مدلی برای شبکه ارزش در صنعت بانکداری ایران

Document Type : Original Article

Authors

1 professor

2 Associate professor of Business Management, Allameh Tabataba'i University of Tehran

3 Allameh Tabataba'i University

4 Allameh Tabatabaii University

Abstract

مقوله ارزش و ارزش ‏آفرینی در شبکه ارزش، مفاهیم نوینی هستند که به تازگی وارد مکتوبات مدیریت شده‏ اند. امروزه خلق ارزش برای ذینفعان به عنوان وجه تمایز کسب‏ و کارها محسوب می‏شود؛ به نحوی که ارزشهای متمایز ایجاد شده، ضامن بقا و موفقیت آنها در نظر گرفته می‏شود. سازمان‏ها در این فضای رقابتی در تلاش هستند که با تمرکز بر رویکردهای همکاری در خلق ارزش، ارزش مشترکی را به مشتریان خود ارائه کنند.
روابط یک‏ طرفه زنجیره ارزش که در آن خلق ارزش از تأمین ‏کنندگان به سازمان و متعاقب آن به مشتریان صورت می‏ پذیرد، تغییر کرده است. در بازار رقابتی کنونی، خلق ارزش در زمینه شبکه ارزش مفهوم می‏ یابد؛ شبکه‏ ای که در آن تمامی بازیگران در یک رابطه همه‏ جانبه به هم‏ آفرینی و عرضه ارزش به ذینفعان، به ویژه مشتریان، می ‏پردازند.
در این مقاله، عناصر ارزش ‏آفرین در شبکه ارزش با تمرکز بر خروجی‏های مطلوب مورد بررسی قرار می‏ گیرند و متناسب با آن، مدل ارزشی صنعت بانکداری با تشریح عناصر تشکیل دهنده، تعامل‏ها و روابط میان این عناصر و نتایج نهایی خلق ارزش در صنعت بانکداری مشخص می‏شود.

Keywords