, 131-156.
HARVARD
عابدین, بهاره, کرد نائیج, اسد ا... (1397). 'فهم چرایی بروز تغییرات استراتژیک از منظر فرآیند ساخت دستور کار در سازمان', چشم انداز مدیریت بازرگانی, 17(34), pp. 131-156.
VANCOUVER
عابدین, بهاره, کرد نائیج, اسد ا... فهم چرایی بروز تغییرات استراتژیک از منظر فرآیند ساخت دستور کار در سازمان. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 1397; 17(34): 131-156.