ارائه ‌چار‌چوبی برای ارتقاء ‌سرمایه اجتماعی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری (مطالعه موردی: گروه مالی کیان)

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه، قم، ایران.

2 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی؛ دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران

10.48308/jbmp.2024.235610.1606

چکیده

هدف: ‌سرمایه اجتماعی، یکی از انواع سرمایه‌ها است که در جوامع بین الملل موردتوجه بسیاری قرار گرفته است. این پژوهش به دنبال ارائه ‌‌چار‌چوبی برای ارتقای ‌سرمایه ‌اجتماعی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری است. هدف آن بررسی نقش ‌سرمایه ‌اجتماعی در ارتقای سرمایه ‌انسانی، اقتصادی و فیزیکی و تاثیر فقدان آن بر اثربخشی سایر سرمایه‌ها در دستیابی به توسعه است.
روش‌شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعه ای-کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها، کیفی و از نظر روش تحلیل، تحلیل مضمون می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش، شرکت سرمایه‌گذاری کیان در شهر تهران می‌باشد؛ همچنین برای انتخاب نمونه، از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شده است. در این پژوهش، ابتدا مطالعات مرتبط بررسی و سپس با بهره‌گیری از نظر خبرگان از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته، نتایج حاصل از این روش مورد تحلیل و راستی‌آزمایی قرارگرفت.
یافته‌ها: بر اساس یافته‌ها، 8 مؤلفه اصلی شامل، افزایش مشارکت، بهبود سازگاری سازمانی، افزایش مسئولیت اجتماعی شرکت، افزایش شفافیت، پرورش فرهنگ سازمانی مثبت، گسترش اعتماد سازمانی، رقابت پویا، ساختار سازمانی منعطف در راستای ارتقای سرمایه اجتماعی بدست آمده و مدل مرتبط با آن طراحی شده است.
نتیجه‌گیری: نتایج بدست آمده حاکی از آن است که در شرکت‌های سرمایه‌گذاری با توجه بر مولفه‌هایی مانند افزایش مشارکت، افزایش شفافیت می‌توان به ارتقای سرمایه اجتماعی پرداخت و نتایج این پژوهش می‌تواند راهنمای مناسبی به این شرکت‌ها جهت ارائه راهکارهای ارتقای سرمایه اجتماعی باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Providing a framework for promoting social capital in investment companies (Kian Financial Group)

نویسندگان [English]

  • Mitra Kordheydari 1
  • Hossein moeini 2
  • Vahid sharafi 3
1 MA of Business Management, Faculty of Humanities, Hazrat Masoumeh University, Qom, Iran.
2 Associate Professor, Department of Business Administration, Faculty of Humanities; Hazrat Masoumeh University, Qom, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Business Administration, Hazrat Masoumeh University, Qom, Iran.
چکیده [English]

Purpose: Social capital is one of the types of capital that has received much attention in international societies. This research seeks to provide a framework for promoting social capital in investment companies. Its purpose is to investigate the role of social capital in promoting human, economic and physical capital and the effect of its lack on the effectiveness of other capitals in achieving development.
Research methodology: In terms of the purpose, the current research is e-applied development, and in terms of the method of data collection, it is qualitative, and in terms of the analysis method, it is thematic analysis. The statistical population of this research is Kian Investment Company in Tehran; Also, the purposeful sampling method was used to select the sample. In this research, first the related studies were reviewed and then by using the opinions of experts through semi-structured interviews, the results of this method were analyzed and verified.
Findings: Based on the findings, 8 main components include, increasing participation, improving organizational adaptability, increasing corporate social responsibility, increasing transparency, fostering a positive organizational culture, expanding organizational trust, dynamic competition, flexible organizational structure in order to improve the social capital obtained and the model It is designed related to it.
Conclusion: The obtained results indicate that social capital can be promoted in investment companies by paying attention to components such as increasing participation, increasing transparency, and the results of this research can be a suitable guide for these companies to provide solutions for promoting social capital.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Capital
  • Investment Company
  • Thematic Analysis. 

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 19 تیر 1403
  • تاریخ دریافت: 19 اردیبهشت 1403
  • تاریخ بازنگری: 18 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 19 تیر 1403