اثر جذبه شخصیت برند و درک از جهانی بودن برند در وابستگی عاطفی مصرف کننده با نقش میانجی درک از لوکس بودن برند (مورد مطالعه : پوشاک ترکیه در اردبیل)

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

3 دانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی، مدیریت بازاریابی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.52547/jbmp.2023.226551.1305

چکیده

هدف: جذبه شخصیت برند معتبر باعث می‌شود که مصرف‌کنندگان ارتباطات عاطفی قوی، اعتماد و وفاداری بیشتری به برند داشته‌باشند که برند جهانی برای محصول، مواردی مانند ویژگی‌های روانی و اجتماعی مانند قدرت، موقعیت اجتماعی و شیوه زندگی خاص به همراه دارد. شرکت‌های برند لوکس، کیفیت و ارزش‌های خود را به‌گونه‌ای با ارزش‌های مصرف‌کننده ترکیب می‌کنند که باعث وابستگی عاطفی به برند شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر جذبه شخصیت برند، درک از جهانی بودن برند بر وابستگی عاطفی مصرف‌کننده با نقش میانجی متغیر درک از لوکس بودن برند است.
روش‌شناسی: جامعه آماری پژوهش، مصرف‌کنندگان پوشاک ترکیه در اردبیل است و نمونه آماری با فرض این که جامعه نامحدود است با استفاده از فرمول کوکران، 384 مورد محاسبه و از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده گردید. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد است که 400 پرسشنامه به‌صورت حضوری در مراکز خرید پوشاک برند ترکیه در شهر اردبیل توزیع شد. برای بررسی و آزمودن فرضیه پژوهش نیز، از روش معادلات ساختاری با رویکرد حداقل معادلات جزئی و از نرم‌افزار لیزرل استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل نشان می‌دهد که جذبه شخصیت برند و درک از جهانی بودن برند بر وابستگی عاطفی مصرف‌کننده تأثیر مثبتی دارد و درک از لوکس بودن هم به‌طور مستقیم و هم در ارتباط جذبه شخصیت برند و درک از جهانی بودن برند بر وابستگی عاطفی مصرف‌کننده تأثیر مثبتی ایفا می­­‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of brand personality attraction and perception of brand globalization on consumer emotional dependence with the mediating role of perception of brand luxury (Case study: Turkish clothing in Ardabil)

نویسندگان [English]

  • hafez zareyi 1
  • Bagher Asgarnezhad Nouri 2
  • marzie azarbayejani 3
1 MA., Department of Management, Faculty of Literature & Humanities, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
2 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Economics and Management, Urmia University, Urmia, Iran
3 PhD Student, Department of Management, Faculty of Literature & Humanities, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Objective: Attracting a reputable brand personality causes consumers to have strong emotional connections, more trust and loyalty to the brand that the global brand has a specific personality for the product, including psychological and social characteristics such as power, social status and specific lifestyle. Luxury brand companies combine their quality and values with consumer values that create an emotional attachment to the brand. The purpose of this study is to investigate the effect of brand personality attraction, perception of brand globalization on consumer emotional dependence with the mediating role of the variable perception of brand luxury.
Research Methodology: The statistical population of the study is the consumers of Turkish clothing in Ardabil and the statistical sample, assuming that the population is unlimited, was calculated using the Cochran's formula, 384 cases and the available sampling method was used. Data collection tool is a standard questionnaire that 400 questionnaires were distributed in person at Turkish brand clothing shopping centers in Ardabil. To test and test the research hypothesis, the structural equation method with the least partial equations approach and LISREL software were used.
Findings: The results of the analysis show that brand personality attraction and perception of brand globalization have a positive effect on consumer emotional dependence and perception of luxury both directly and in relation to brand personality attraction and perception of brand globalization has a positive effect on the emotional dependence of the consumer.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand
  • consumer emotional dependence
  • understanding of brand globality
  • understanding of brand luxury
  • brand personality appeal