نوع مقاله : علمی - پژوهشی
چکیده
هدف: جذبه شخصیت برند معتبر باعث میشود که مصرفکنندگان ارتباطات عاطفی قوی، اعتماد و وفاداری بیشتری به برند داشتهباشند که برند جهانی برای محصول، مواردی مانند ویژگیهای روانی و اجتماعی مانند قدرت، موقعیت اجتماعی و شیوه زندگی خاص به همراه دارد. شرکتهای برند لوکس، کیفیت و ارزشهای خود را بهگونهای با ارزشهای مصرفکننده ترکیب میکنند که باعث وابستگی عاطفی به برند شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر جذبه شخصیت برند، درک از جهانی بودن برند بر وابستگی عاطفی مصرفکننده با نقش میانجی متغیر درک از لوکس بودن برند است.
روششناسی: جامعه آماری پژوهش، مصرفکنندگان پوشاک ترکیه در اردبیل است و نمونه آماری با فرض این که جامعه نامحدود است با استفاده از فرمول کوکران، 384 مورد محاسبه و از روش نمونهگیری در دسترس استفاده گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد است که 400 پرسشنامه بهصورت حضوری در مراکز خرید پوشاک برند ترکیه در شهر اردبیل توزیع شد. برای بررسی و آزمودن فرضیه پژوهش نیز، از روش معادلات ساختاری با رویکرد حداقل معادلات جزئی و از نرمافزار لیزرل استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل نشان میدهد که جذبه شخصیت برند و درک از جهانی بودن برند بر وابستگی عاطفی مصرفکننده تأثیر مثبتی دارد و درک از لوکس بودن هم بهطور مستقیم و هم در ارتباط جذبه شخصیت برند و درک از جهانی بودن برند بر وابستگی عاطفی مصرفکننده تأثیر مثبتی ایفا میکند.
کلیدواژهها
موضوعات