عنوان فراخوان: مطالعات رفتاری و شناختی در مدیریت بازرگانی
مؤلفههای رفتاری و شناختی نقش مهمی در حوزههای گوناگون مدیریت کسبوکار از تصمیمگیریهای استراتژیک گرفته تا رفتار مصرفکننده ایفاء میکنند. از سوی دیگر، پیشرفتهای اخیر در حوزه علوم رفتاری و شناختی فرصتهای تازهای پیش روی پژوهشگران حوزه مدیریت کسبوکار فراهم آورده تا ضمن تعمیق دریافتهای موجود از موضوعات و پدیدههای متعارف بافتارهای سازمانی، از روششناسی های توسعه یافته در این حوزهها برای پاسخگویی به چالشهای پیچیده مدیریت کسبوکار استفاده نمایند. بطور مشخص در دهه اخیر، پژوهشهای مدیریت کسبوکار با گرایش فزایندهای به بهرهگیری از رویکردهای شناختی و رفتاری همراه بودهاند. در حوزه مدیریت استراتژیک و با شکلگیری جریان پژوهشی «استراتژی رفتاری» و نحلههای ذیل آن، شناخت، عواطف و سوگیریهای مدیران را در تصمیمات کلان سازمانی مورد نظرقرار گرفتهاست (Cristofaro et al., 2024; Miller et al., 2022). پژوهشهایی نظیر مطالعهی Kiss et al. (2020) نشان دادهاند که ویژگیهای شناختی مدیرعامل مانند انعطافپذیری شناختی میتواند قابلیتهای نوآوری و چابکی سازمان را تقویت کند. همچنین Post et al. (2022) به تأثیر تنوع شناختی تیمهای عالی سازمانی بر تغییر جهتگیری استراتژیک اشاره دارند.در حوزه مدیریت بازاریابی نیز استفاده از رویکردهای شناختی به شدت گسترش یافته است. محققان با بهرهگیری از آزمایشهای رفتاری، مدلهای ادراکی و حتی ابزارهای نوروفیزیولوژیک (مانند fMRI و EEG)، درک عمیقتری از نحوه تصمیمگیری مصرفکنندگان و سوگیریهای رایج مدیران بازاریابی ارائه دادهاند (Venkatraman et al., 2015) . برای مثال، Hattula et al. (2015) نشان دادند که بسیاری از مدیران بازاریابی دچار خطای «اجماع کاذب» هستند و تمایلات شخصی خود را به مشتریان تعمیم میدهند. این مطالعات نشان میدهند که گنجاندن مؤلفههای انسانی در مدلسازیهای مدیریتی – از ویژگیهای شناختی مدیرعامل تا خطاهای تصمیمگیری مشتریان – میتواند به فهم واقعگرایانهتر و کاراتر مسائل مدیریتی بینجامد.
این شماره نشریه چشم انداز مدیریت بازرگانی، بطور ویژه بدنبال ایجاد پلی میان بینشهای نظری و کاربردهای تجربی توسعه یافته در تقاطع این دو حوزه علمی (علوم رفتاری و شناختی و مطالعات مدیریت کسبکار) است. از کلیه اساتید، دانشجویان، و پژوهشگران حوزههای علوم رفتاری و شناختی و مدیریت کسبوکار (بویژه مدیریت استراتژیک و مدیریت بازاریابی) دعوت میشود نتایج پژوهشهای خود را برای درج در این شماره ویژه ارسال نمایند.
این شماره به پژوهشهای بکارگیری روششناسی های رفتاری و شناختی در بافتارهای سازمانی و مدیریت کسب و کار اختصاص دارد. برخی از موضوعات اولویتدار در این راستا عبارتنداز:
این شماره ویژه پذیرای مطالعات گوناگون شامل انواع زیر است:
مقالات ارسالی باید از قواعد استاندارد مجله «چشم انداز مدیریت بازرگانی» که در بخش درج شده راهنمای نویسندگان پیروی کنند. همه مقالات دریافتی بصورت دوسوکور مورد داوری قرار می گیرند.
تاریخ های مهم:
شروع فراخوان: 01 اردیبهشت ماه 1404
پایان فراخوان: 30 آبان 1404
منابع
Cristofaro, M., Lecci, F., & Giardino, P. L. (2024). Behavioral strategy: A co‐evolutionary and socially situated cognition perspective. Strategic Management Journal. https://doi.org/10.1002/smj.3480
Hattula, J. D., Herzog, W., Dahl, D. W., & Reinecke, S. (2015). Managerial decision making and the bias from the illusion of control. Journal of Marketing Research, 52(5), 591–604. https://doi.org/10.1509/jmr.13.0454
Kiss, A. N., Barr, P. S., & Johnson, S. G. (2020). CEO cognitive flexibility and firm ambidexterity. Strategic Management Journal, 41(5), 799–825. https://doi.org/10.1002/smj.3192
Levine, S. S., Bernard, M., & Nagel, R. (2017). Strategic intelligence: The cognitive capability that matters in the competition. Academy of Management Learning & Education, 16(3), 411–431. https://doi.org/10.1002/smj.2660
Miller, C. C., Chiu, S., Wesley II, C. L., Vera, D., & Avery, D. R. (2022). Cognitive diversity at the strategic apex: Assessing evidence on the value of different perspectives and ideas among senior leaders. Academy of Management Annals, 16(2), 806-852. https://doi.org/10.5465/annals.2020.0387
Post, C., Lokshin, B., & Boone, C. (2022). What changes after women enter top management teams? A gender-based model of strategic renewal. Academy of Management Journal, 65(1), 273–303. https://doi.org/10.5465/amj.2018.1039
Venkatraman, V., Dimoka, A., Pavlou, P. A., Vo, K., Hampton, W., Bollinger, B., ... & Winer, R. S. (2015). Predicting advertising success beyond traditional measures: New insights from neurophysiological methods and market response modeling. Journal of Marketing Research, 52(4), 436–452. https://doi.org/10.1509/jmr.13.0593