Native scale of market orientation of Iranian commercial banks

Document Type : literature review


  1. .1 آقازاده، هاشم (1387) «طراحی مدل استراتژیک بازارگرایی بانکهای تجاری ایران به منظور رقابت پذیری در صنعت بانکداری کشور»، رساله دکتری به راهنمایی دکتر علی دیواندری، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    .2 بیگی، فریده(1382) « شناسایی موانع سازمانی مؤثر بر بازارگرایی در شعب بانک رفاه»، پایان نامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی دکتر عبدالحمید شمس، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی کشور.

    .3 خانمحمدی،حسین(1386) «بررسی میزان بازارگرایی در شرکتهای مستقر در مراکز رشد تهران»، پایان نامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی دکتر یدالهی، دانشگاه سمنان.

    .4 دعایی و بختیاری(1386)،« تاثیر فرهنگ بازارمحوری بر عملکرد بازرگانی شرکتهای قطعه ساز خودرو مشهد»، فصلنامه پژوهشهای بازرگانی، ،42 بهار: 82.-53

    .5 رضایی دولت آبادی حسن و خائف الهی احمد علی(1385)، «مدلی برای تعیین میزان تاثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار با توجه به قابلیت های بازاریابی در صنایع پتروشیمی ایران»، فصلنامه مدرس علوم انسانی، ،10 :1 160.-131

    .6 مهرنوش مینا و حیدری علی(1384) «. شناسایی بسترهای مورد نیاز تسهیل و توسعه بازاریابی در کشور و تبیین نقش بازاریابی در بنگاههای تجاری». مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.

    .7 نوری نیا رضا(1385)،« تعیین و ارزیابی سطح موجود گرایش به بازار (بازارگرایی) در شرکت ملی نفت ایران (شمنا)»، پایان نامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی دکتر طهمورث حسنقلی پور، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

     .8 نیکومرام و حیدرزاده(1382)، «ارزیابی تاثیر گرایش کارآفرینانه و بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار شرکتهای تولیدی – شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار»، فصلنامه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی.

    1. Anwar S. A. and Sohail M. S., 2003, "Testing market orientation of bank managers in the emerging economy of Brunei", International Journal of Bank Marketing, 21, 6/7, 289-95.
    2. Appiah-Adu K., 1998, "Market orientation and performance: empirical tests in a transition economy", Journal of Strategic Marketing, 6: 25-45.
    3. Bahia K. and Nantel J., 2000, "A reliable and valid measurement scale for the perceived service quality of banks", International Journal of Bank Marketing, 18, 2: 84-91.
    4. Cadogan J. W. and Diamatopoulos A., 1995, "Narver and Slater, Kohli and Jaworski and market orientation construct: integration and internationalization", Journal of Strategic Marketing, 3: 41-60.
    5. Guo Chiquan, 2002, "Market orientation and business performance-A framework for service organizations", European Journal of Marketing, 36, 9/10: 1154-1163.
    6. Kohli A. K. and Jaworski B. J., 1990, "Market orientation: The construct, research propositions, and managerial implications", Journal of Marketing, 54, April: 1 – 18.
    7. Kolar Tomaz, 2006, "Benchmarking market orientation of banks in transitional markets- exploring a modified approach", International Journal of Bank Marketing, 24, 2: 76-97
    8. Kuada John and Buatsi N. Seth, 2005," Market Orientation and Management Practices in Ghana", Journal of International Marketing, 13, 1: 58–88.
    9. Lafferty A. Barbara, Tomas G. and Hult M., 2001,"a synthesis of contemporary market orientation perspectives", European Journal of Marketing, 35, 1/2: 92-109.
    10. Lovelock C. H., 1983, "Classifying services to gain strategic marketing insights", Journal of Marketing, 47, summer: 9-20.
    11. Lovelock C. H., 1994, Product Plus: How Product + Service = Competitive Advantage, McGraw-Hill, New York, NY.
    12. Lwiza D. R. B. and Nwankwo S., 2002, "Market-driven transformation of the banking sector in Tanzania", International Journal of Bank Marketing, 20, 1: 38-49.
    13. Narver J. C. and Slater S. F., 1990, "The effect of a market orientation on business profitability", Journal of Marketing, 54, October: 20– 35.
    14. Ruekert R.W., 1992, "Developing a market orientation: an organizational strategy perspective", International Journal of Research in Marketing, 9: 225-45.
    15. Shapiro P. Benson, 1988, what the hell is market oriented, Harvard Business Review, November-December: 119-125.
    16. Deshpande R., Farely J. U. and Webster E. F. Jr., 1993. Corporate culture, customer orientation and innovativeness in Japanese firms, Journal of Markeitng, 57, January: 23-27.
    17. Esteban A., Millan A., Molina A. Martin-Consuegra D., 2002, Market orientation in service- a review and analysis, European Journal of Marketing, 36, 9/10: 1003-1021.
    18. Bhuian S. N., 1997, Exploring market orientation in banks: an empirical examination in Saudi Arabia, Journal of Services Marketing, 11, 5: 317-28.