فراخوان مقاله

عنوان فراخوان: مطالعات رفتاری و شناختی در مدیریت بازرگانی

مؤلفه‌های رفتاری و شناختی نقش مهمی در حوزه‌های گوناگون مدیریت کسب‌وکار از تصمیم‌گیری‌های استراتژیک گرفته تا رفتار مصرف‌کننده ایفاء می‌کنند. از سوی دیگر، پیشرفت‌های اخیر در حوزه علوم رفتاری و شناختی فرصت‌های تازه‌ای پیش روی پژوهشگران حوزه مدیریت کسب‌وکار فراهم آورده تا ضمن تعمیق دریافت‌های موجود از موضوعات و پدیده‌های متعارف بافتارهای سازمانی، از روش‌شناسی های توسعه یافته در این حوزه‌ها برای پاسخگویی به چالش‌های پیچیده مدیریت کسب‌وکار استفاده نمایند. بطور مشخص در دهه اخیر، پژوهش‌های مدیریت کسب‌وکار با گرایش فزاینده‌ای به بهره‌گیری از رویکردهای شناختی و رفتاری همراه بوده‌اند. در حوزه مدیریت استراتژیک و با شکل‌گیری جریان پژوهشی «استراتژی رفتاری» و نحله‌های ذیل آن، شناخت، عواطف و سوگیری‌های مدیران را در تصمیمات کلان سازمانی مورد نظرقرار گرفته‌است (Cristofaro et al., 2024; Miller et al., 2022).  پژوهش‌هایی نظیر مطالعه‌ی Kiss et al. (2020) نشان داده‌اند که ویژگی‌های شناختی مدیرعامل مانند انعطاف‌پذیری شناختی می‌تواند قابلیت‌های نوآوری و چابکی سازمان را تقویت کند. همچنین Post et al. (2022) به تأثیر تنوع شناختی تیم‌های عالی سازمانی بر تغییر جهت‌گیری استراتژیک اشاره دارند.در حوزه مدیریت بازاریابی نیز استفاده از رویکردهای شناختی به شدت گسترش یافته است. محققان با بهره‌گیری از آزمایش‌های رفتاری، مدل‌های ادراکی و حتی ابزارهای نوروفیزیولوژیک (مانند fMRI و  EEG)، درک عمیق‌تری از نحوه تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان و سوگیری‌های رایج مدیران بازاریابی ارائه داده‌اند (Venkatraman et al., 2015) . برای مثال، Hattula et al. (2015)  نشان دادند که بسیاری از مدیران بازاریابی دچار خطای «اجماع کاذب» هستند و تمایلات شخصی خود را به مشتریان تعمیم می‌دهند. این مطالعات نشان می‌دهند که گنجاندن مؤلفه‌های انسانی در مدل‌سازی‌های مدیریتی – از ویژگی‌های شناختی مدیرعامل تا خطاهای تصمیم‌گیری مشتریان – می‌تواند به فهم واقع‌گرایانه‌تر و کاراتر مسائل مدیریتی بینجامد.

این شماره نشریه چشم انداز مدیریت بازرگانی، بطور ویژه بدنبال ایجاد پلی میان بینش‌های نظری و کاربردهای تجربی توسعه یافته در تقاطع این دو حوزه علمی (علوم رفتاری و شناختی و مطالعات مدیریت کسب‌کار) است. از کلیه اساتید، دانشجویان، و پژوهشگران حوزه‌های علوم رفتاری و شناختی و مدیریت کسب‌وکار (بویژه مدیریت استراتژیک و مدیریت بازاریابی) دعوت می‌شود نتایج پژوهش‌های خود را برای درج در این شماره ویژه ارسال نمایند.

اولویت حوزه‌های مورد توجه

این شماره به پژوهشهای بکارگیری روش‌شناسی های رفتاری و شناختی در بافتارهای سازمانی و مدیریت کسب و کار اختصاص دارد. برخی از موضوعات اولویت‌دار در این راستا عبارتنداز:

  • سوگیری ها و هیوریستیک‌های شناختی در تصمیم‌گیری مدیریتی
  • مداخلات رفتاری و شناختی با هدف ارتقاء عملکرد سازمانی
  • توسعه مفاهیم و ابزارهای مورد نیاز برای گسترش بکارگیری علوم شناختی در سازمان
  • بینش‌های مرتبط بر علوم اعصاب در حوزه بازاریابی و رفتار مصرف کننده
  • رویکردهای رفتاری تحول راهبردی و نوآوری سازمانی
  • تأثیر فرایندهای شناختی در برنامه ریزی و اجرای استراتژی

مطالعات مورد پذیرش

این شماره ویژه پذیرای مطالعات گوناگون شامل انواع زیر است:

  • پژوهشهای اصیل تجربی
  • چارچوب‌های نظری و توسعه مفاهیم
  • مطالعات موردی و دلالت‌های کاربردی

شرایط ارسال مقالات

مقالات ارسالی باید از قواعد استاندارد مجله «چشم انداز مدیریت بازرگانی»  که در بخش درج شده راهنمای نویسندگان پیروی کنند. همه مقالات دریافتی بصورت دوسوکور مورد داوری قرار می گیرند.

تاریخ های مهم:

شروع فراخوان: 01 اردیبهشت ماه 1404

پایان فراخوان: 30 آبان 1404

منابع

Cristofaro, M., Lecci, F., & Giardino, P. L. (2024). Behavioral strategy: A co‐evolutionary and socially situated cognition perspective. Strategic Management Journal. https://doi.org/10.1002/smj.3480

Hattula, J. D., Herzog, W., Dahl, D. W., & Reinecke, S. (2015). Managerial decision making and the bias from the illusion of control. Journal of Marketing Research, 52(5), 591–604. https://doi.org/10.1509/jmr.13.0454

Kiss, A. N., Barr, P. S., & Johnson, S. G. (2020). CEO cognitive flexibility and firm ambidexterity. Strategic Management Journal, 41(5), 799–825. https://doi.org/10.1002/smj.3192

Levine, S. S., Bernard, M., & Nagel, R. (2017). Strategic intelligence: The cognitive capability that matters in the competition. Academy of Management Learning & Education, 16(3), 411–431.  https://doi.org/10.1002/smj.2660

Miller, C. C., Chiu, S., Wesley II, C. L., Vera, D., & Avery, D. R. (2022). Cognitive diversity at the strategic apex: Assessing evidence on the value of different perspectives and ideas among senior leaders. Academy of Management Annals16(2), 806-852. https://doi.org/10.5465/annals.2020.0387

Post, C., Lokshin, B., & Boone, C. (2022). What changes after women enter top management teams? A gender-based model of strategic renewal. Academy of Management Journal, 65(1), 273–303. https://doi.org/10.5465/amj.2018.1039

Venkatraman, V., Dimoka, A., Pavlou, P. A., Vo, K., Hampton, W., Bollinger, B., ... & Winer, R. S. (2015). Predicting advertising success beyond traditional measures: New insights from neurophysiological methods and market response modeling. Journal of Marketing Research, 52(4), 436–452. https://doi.org/10.1509/jmr.13.0593